warm weer en starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

warm weer en starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 14:48

Heey ik heb a.s. zondag wedstrijd maar de weersverwachting zegt dat het 27 graden! wordt... Moet ik gaan nof niet? Ik moet tussen 12 en 13:00 rijden en dan nog een keer om 15:00... Moet ik mijn paardje dit wel aan doen?

Marije_jiplover

Re: warm weer en starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:10

Ja, dat moet je echt helemaal zelf aanvoelen. Het ene paard presteert super onder hete omstandigheden, het ander wanneer het ijskoud is. Ik moet dit weekend ook starten, ik zie wel hoe het gaat. Losrijden wordt als het echt warm wordt wat verkort, maar ik start wel gewoon hoor!
Ik rijd ook met warm weer gewoon, alleen de intensiteit van de training pas ik wel aan op het weer. Dus ietsje minder lang of minder fanatiek. Minder fanatiek wil niet zo goed als je op wedstrijd bent, maar veel stappen tussen door en niet te lang losrijden moet wel kunnen, tenminste, als je paard zich daarvoor leent.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:37

En veel water meenemen, zowel voor jezelf als voor het paard, en zowel drinkwater als koelwater. Net zoals je het zelf lekker vindt om bij warm weer je armen in het water te stoppen, zo vindt je paard het ook lekker om water over zijn hals te krijgen. Dat werkt ook erg verkoelend!

Net zoals Marije zegt: het verschilt van paard tot paard en van persoon tot persoon. De een kan goed tegen warmte, de ander juist niet. Kwestie van uitproberen en je arbeid afstemmen op de weersomstandigheden.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:01

wij hennen zaterdag kringkampioenschappen smiddags

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:43

Gruwels nog aan toe, ik moet er zaterdag twee starten op de kringkampioenschappen en precies allebei tussen twaalf en half vier......ik denk dat ik echt helemaal finaal stuk ga!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:01

ja ik rij dus met een fries, en hij kan nou niet echt super tegen de warmte.... hij presteert dan duidelijk minder als normaal....Dus ik denk dat het dan niet echt de moeite is om te starten.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:20

Ik heb pas ook met super warm weer moeten starten en die van mij gaf er niks om. Was bijna nog frisser als anders!
Heb tussendoor wel lekker afgesponsd en goed laten drinken en heb ook niet extreem lang los gereden.

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:06

zet je paard voor je begint in de schaduw, zodat hij niet de hele namidag in de zon staat, een paard kan best tegen een beetje zon hoor!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:35

Ik maak me ook niet zo'n zorgen om mijn paarden hoor, maar meer om mezelf Haha! Haha!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:24

Ik moet zondag starten 1 om half 10 en 1 om 4 uur.

Ik denk dat ik er zelf meer last van heb dan mijn paard.

Succes zondag

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:56

k start zondag om 10.37 en 11.00 hoop dat t dan nog beetje te doen is..

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:16

Veel water meenemen.
Als het echt heet is kun je oude lakens meenemen, in het water dompelen en over je paard heengooien, lekker afkoelen.

Voor jezelf is het ook belangrijk dat je veel drinkt (en eet) anders val je zo van je paard af. Haha!

Ik heb laatst ook in de hitte gereden, was best wel te doen.
Tijdens het rijden voel je er weinig van, Alleen ná het rijden krijg je een enorme klap. Clown

Succes allemaal!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:51

Ik ben laatst ook gestart met de hitte, dit beviel niet erg goed. Ik zou a.s. zaterdag ook starten maar heb afgebeld. Ik zie het niet zitten, mijn paard reageerd niet erg goed op warmte dus ik doe het niet. Maar zoals eerder vermeld je moet het zelf aan je paard aanvoelen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:26

Gewoon niet te lang losrijden en met het paard zoveel mogelijk in de schaduw staan in de wind en voor verkoeling zorgen.
Als er verder geen schaduw is kun je hem op de trailer zetten in met het deurtje en klep open zodat het erdoor kan waaien.

En natuurlijk koelen met water e.d.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:39

Beide paarden hadden nergens last van gister, Alfons had wel dorst maar Harm helemaal niet. Liepen ook na de proeven vrolijk gras te eten en zagen er niet uit of ze ergens van te lijden gehad hadden!

En ik? Ja helaas, ik ben van de hitte zo vreselijk beroerd geworden dat ik na de proeven met Harm kotsend ten onder gegaan ben....ik doe dit dus echt nooit meer! Eén is eigenlijk al te veel!!!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:50

Ik vind het ook nooit zo fijn om in de hitte te starten (heb zelf astma en paard kan er ook niet goed tegen), maar gisteren ging het eigenlijk heel goed. Half uurtje rustig los gereden, Jumper was zelfs heet voor zijn doen terwijl hij normaal met warm weer niet vooruit te branden is Tong uitsteken . In de proef was ie supergeconcentreerd en liep hardstikke fijn. We hadden nog wat afstemmingsfoutjes, maar hij is er dan ook driekwart jaar uit geweest met een blessure en ik heb hem eigenlijk pas sinds 2 weken weer serieus aan het werk. Ik was dan ook super tevreden met een 5e plaats en 185 punten. Na de proef eerst een halve emmer lauw water laten drinken en helemaal afgesponst en laten grazen en meneer was weer helemaal topfit Haha! . En zelf had ik liters water en lift off (sportdrank, superspul!!) bij me, en dat was ook op.... Vingers aflikken .

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:01

Wij zijn gisteren ook gewoon gestart, om half 2 dus op het warmst van de dag. Ging prima. Gewoon veel drinken.
En paard daarna lekker afgesponst (en platgeknuffeld omdat hij zo fijn liep Haha!)

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:09

Ik moest vanmiddag om 14.00 uur starten en het ging eigenlijk best wel redelijk, alleen werd mijn paard lekgestoken door die rotvliegen, het was aan het water, ik had hem nog wel met vliegenspray behandeld, maar toen hij ging zweten, hielp dat ook niet veel meer. Ik heb rustig ingereden, gewoon goed losmaken en stappen tussendoor en mocht gelukkig in zomertenue! Hij heeft een goede conditie en dat helpt ook enorm moet ik zeggen, wel had ik zelf na het rijden een enorme rode kop en heb maar even goed gedronken en mijn kop onder de kraan gehouden, daar knapte ik van op!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:03

Heb vanmorgen rond 10.15 gereden. Was al behoorlijk warm maar heb maar kort ingereden en zo konden we toch nog 2 'frisse' proeven neerzetten en niet in zomertenue. Losrijden wel zonder jasje maar de proeven altijd met. In de proef voel ik niet eens dat ik een jasje aanheb maar owee als we de proef uitkomen... pffff....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:05

Ik had vandaag ook wedstrijd, nou het was om te stikken, maar goed, toch nog aardig goed gereden, maar ik moest gelukkig 's ochtends,

hoe is het afgelopen?

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:04

khad zondag dus ook in de hitte gestart, niet te lang losgereden en toen gewoon de proef in ging hardstikke lekker 2 winstpunten en 2 oranje linten mee naar huis!, ze gaf er neit veel om.. na de proef meteen alles uit en myrthe door mn grooms laten uitstappen ik had er meer last van haha daarna in de trailer daar was t koeler dan eruit en water gegeven en dr hooi nat gemaakt.
ging prima

TOBIASJEANET

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:56

deze zomer start ik niet; het is vaak gewoon te warm en dan krijg ik m niet 'flitsend' genoeg.
zonde om te startten als je weet dat je je paard er geen plezier mee doet en dus vaak geen wp zal rijden. niet goed voor het wederzijdse vertrouwen.
misschien dat hij volgend jaar er beter op reageerd. we zien dan wel.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:11

ik zou het persoonlijk niet gaan afzeggen. er komen nog wel warme temperaturen dat je een wedstrijd moet doen Tong uitsteken.. ik zou gewoon gaan.. en veel water meenemen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:46

Ik heb vorig weekend wedstrijd gehad. Toen was het ook 30 graden. Heb 2 parcoursen gesprongen (zat beide keren in de barrage dus 4 rondjes) en nog 2 dressuurproeven gereden. Pony liep heerlijk, had super punten. Zelf goed drinken en je pony ook regelmatig water geven en tussendoor een keertje lekker afsponsen. En vergeet niet te eten ook al heb je geen honger door de warmte Knipoog