De grijze zone

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PallyClaas

De grijze zone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:08

Op de KNHS-site kon ik er wel iets over terug vinden, maar het is niet helemaal het antwoord op mijn vraag. Dus wie weet zijn er onder jullie juryleden die weten hoe het werkt?

Vandaag heb ik bij naam verwijderdgereden. Mijn paard keek naar een scheef dressuurhekje nog voor A op de korte zijde.
Pas op de daarop volgende lange zijde moest ik schouderbinnenwaarts rijden. Dat onderdeel werd beoordeeld met een vijf. Het argument was storing bij A.
Mag dit zomaar? Het gaat hier toch om een zgn. grijze zone?
Omdat ik 178 had, ben ik hierover een beetje teleurgesteld.

Had het haar graag zelf gevraagd, maar ze was al naar huis bij de uitreiking.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-06-06 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam jurylid verwijderd

Lielle

Re: De grijze zone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:18

nee hoor, de jury heeft volkomen gelijk. De stukken tussen de onderdelen in worden meegenomen bij het eerstvolgende punt.

En anders had je een 6 gehad, en was het nog erger geweest Knipoog

overigens is het noemen van namen absoluut niet toegestaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:21

Ja, natuurlijk mag dat.
Ook de "grijze zones" horen bij de proef.

PallyClaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:35

Ik zag net dat ze zelf ook op bokt zit. Wou haar al PM-en. Want het is altijd lekker als je het ff aan de jury zelf kan vragen, toch? Liefst nog op de wedstrijd zelf toelichten.

Is dit trouwens een regel die met het nieuwe boekje is ingegaan? Ik start namelijk al 30 jaar (Oma) en het is echt nog niet eerder zo beoordeeld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 06:06

nee hoor, is altijd al zo geweest, en ik start ook al zo'n 20 jaar.

PallyClaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 06:43

Gelukkig knijpen de meeste juryleden dan wel een oogje toe. (ook bij mijn leerlingen heb ik het de afgelopen 25 jaar niet meegemaakt) Misschien mazzel? Of ze waarderen het positief dat je je boef in het gareel probeert te krijgen.

Er is veel te doen over de totale negatieve benadering van het jurylid in kwestie. Ook kleine kindjes (A/B) worden met hele lage scores naar huis gestuurd. En dan met protecol naar opa en oma....
Mensen die verlies halen, terwijl ze gewoon een nette proef rijden. Het regent klachten bij de KNHS en bij het secretariaat. Zo prijs je jezelf toch ook uit de markt als jurylid?

Winst hoeft echt niet van mij... niet iedereen is een Anky.....maar wel positief opbouwen, zodat je iets kan met het commentaar.

Volgens Marco van Basten zit je op voetbal omdat je het leuk vindt. Zo is het met paardrijden toch ook?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 06:58

Ik heb niet gemerkt dat juryleden en oogje toeknijpen endat zou ik ook zeer onterecht vinden. De hele proef wordt beoordeeld, niet alleen de stukjes met een apart opgegeven oefening. Ik vind dit dus ook absoluut geen negatieve benadering, maar gewoon correct jureren. Over de rest kan ik niet oordelen, aangezien ik er niet bij was, maar ik heb wel vaker gemerkt dat wat ruiters een nette proef noemen aan de zijkant vooral als een brave proef zonder impuls wordt gezien. Met dan nog wat foutjes heb je al snel een hoop 5-en en komt dat verliespunt in zicht.

Daarnaast vind ik dat de A/B combinaties te vaak door Sinterklaas worden gejureerd, 190 punten in de oude telling voor de laagst geklasseerde in de ring gaat nergens meer over.

/add
ik heb me inmiddels gerealiseerd dat ik het jurylid in kwestie ook persoonlijk ken, en daarmee al helemaal achter mijn eerder geschreven berichten sta. Ik zal me nu verder erbuiten houden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:51

Het zou wel te gek zijn als die grijze zones niet meetellen. Dan zou je paard daar dus van alles en nog wat kunnen uitvreten wat niet meegeteld zou worden. Ik neem ze ook altijd in het volgende onderdeel mee.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:57

Hierbij meld ik me. Lachen

Allereerst wil ik even rechtzetten dat ik NIET naar huis was bij de prijsuitreiking. Sterker nog: op mijn verzoek is er bij de prijsuitreiking gezegd dat ik nog aanwezig was en dat ik graag vragen wil beantwoorden.
Misschien ben je in de war met de andere jury?

Ondanks dat je gisteravond al opmerkte dat ik op Bokt zit, heb ik geen pm van je ontvangen Nors opkijken

Nu over het punt zelf. Het kan niet zo zijn dat een paard in de grijze zones van alles doet en dat dat niet in de punten terugkomt. Ik heb van je cijfer 1 punt eraf gedaan. Als de schouderbinnenwaarts verder geweldig was, dan had je misschien een 7 gehad met hetzelfde commentaar (en was het anders een 8 geweest).

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:16

PallyClaas schreef:
Er is veel te doen over de totale negatieve benadering van het jurylid in kwestie. Ook kleine kindjes (A/B) worden met hele lage scores naar huis gestuurd. En dan met protecol naar opa en oma....
Mensen die verlies halen, terwijl ze gewoon een nette proef rijden. Het regent klachten bij de KNHS en bij het secretariaat. Zo prijs je jezelf toch ook uit de markt als jurylid?

Blijkbaar niet, ik heb het erg druk. Verder ga ik me hier niet verdedigen op deze (bijna standaard) aanval.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:31

Aangezien er nu wel duidelijk antwoord gegeven is op de vraag van de TS kan hier wel een slotje op Knipoog

PallyClaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:12

Heb haar een Pm-metje gestuurd. Er is geen sprake van aanvallen. Ze doet veel stof opwaaien.
Bedankt voor alle rij- en proeftechnische uitleg. Wou alleen weten hoe dat zat en dat is idd beantwoord. Dus idd over en sluiten.

JoyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:54

Verbazingwekkend dat storingen tussen de oefeningen meegerekend worden in de volgende oefening. Naar mijn idee heeft de jury voldoende mogelijkheid om je dat aan te rekenen bij de punten die onderaan gegeven worden voor het rijden / het gaan vh paard / aan de hulpen staan. Als ik men. Ernes nog een keer tegenkom, zal ik hem dit eens vragen. En aan juryleden heb ik maar een verzoek, opbouwende kritiek graag!! Zoals Claas al schrijft we doen het allemaal voor ons plezier!! En een protocol met opbouwende kritiek en een complimentje waar het kan, daar kunnen we wat mee. Gelukkig begrijpen de meeste juryleden dat en ga je na het lezen van je protocol met een goed gevoel naar huis onafhankelijk van het aantal punten wat je hebt gekregen!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:01

Wat is daar verbazingwekkend aan? Ik zou het pas raar vinden als je ongestraft een volledige capriool gevolgd door drie pirouettes zou mogen laten zien vanwege de boskabouter bij E als je pas bij H een overgang naar stap moet tonen.

Zo heb ik het iig geleerd in de juryopleiding, en dat wordt nog steeds zo gedaan:

viewtopic.php?p=13874754#13874754

en als je op deze pagina even doorleest tot circa halverwege zie je dat dat dus ook al recent is nagevraagd
viewtopic.php?p=11211282#11211282

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:14

Is dat een schaduwaccount? Ik bedoel, ik vind het een beetje vreemd dat de eerste post van jou hier zo in dit topic komt te staan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:05

Op juryplatform.nl gaat de jury-stelling ook over grijze zones.
Team Juryplatform.nl schreef:
Over deze stelling heeft een van de leden van het Team Juryplatform contact gezocht met de heer Wim Ernes, commissielid discipline commissie dressuur van de KNHS.

Hij heeft ons telefonisch het volgende medegedeeld;
in de grijze zone bepaald het betreffende jurylid het oordeel over de actie van de combinatie. Als er eventueel een verandering in het programma plaats vindt, dan is het een vergissing en dient beoordeeld te worden met -2. Indien dit de 3e vergissing zou zijn, dan volgt uitsluiting.

Ook hoort het onder aan het protocol een opmerking over ongehoorzaamheid te worden geplaatst en in het punt te worden meegenomen (gehoorzaamheid etc).

Dit is een antwoord op deze stelling:
Citaat:
Hoe beoordeel je de "grijze zone" in de proef.
Als een combinatie bewust meerdere keren in de" grijze zone" gaat stappen om tot rust te komen.Hoe gaan collega-juryleden hiermee om

Kortom, om op de vraag van de TS terug te komen: de jury mag bepalen of hij wel of niet wat aanrekent in de grijze zone, als ik het goed begrijp. Dus als het een heel kleine verstoring is die voor het aanvangen van het volgende onderdeel volledig is hersteld, mag een jury er wel iets mee doen, maar het hoeft niet.
Dat -2 etc is van toepassing op de genoemde stelling, waarbij een combinatie gaat stappen op een plek (grijze zone) waar het niet wordt gevraagd en dus niet op de vraag van de TS.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:55

Nou dat is nog niks! Ik heb ooit -1 en -2 (of wat is het?) gehad voor een kabouter bij A (paard sprong één meter opzij) en daarna had ik geluk dat ik nog net op tijd goed reed want zon 3e 'vergissing' was uitsluiting geweest!

Tja, sh*t happens... Ik heb het toen nog wel aan de jury na kunnen vragen en op zich is het natuurlijk wel streng ze vond dat ik 2x een gebroken lijn gereden had, maarja de jury staat in haar recht. Wdb ben ik het met Lielle eens, het is niet de bedoeling dat je ik weet niet wat in het grijze gebied laat zien. En de ene keer heb je geluk dat de jury het niet aanrekent en dan heb je ook een keer pech Boos!

JoyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:57

schaduw account - grijze zone... leuke woordspeling!
Ben het helemaal met ''starbreeze" eens. Tis inderdaad een jury sport en mooi dat we er via dit forum over kunnen hebben en laat iedereen daar dan zijn lering uit trekken en vooral blijven genieten van onze paarden
Knipoog)

PallyClaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 15:54

Hoi Scrum, bedoel je (ben nieuw op bokt) dat ik zelf nog een naam heb aangemaakt? (wist niet eens dat dat kon)
Waarom zou ik dat doen? Ik ben serieus met mn sport bezig. Ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
Op de wedstrijden is de hele beoordeling van vooral de nieuwe proeven een hot item. Het zou er om gaan dat je met inzicht, oplossingen vindt. Diervriendelijker, meer ontspanning...afijn het hele Scala. Discussie genoeg

Marije bedankt voor de info. Ben stiekum blij dat dit forum nog even doorloopt, want dat is de info die ik zocht!

Ik ben nog even vergeten te melden dat ik zelf ook regelmatig schrijf. Dus ook met bv. mevr. Willemse of Harro Goudsmid gesprekken heb. (ouwe rotten) Leuk om te ervaren en hun liefde voor het vak te delen!

Oke je moet je paard onder controle hebben. Geef meteen toe...dat lukt me niet. Maar van " niet te berijden", uitgebeld in de dressuur, naar M1 ...daar ben ik trots op. Ik heb hem niet verkocht en een makke gehaald. Nee ik heb dapper doorgezet. We zijn er nog lang niet. Maar ik hoor gelukkig ook van juryleden dat ze het leuk vinden hem weer te zien. Een regel op je protecol zoals "goed geprobeerd!" is leuk. Dan hoef je echt geen winst te hebben. Het is motiverend!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:00

schaduwaccount betekent dat een al bestaande bokker onder een nieuw account reageert, en die opmerking van scum (zonder R Knipoog ) was bedoeld voor JoyMarit, hoewel ik geen aanwijzingen zie voor een SA.

En fijn dat je hebt doorgezet met je paard, daar mag je zeker trots op zijn. Maar ik vind wel dat je ook wat meer respect voor de juryleden mag tonen die hun vrije zondag besteden om jouw proef te beoordelen. Jij zou het ook niet leuk vinden om later op bokt te lezen:

"tss, wat ik nu toch in de ring had? Kon niet eens haar paard langs het hekje krijgen en dat in de M1. De jury van de andere ring klaagde er ook al over. Zulke mensen bederven toch je plezier in het jureren."

En zo is het voor hen niet motiverend om berichten als de jouwe te lezen (mn die van gisterenochtend vroeg).

Zo, dat was mijn stichtend praatje voor vandaag Haha!

PallyClaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:12

Sorry Scum ...rugby term zit erin Haha!

Veel reacties van dezelfde mensen. Zijn er ook nog andere mensen die hier als jury ervaring mee hebben?
Als ik de reactie van Wim Ernes lees, is er vrije interpretatie ruimte. Doe je expres iets in die grijze zone, dan is het toch anders. Afijn nog wat nuances zo hier en daar. Ook wat de onderdelen onderaan betreft.

Geloof me Lielle ...ik heb verder echt respect voor alle juryleden......
Ik jureer wel eens onderling en ondervind daar ook hoe pittig het is. Ben zelf om die reden dus ook geen jurycursus gaan doen.
Ik snap dat je advocaat van de duivel speelt en vind dat ook leuk!
Maar gelukkig zijn de reacties van de juryleden niet zo. (Je leert door de jaren heen er aardig wat kennen)
Niet als ik schrijf en niet als ik ze spreek in ieder geval Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:15

Maar hoezo verder? Waarom heeft dit jurylid geen respect verdiend? Je kunt het niet eens zijn met haar keuze, maar dat is wat anders Knipoog

Lees overigens eens mijn derde link, daar staan berichten van diverse jury's die het ook nog hebben nagevraagd op de opleidingen en bijscholingen.

PallyClaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:21

Ik heb je ff gePMt...je bent ook zo snel .....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 06:14

Citaat:
Oke je moet je paard onder controle hebben. Geef meteen toe...dat lukt me niet. Maar van " niet te berijden", uitgebeld in de dressuur, naar M1 ...daar ben ik trots op. Ik heb hem niet verkocht en een makke gehaald. Nee ik heb dapper doorgezet. We zijn er nog lang niet. Maar ik hoor gelukkig ook van juryleden dat ze het leuk vinden hem weer te zien. Een regel op je protecol zoals "goed geprobeerd!" is leuk. Dan hoef je echt geen winst te hebben. Het is motiverend!

Sorrie, ik zal wel blond zijn, maar als je je paard in de M1 niet onder controle hebt, je bent er nog lang niet en er staat "goed geprobeerd" op je coupon....
Dat goed geprobeerd schrijf ik regelmatig op, als er een B baan of A/B pony's in de ring zijn, maar niet bij een volwassene in de M1.

Zet je proef maar eens op video, misschien kan ik je dan wat beter begrijpen, maar zoals ik het hier lees mag je blij zijn als je geen VP rijdt in de M1. Dit zijn streken voor een 3 jarig B paard/pony.

En dan dat opgefokte verhaal over AB ruiters die bij opa en oma moeten uitleggen waarom ze geen winst hadden.... Sorrie hoor, moet een jury gaan Sinterklazen omdat het jonge kinderen zijn? Ik zal het je andersom vertellen, als je als 12 jarige je uiterste best doet om je pony zo nageeflijk mogelijk voor te stellen en vervolgens gaat er een sterrekijker met een 10 jarige op zijn rug met de eerste prijs vandoor, dat is pas zielig!

PallyClaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 09:09

Je hebt zelf geen koters Amondi? Haha!
Zonder winst snap je dat je er nog aan moet werken. De strekking van het verhaal is dat het leuk moet blijven.

Over die controle; ik ben gelukkig ook wel eens eerste hoor. Zo erg is het nou ook weer niet. (Heb mezelf de afgelopen 30 jaar al bewezen,ook op hoger niveau)
We blijven mensen en het blijven dieren. Een foutje maken, kan gebeuren.

Ik hoorde laatst Anky nog live een opmerking maken over de controle verliezen bij het halthouden van haar twee zwartjes Haha!