Wie controleert het verenigingstenue?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Wie controleert het verenigingstenue?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:28

Zie onderstaande qoute uit het wedstrijdregelement.

Citaat:
Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury.

Als de jury dat niet doet wie dat dat dan wel?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-06-06 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:53

Haha.. niemand dus blijkbaar, tenzij je een ijverige voorzitter van je rijvereniging op het terrein hebt rondlopen.

Dat schept dus een hoop extra mogelijkheden wat kleur betreft... Gewoon zeggen dat het een verenigingstenue is van de rijvereniging "Vrolijk & Vrij"... je weet wel die vereniging waarbij je zelf mag kiezen welk tenue je aandoet in eigen kleurkeuze

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:54

GeJe schreef:
Haha.. niemand dus blijkbaar, tenzij je een ijverige voorzitter van je rijvereniging op het terrein hebt rondlopen.

Dat schept dus een hoop extra mogelijkheden wat kleur betreft... Gewoon zeggen dat het een verenigingstenue is van de rijvereniging "Vrolijk & Vrij"... je weet wel die vereniging waarbij je zelf mag kiezen welk tenue je aandoet in eigen kleurkeuze

Toch hoor je op kampioenschappen dat het vaak wordt gecontroleerd. Zou de grote boze wolf dat doen dan?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:56

oosterhoff schreef:
Toch hoor je op kampioenschappen dat het vaak wordt gecontroleerd. Zou de grote boze wolf dat doen dan?

... dus toch die voorzitter

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:00

Haha, samen met Roodkapje misschien?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik controle heb gehad op het verenigingstenue. Vraag me af... is dat wel haalbaar? Want is er een lijst waarop alle verenigingen staan die een verenigingstenue hanteren? En zijn er ook verenigingen die geen verenigingstenue hebben?

Hoe bindend is trouwens zo'n verenigingstenue. Want het gros van mijn clubgenoten rijd met een zwart jasje, i.p.v. donkerblauw en een zwarte cap i.p.v. een donkerblauwe.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 10:03

Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2. In lagere klassen is een hoedje als onderdeel van het verenigingstenue niet toegestaan.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:14

Hoezo blont. Het staat gewoon in het Disciplinereglement dressuur. Bedankt Oosterhoff!

Maar wel raar hoor, ik krijg de indruk dat mensen zich daar niet zoveel van aantrekken. Vaak weten ze niet eens wat het verenigingstenue is, maar ik hoor ook vaak dat ze een bepaalde kleur nemen omdat het 'zo mooi is'.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 10:17

porscherider schreef:
Hoezo blont. Het staat gewoon in het Disciplinereglement dressuur. Bedankt Oosterhoff!

Maar wel raar hoor, ik krijg de indruk dat mensen zich daar niet zoveel van aantrekken. Vaak weten ze niet eens wat het verenigingstenue is, maar ik hoor ook vaak dat ze een bepaalde kleur nemen omdat het 'zo mooi is'.

het hangt er natuurlijk vanaf hoe het verenigingstenue is opgesteld door je vereniging. Sommige verenigingen zijn er heel vrij in.
En aangezien het toch eigenlijk nooit wordt gecontroleerd en dat inderdaat ondoenlijk zou zijn omdat er geen lijsten van beschikbaar zijn...... kan je net zo goed staten in wat jij leuk vind.

Maar ik ben nog steeds benieuwd of er mensen zijn die wel eens gecontroleerd zijn en door wie die dan wel zijn gecontroleerd

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:21

Van onze vereniging is het een bordeaux rood jasje.... Stamt nog uit 1900 nog wat. Ik heb er 1 keer een lid mee zien starten. Die jongen kwam van de pony's, startte voor het eerst met zijn paard en droeg het jasje van zijn vader. 1 keer, daarna nooit weer!

Maar idd, als je bestuur het geen bezwaar vindt en geen bezwaren heeft, kan je dus gewoon met je krijtstreep starten. Beetje liegen bij de jury....dat is toch net zo iets als liegen bij de belasingdienst of de verzekering....

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:25

Heb net nog even gecheckt hoe ons verenigingstenue eruit ziet: Een witte rijbroek, een zwarte of donkerblauwe rijjas, zwarte laarzen, witte bloes met plastron, witte handschoenen, wit dekje. Dus bij ons maakt de kleur van het jasje niet uit, alleen theoretisch gezien de kleur van de broek en de bloes en de handschoenen dus wel. En er rijden er bij ons op de vereniging een paar in off-white of zelfs lichtgeel! Niet dat het mij boeit hoor, ik vind het prima, maar officieel zou dit dus van de KNHS niet mogen?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:32

oosterhoff schreef:
Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2. In lagere klassen is een hoedje als onderdeel van het verenigingstenue niet toegestaan.

Oeps! Ik zou niet eens weten wat vroeger het tenue was, bij de nieuwe vereniging maar eens checken! Ik vond het altijd al heel wat als ik een sjabrak erop legde met het verenigingsembleem (waren altijd van die goedkope lelijke rotsjabrakken )
Maar sommige tenues slaan ook wel alles. Wie gaat er nou toch moeite doen om een rood of een groen dressuurjasje te kopen? Leuk als je eens van vereniging wilt wisselen...

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:35

oosterhoff schreef:
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe het verenigingstenue is opgesteld door je vereniging. Sommige verenigingen zijn er heel vrij in.
En aangezien het toch eigenlijk nooit wordt gecontroleerd en dat inderdaat ondoenlijk zou zijn omdat er geen lijsten van beschikbaar zijn...... kan je net zo goed staten in wat jij leuk vind.

Maar ik ben nog steeds benieuwd of er mensen zijn die wel eens gecontroleerd zijn en door wie die dan wel zijn gecontroleerd

Dit is het tenue van mijn vereniging:
Ponyruiters / amazones:
zwarte cap, donkerblauwe velours sweater met ronde hals, op de sweater wordt aan de linkerzijde het verenigingsembleem gedragen, witte coltrui/kraag, witte rijbroek, zwarte rijlaarzen.

Paardruiters / amazones:
donkerblauwe cap, donkerblauw rij-jasje, witte plastron, witte rijbroek, zwarte rijlaarzen.

Qua pony's wordt dit wel redelijk gehaald, dacht ik. Een enkele wil nog wel eens in een jasje starten op KW's.
Maar bij de paarden rijd het merendeel met een zwarte cap, ik ook. Ik was vergeten dat ik een donkerblauwe cap moest hebben. Maar veel rijden ook met een zwart jasje.

oosterhoff

Re: Wie controleerd het verenigingstenue?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 11:24

Verder niemand die ooit is gecontroleerd op wedstrijd of kampieonschappen die het mij kan vertellen?

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:35

Nee, wel een bitten- en sporencontrole, maar niemand die vroeg: is dat blauwe jasje met zwarte hoed wel het verenigingstenue van de rijvereniging "Vrolijk & Vrij"? ...

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:28

Ik ben ook nog nooit gecontroleerd ( gelukkig). Ik start met blauw jasje en blauwe cap maar officieel moet ik in het zwart starten.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:41

Bij mijn oude vereniging moest je perse in het zwart/wit starten met een groto embleem op je jasje en de naam van de club op je dekje.. Ik had alleen mijn 1e wedstrijd een naam op het dekje.
Nu ben ik overgestapt naar een andere club die geen clubtenue voert, nu start ik in het donkerblauw/champagne