telgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_naomi

telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 22:26

Een van mijn vorige paarden en een paard dat ik ken heeft in de stap erg last van telgang. Nu zag ik met mijn vorige paard dat dat gewoon niet afgestraft wordt op wedstrijden. Een paard van een vriend van me doet ook aan telgang en is daar nooit op afgestraft en start inmiddels in het M1 en de stap is niks verbeterd. Nu lijkt me toch dat de zuiverheid van de gangen de basis is van een nette proef. Waarom is dit? Verder komt ook het halsstrekken er niet uit. Nu deed ik altijd heel sneaky door het paard tijdens de proef dressuur hoog in te stellen en tijdens het halsstrekken eigenlijk laag en met het neusje iets naar voren waardoor dit ook niet afgestraft werd. Ik vind dit niet kunnen halsstrekken is halsstrekken toch?! Ik vind zeker in de M1 dat je paard toch die 2 oefeningen goed moet kunnen? Heel soms kreeg mijn vriend wel aanmerkingen van stap onzuiver maar kreeg hij hier toch een 7 voor. sorry maar onzuiver is toch onzuiver en verdiend dan in mijn ogen geen 7. Zelfde met het halsstrekken als aanmerking paard volgt de hand niet, neus kan meer uitgeschoven worden en vervolgens wordt ook dit met een 7 en soms zelfs met een 8 beoordeeld. Hier klopt toch eigenlijk niks van? of heb ik zo'n kromme mening hier over?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 06:34

Als ik dat zo lees, heb je gelijk: halsstrekken is halsstrekken en onzuiver is onzuiver... daar horen geen 7-ens bij!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:26

Mmm, dat is apart. Ik let er wel altijd heel erg op, op de zuiverheid van de stap. Een (bijna) telgang-stap krijgt van mij echt geen 7 hoor! En halsstrekken kunnen heel veel paarden volgens mij niet voldoende, althans, ik zie er altijd maar weinig die dit in de proef voor een 7 of 8 doen, 4-en en 5-en zie ik veel vaker...

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:47

Een paard wat in stap in telgang loopt is niet makkelijk te corrigeren, echter hoort dit door jury's opgemerkt te worden en bestraft te worden met een onvoldoende.
In de praktijk blijft echter dat maar weinig jury's het opmerken indien een paard in telgang/onzuiver stapt.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:07

ik heb met een paard gestart die een hele mooie zuivere telgang had. Ik kreeg altijd een 3 of een 4 en zelfs eens een 2. Daarbij met de opmerking. Wel zuiver maar niet de juiste beenzetting. Vond het wel een mooie opmerking

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:51

En terecht ook, Oosterhoff. Dat vind ik een goede jury. Ook de anderen, die 3-en en 4-en gaven doen het mi juist. ZOiets is gewoon niet goed, er wordt stap gevraagd en geen telgang.
Meisje bij ons op stal heeft ook een paardje dat bijna zuiver telgangt in stap. Deze doet het ook aan de hand en aan de longeerlijn. De enige keren dat ik hem 'zuiver' zie stappen is alsie met zijn neus over de grond loopt, alsie bijvoorbeeld een plekje zoekt om te gaan rollen of alsie in de wei loopt te eten. Verder doet ie het altijd. En zij krijgt ook nog regelmatig een 6 voor de stap. Mazzel voor dat meisje, maar niet terecht voor de andere ruiters, naar mijn mening.

Linda_naomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:26

Dat had ik dus ook. Het paard dat ik gestart heeft deed zuivere telgang en het paard van mijn vriend heeft ook zuivere telgang en doet het ook altijd in de wei, aan de hand, aan de longe, altijd heel sporadisch loopt ie redelijk zuiver als die in de wei loopt. Maar ik vind het niet kunnen dat de juryleden dit soort foute stap belonen met een 7. Ik weet uit eigen ervaring dat telgang moeilijk te verbeteren is, maar dit is de verantwoordelijkheid van de ruiter of amazone en niet van de jury.