Vraag aan beiden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheila

Vraag aan beiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 12:01

Moet je met een gebrokenlijn van been verwisselen tijdens je training!
Sheila

Neverhere

Re: Vraag aan beiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:48

Nee

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:51

waarom zou dat moeten?
je gaat toch niet van hand veranderen?
dus nee

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:31

Nou.. daar zijn we snel klaar mee... nee dus Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:04

Tijdens je training 'moet' je zoweer zo niets Knipoog

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:08

Waarom niet? Of juist waarom wel? (hoewel ik over dat laatste nog geen reactie gezien heb).
Ik heb het onlangs een keer uitgeprobeerd en moet zeggen dat het prettiger aanvoelt (op een manegepaard) als je op X even van been wisselt voor het tweede deel van de gebroken lijn. Wie o wie kan mij de theorie van het waarom wel of niet uitleggen?

Sheila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 11:08

Deze vraag werd door een instructeur aan mij gevraagd en ik zei dus nee en nooit van gehoord ( zelf rij ik 36 jaar paard )
De andere instructeur zei dat het wel moest en vervolgens een pension klant ook en werd het een discussie.
Zelf geef ik ook les en je wil het ze wel goed leren ! Het ging om het buitenbeen en dan weer binnenbeen enz. Ik dacht daarom, zet het op bokt en kijken wie hier een duidelijk antwoord kan geven.

Sheila

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:40

Ilja000 schreef:
Waarom niet?

Van been wisselen hoeft alleen als je van hand verandert: dus via de diagonaal, via een S op de X een keer doorzitten.

Bij een gebroken lijn blijf je op dezelfde hand en mag je dus op hetzelfde been lichtrijden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:43

Sheila schreef:
Deze vraag werd door een instructeur aan mij gevraagd en ik zei dus nee en nooit van gehoord ( zelf rij ik 36 jaar paard )
De andere instructeur zei dat het wel moest en vervolgens een pension klant ook en werd het een discussie.
Zelf geef ik ook les en je wil het ze wel goed leren ! Het ging om het buitenbeen en dan weer binnenbeen enz. Ik dacht daarom, zet het op bokt en kijken wie hier een duidelijk antwoord kan geven.

Sheila

Precies. Ik kom er ook wisselende antwoorden op tegen en ook ik wil mijn ruitertjes de juiste manier leren. Maar probeer het maar eens uit! Het voelt echt grappig als je wel even van been wisselt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:28

Als je van been zou wisselen, zou je dat twee keer moeten doen, omdat je anders aan het einde op het verkeerde been zou zitten....
De hoeken gereden voor een na X zijn zo flauw dat er nauwelijks sprake is van een extra belasting van het binnenbeen, wat verandering van been zou rechtvaardigen. En waar zou je dan moeten wisselen, voor, op, of na X? Of voor én na? Twee pasjes (een voor en een na X) met wat meer belasting op een been zijn niet echt motief om van been te wisselen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:44

Het lichtrijden op het buitenbeen is een conventie met het idee om het voor het paard makkelijker te maken. Als je dus denkt dat een bocht de andere kant op (zoals bij een gebrokenlijn) er bij gebaadt is om van been te verwisselen, gewoon doen (tijdens de training).

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:27

Alsof die 15 meter iets zouden uitmaken voor het welzijn van et paard.... Die bonkkebonk tijdens het wisselen van de meeste manege ruiters is 10 keer erger! Ander doe je zoals in de L1, doorzitten!
Is de discussie er ook niet meer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:49

ART_UMA schreef:
Het lichtrijden op het buitenbeen is een conventie met het idee om het voor het paard makkelijker te maken. Als je dus denkt dat een bocht de andere kant op (zoals bij een gebrokenlijn) er bij gebaadt is om van been te verwisselen, gewoon doen (tijdens de training).

Ja, maar dan moet je dus wel (ruim)voor en na X van been verwisselen... en niet op X...