Paard 24/7 in de wei, wordt mager(der)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Paard 24/7 in de wei, wordt mager(der)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 09:42

Mijn paard staat nu dag en nacht in de wei, de wei is nu wel behoorlijk kaal, maar zelfs daarvan groeien m'n shetten dicht, maar mijn paard valt in.....
Nu geef ik iedere avond een kilo bix erbij en 2 keer per week slobber, als ik gereden heb een flinke baal hooi, wat kan ik meer doen, wat zet het meeste zoden aan de dijk??
Kan geen hooi op de wei geven ivm de shetten.

Nado

Re: Paard 24/7 in de wei, wordt mager(der)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:20

Wat je zelf al zegt, een groot paard heeft een hele andere voederbehoefte dan een kleine shet. Heb je de mogelijkheid om je paard een aantal uur per dag in een apart stukje te zetten ? Je zou dan hooi, of liever nog kuil (is voedzamer) kunnen geven op dat stukje en hem daar lekker laten staan eten. Een andere mogelijkheid, als dit niet kan, is een ruwvoervervanger geven. Ik heb goede ervaringen met Structomix van Cavalor, dit bevat geen melasse en kan dus gegeven worden als vervanger voor hooi. Succes!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 11:31

Inderdaad, dat dacht ik ook al, heb hem vanochtend op een mals stukje gezet, nadeel is wel, dat hij niet te ver bij de shetten vandaan kan(verlatingsangst),ik zal je andere tip ook es gaan bekijken, bedankt.

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:01

Hm...raar bij mij hebben ze daar geen last van.
Ik ga met het bovenstaand mee

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 14:00

Net even naar de winkel geweest, en navraag gedaan, ik heb musli erbij gekregen, en appart hooi geven, maar dat wist ik zelf ook al.
Ik gaf wel regelmatig muesli, maar niet dagelijks, ga het i.i.g proberen, baat het niet...........
Kan geen kuil geven, het is een andalusier, dus een sober ras,dus niet te eiwit rijk eten geven, anders heb ik weer andere problemen(hoefbevangen)

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:59

Je zou misschien even kunnen gaan ontwormen.
Tenminste; dat zou ik doen Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:31

Ik zou niet alleen muslie gaan bij voeren maar juist elke dag er voor zorgen dat hij voldoende ruwvoer krijgt.Dus of elke dag een aantal uren in een stukje land zeten waar meer gras staat of hem hooi gaan voeren apart van de shetlanders.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:43

waarom kun je geen hooi voeren ivm de shetten? ik heb nu ook een shet bij gam staan. schrale wei en hooi bijvoeren. ze eten wanneer ze er behoefte aan hebben. onbeperkt hooi kan volgens mij nog steeds geen kwaad, zolang het maar niet rijk aan eiwitten is, net als gras. Lachen

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 19:15

De shetten zijn nu in topvorm, mooi slank en dat willen we graag zo houden, die mogen dus alleen op de kale wei en dan nog uitkijken dat ze niet te vet worden, dus wil ik ze niet te veel aan het hooi/bix en gezien hun eetsnelheid is alles op voordat de mijne er van geproefd heeft.............
Even over ontwormen, zouden er nu echt mensen zijn die dat niet regelmatig doen, wij dus wel, dus kan dat geschrapt worden, zo ga je voor jezelf het lijstje af van optie's, wat het zou kunnen zijn!
Muesli komt erbij, dus bij de bix, dus hij krijgt nu bix/muesli/hooi/weidegras, en zo nu en dan een middagje op een sappig weidje, dat moet zoden aan de dijk zetten, hoop ik....

RoHoOu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:32

probeer ook eens maismeel, dit kan je als slobber voeren en hier wordt hij dikker van maar krijgt niet teveel energie!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:01

Hoe intensief train je? Hoe groot is je paard? Met welk middel heb je ontwormd?

Mijn paard staat in een volle wei en de shetlander krijgt dan in die wei een klein privee tuintje. we zetten dan een klein stukkie af eerst ten grote van een ruime box en elke dag krijgt ze er ongeveer 3 m2 bij. Gaat heel goed, pony is mooi slank, en zo kan mijn paard wel gewoon de hele dag gras eten.

edit: Hoe oud is je paard en hoe lang is ie onder het zadel?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 09:24

De laatste keer hebben we Eqvalan gebruikt, wissel meestal af met andere merken.
Hij is 8 jr, wordt 5 keer p.w gereden, waarvan 1 keer dressuur, de rest bos/strandritten, voorheen stond hij 24/7 op stal, vrat z'n stro lekker op, dus dat buikje was lekker vol.
Nu ik hem heb, vanaf Oktober, staat hij hele dagen buiten, dus meer beweging en ander soort rijden.We hebvben een huuurwei, dus kunnen niet zo makkelijk af gaan zetten, ze staan er nu vanaf mei dag en nacht op, dus die is kaal, zet hem soms een middagje op een stukje ernaast, maar moet uitkijken dat hij niet hoefbevangen raakt, het is een Andalusier, die moeten sober gehouden worden.......