Jury's ; wat moet ik hieraan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Jury's ; wat moet ik hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:18

Hallo,

Ik had 18 juni wedstrijd.
Maar er was 1 probleempje, in mijn paspoort staat een bruine merrie, terwijl het toch echt een vos merrie is. In mijn 1ste proef zei die vrouw dat natuurlijk, van dit klopt niet. De 2de zei trouwens helemaal niets.

Maar hoe kijken jullie hier tegenaan? En wie weet hoe ik dit op kan lossen?

Dank jullie!!

KarinvdM

Re: Jury's ; wat moet ik hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:23

Hoe je dat op moet lossen?
Er voor zorgen dat het goed in je paspoort komt te staan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 06:43

Ja idd. contact opnemen met de paspoortuitgevende instantie en ze wijzen op de fout.
Het zou een goed ding zijn als er een ingesealde foto van 4 kanten van het paard in een paspoort opgenomen zou worden. Kan iedereen in 1 oogopslag zien of de aftekeningen/kleuren kloppen maar dit terzijde.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 06:54

Is het echt een bruine???
Want ik heb laatst met een jury een discussie gehad dat er vos in mijn paspoort en op mijn papieren staat staat.

Mijn paard is bruinig, maar heeft absoluut geen gehele zwarte/donkere manenkam met manen en staart. Hierin zit ook bruin/vos. In de winter is hij ook donker, maar in de zomer bleekt zijn vacht wat op Haha!

Voor dat ik mijn paspoort had, stond er op de papieren koffievos, maar toen het paspoort kwam stond er op al mijn papieren gewoon vos.

Dussehm lekker lastig, want heb het nu al weer een aantal keer gehad, dat de jury ging vragen, van heeft ze wel het goede paard bij zich, omdat als ik de manen ingevlochten heb je het bruinige niet ziet, maar in zijn staart wel.

Dus ik weet niet hoe jij aan de kleur vos komt, is hij ooit geschetst?!?!
Weet niet watvoor soort jouw paard is??? Als je een kwpn-er hebt moet je naar het kwpn bellen, en komt er evt. een schetser langs, of je moet een keer naar de keuring om hem overnieuw te laten schetsen!
Voor de overige instanties weet ik het niet echt, zou dan eerst naar het knhs bellen.

Maar kijk dus goed, want mijn paard zou door menig jury-lid onterecht tot bruine omgedoopt worden.

Succes

*edit* als ik jou profiel zo bekijkt heb je echt een bruine, effe bellen...
Laatst bijgewerkt door ElskedZ op 26-06-06 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:05

ElsjedZ, in het profiel is duidelijk te zien dat het een vos is. Knipoog
Overigens is jouw paard weer een echte bruine, dit is te zien aan de zwarte benen! Een bruine hoeft namelijk geen zwarte manen en staart te hebben, maar wel zwarte benen. Knipoog

Even de PUI bellen of ze het kunnen veranderen.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 07:35

Dank jullie, mijn paard is een draver, dus moet ik naar het NDR bellen? En kan de DA haar schetsen?

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:36

Kangaroo_Syl schreef:
Dank jullie, mijn paard is een draver, dus moet ik naar het NDR bellen? En kan de DA haar schetsen?

Ja DA mag/kan schetsen....

Succes...

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 07:37

oke dank je wel!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:58

[quote="Neonlight"]
Een bruine hoeft namelijk geen zwarte manen en staart te hebben, maar wel zwarte benen. Knipoog quote]

Da's nieuw voor mij Haha!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:59

Degene die het paspoort heeft uitgegeven heeft een fout gemaakt en moet die herstellen. Als je naar een andere instantie gaat zitten er ws kosten aan verbonden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:09

Kangaroo_Syl schreef:

De DA kan haar schetsen, hier zitten echter kosten aan verbonden. Is de NDR de PUI of niet? Op het paspoort staat wie het uitgegeven heeft. Daar even naar toe bellen wat je het beste kunt doen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:18

ranna schreef:
Het zou een goed ding zijn als er een ingesealde foto van 4 kanten van het paard in een paspoort opgenomen zou worden. Kan iedereen in 1 oogopslag zien of de aftekeningen/kleuren kloppen maar dit terzijde.

Dat gebeurde eind jaren 70 ook..........
Nee, dat wil ik NIET graag terug hebben.............

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:09

bij ons op de club is ook zoiets gebeurd meisje moest fotos van paard opsturen naar de knhs van onder boven en opzij van het paard van zomer en winter en toen gingen zei uitmaken wat voor kleur of het was

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:22

heb het ook gehad, de schetser had blijkbaar zijn zoonebril nog op Cool toen ie mijn veulen een tijdje geleden kwam schetsen ( veulen is nu 4 dus echt tijdje geleden Haha! ) want hij heeft donkere koffievos opgeschreven Gestoord maar mijn liefje is toch echt een goudvos met witte stekelhaartjes en veel witte aftekeningen ( aftekeningen heeft ie dus ook niet gezien Verward ) de schetser kwam zonder afspraak langs Hamer en later kreeg ik het passport binnen en dacht hmmm. welk veulen zal ie gezien hebben Haha!
ff gebeld en door de DA laten schetsen en door het KWPN op hun rekening een nieuw passport laten uitstellen Haha! Pling

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:10

CGJ12 schreef:
ranna schreef:

Dat gebeurde eind jaren 70 ook..........
Nee, dat wil ik NIET graag terug hebben.............

Waarom niet CGJ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:16

Bij de paspoorten van de NAS zitten er foto's op! Maar ja, die beestjes zijn ook moeilijk te omschrijven qua aftekening. Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:08

ranna schreef:
Waarom niet CGJ?

CGJ wil gewoon géén geküt met papieren-rommel........

CGJ vertrouwt op de "goedheid van de medemens"..... Ja
CGJ wil niet in zo'n politiestaat functioneren. Als iemand de boel wil flessen moet ie dat vooral doen. Zal mij eigenlijk allemaal een zorg zijn. De eindafrekening volgt tzt vanzelf........ Knipoog

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:14

Een bruine heeft wel altijd een zwarte staart en manen hoor! Het staat ook in het theorie boek van de orun opleding. k heb het net voor de zekerheoid nog ff opgezocht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 06:02

De genetica-boeken zeggen echter anders. Knipoog
En een silver-dapple bruine bijvoorbeeld? Die is echt bruin, draagt het agouti-gen, maar daar mag jij de zwarte manen en staart eens bij zoeken!

Afbeelding
Dit is een bruine!

Afbeelding
En dit ook! Haha!

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 06:30

ik zie de plaatjes niet ben wel benieuwd...
maar het is silver daple zonder bruine erachter....

Hier uitleg wat silver dapple is:
Het Zilverappel gen (Silver Dapple) is alleen zichtbaar op zwarte haren. Je kunt aan een Vos niet zien of hij het Zilverappel gen bij zich heeft maar deze kan het gen wel steeds doorgeven.

Zilverappel varieert enorm van kleur, van chocoladebruin tot leisteen, vaak met appeling en manen en staart zijn zilvergrijs, strogeel of zelfs platina.

Omdat Zilver een dominant gen is moeten Zilverappels tenminste één ouder hebben die Zilverappel is of een vos ouder die het Zilver gen draagt. Zilverappel wordt aangeduid met Zz.

en wat ik ook vond andere uitleg:
Silver dapple is een verbleking van zwart naar een bruinige kleur, meestal met de zogenaamdeappeltjes. De manen enstaart zijn lichtgrijzig. Het hoofd ismeestal donker. dezekleur komt veel voor bij Shetland pony's.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 06:57

CGJ12 schreef:
ranna schreef:
Waarom niet CGJ?

CGJ wil gewoon géén geküt met papieren-rommel........

CGJ vertrouwt op de "goedheid van de medemens"..... Ja
CGJ wil niet in zo'n politiestaat functioneren. Als iemand de boel wil flessen moet ie dat vooral doen. Zal mij eigenlijk allemaal een zorg zijn. De eindafrekening volgt tzt vanzelf........ Knipoog

Vind ik geen bijster sterke argumenten.
Het KNHS vond het ook nodig dat de hele boel gechipt ging worden omdat 0,02% van de ruiters met een verkeerd paard start. Hoezo politiestaat?!Jaaaa, iedereen weet dat dat niet de eigenlijke reden was maar goed zo is het wel gebracht.

Erg goed van je dat je op een ander zijn goedheid vertrouwd maar tegenwoordig kom je daar niet zo'n heel eind meer mee bij instantie, or for that mather, bij wie dan ook maar.

Je papieren moet je nu ook bij je hebben. Als er nu 4 foto's van je paard inzitten of niet wat maakt dat voor verschil?
Het kan juist gezeur over kleur en verkeerde aftekening voorkomen.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:50

ja oke maar dan heet het geen bruin paard! het heet dan een silver daple (BRUINE) Je hebt ook een bruinschimmel en nog wat van dat soort kleuren maar dat geeft de tint aan de kleur! maar we hadden het toch over het verschil tussen bruin en vos kleur?????????????????