Pony is wel heel erg aanhankelijk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

Pony is wel heel erg aanhankelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 21:53

Hee!

Ik heb een pony, en die is echt ontzettend aanhankelijk. Als ik aan kom lopen, begint ze te hinniken, totdat ik bij haar stal aangekomen ben, echt heel lief en leuk! Nou zitten er ook nadelen aan... Bijv. wanneer ik haar buiten zet en ik loop weg, schiet ze in de stress ofzo, en dan gaat ze heel hard heen en weer rennen, totdat ik terugkom... Dan hinnikt ze en komt ze heel hard naar het hek gerend en staat ze voor mijn neus stil.

Ook gisteren op wedstrijd was er een probleempje. Ik had haar tussendoor even op de trailer gezet en ga even weg om een emmer te vullen met water. Mijn vader bleef bij de trailer. De stang zat er nog niet goed op en toen ik dus wegliep, heeft mijn pony de ring waaraan ze vaststond eruit getrokken en is van de trailer af gerend. Mijn vader heeft haar later nog op de trailer geprobeerd te zetten, maar dat lukte niet. Toen ik terugkwam, probeerde ik het en toen liep ze gewoon achter me aan de trailer op.

Even voor de duidelijkheid, als ze met andere paarden staat is er niets aan de hand. Ik denk dus dat het probleem vooral is dat ze absoluut niet alleen kan zijn...

Ik weet dat dit een beetje een vaag verhaal is, en het lijkt misschien een beetje penny, maar dat is niet zo. Ik vraag jullie serieus om tips, zodat ik haar kan laten weten dat ze niet in paniek hoeft te raken.

Alvast bedankt!

Nannes

Re: Pony is wel heel erg aanhankelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:56

Op de manege hier staat ook zo'n paard met verlatingsangst. Als die alleen is raakt ie in paniek. Ik denk dat het toch komt omdat het kudde dieren zijn. Misschien toch altijd samen met een andere pony buiten laten, maar op de trailer gaat dat moeilijk denk ik

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 22:00

Bedankt voor je reactie! Naar buiten kan inderdaad met andere paarden, maar ik denk niet dat het een optie is om andere paarden mee op wedstrijd te nemen... Als ik er bij ben is het geen probleem, maar anders raakt ze in paniek, ook al is bijvoorbeeld mijn vader erbij Ik heb haar gisteren dus de hele middag vast moeten houden, maar ik denk niet dat het erg praktisch is, helemaal als je lang moet wachten... Verder iemand nog tips?

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:40

Hoe reageert ze buiten de trailer? Dan zou je haar mss vast kunnen zetten zodat ze de andere paarden goed kan zien.

edit: zal dan ook niet helpen als jij weg bent. Dus dan zit er denk ik weinig op dan haar of meelaten lopen over het terrein of er bij blijven zitten.

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:24

Ik ben ook bang dat er niet veel anders op zit... Heeft er misschien iemand tips om ervoor te zorgen dat ze misschien wat meer op haar gemak is?

kimmie101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:26

Mijn pony heeft dat ook een beetje, ze ziet me echt als een leider en loopt als een hondje achter me aan
Het is pas een keer echt storend geweest, toen ze alle draden doorstormde om bij mij te kunnen blijven, dus doe er nu nog niks aan
Suc6 ermee, hoop dat je een oplossing kunt vinden..

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:27

Dankjewel! Mijn pony loopt inderdaad ook als een hondje achter me aan Best schattig opzich, maar soms kunnen er op deze manier dus gevaarlijke situaties ontstaan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:36

Ik heb het ook gehad, Als mijn paard alleen in de bak stond en ik liep weg. werd hij knetter en had de neiging om eruit te springen. Als ik op concours was en ik liep weg van de trailer stond hij zich helemaal druk te maken en te hinniken. Ik heb het opgelost om hem steeds kleine tijden alleen te laten. Bijvoorbeeld eerst 5 min alleen is hij dan braaf beloon je hem en dan weet hij ook weer dat je terug komt. En zo die 5 min steeds verder uitbreiden. Hij moet gewoon leren dat hij niet bang hoeft te zijn, dat je heus wel terug komt Lachen.

die van mij kan nu rustig een minuut of 30 alleen staan. (alleen wil ik hem voor mijn eigen rust vaak toch even checken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:44

Menig penny droomt hiervan Haha! Je kan idd het beste de methode van Randie gebruiken. Dat word bij kinderen en dieren met dit soort angst gebruikt. Ze moeten weten dat je heus wel weer terugkomt dus is het geen drama als je even weg loopt. Ga even om het hoekje staan een paar minuten en kom daarna terug en goed belonen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:58

Vaak helpt het ook als een pony samen staat in een kudde of met een andere pony (ik weet niet of dit in jouw geval al zo is). Als ie dan een paar (of een goede) vriend(en) heeft, is het meestal al een stuk minder. En ik zou ook de methode van randie gebruiken, want die helpt echt!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 20:17

randie schreef:
Ik heb het ook gehad, Als mijn paard alleen in de bak stond en ik liep weg. werd hij knetter en had de neiging om eruit te springen. Als ik op concours was en ik liep weg van de trailer stond hij zich helemaal druk te maken en te hinniken. Ik heb het opgelost om hem steeds kleine tijden alleen te laten. Bijvoorbeeld eerst 5 min alleen is hij dan braaf beloon je hem en dan weet hij ook weer dat je terug komt. En zo die 5 min steeds verder uitbreiden. Hij moet gewoon leren dat hij niet bang hoeft te zijn, dat je heus wel terug komt Lachen.

die van mij kan nu rustig een minuut of 30 alleen staan. (alleen wil ik hem voor mijn eigen rust vaak toch even checken)

Bedankt Sabine! Ik wist niet dat dat bij Randeux ook het geval was! Bedankt voor je tip, misschien dat het bij Natasja ook wel zal werken Ja

Miss_Montana schreef:
Menig penny droomt hiervan Haha! Je kan idd het beste de methode van Randie gebruiken. Dat word bij kinderen en dieren met dit soort angst gebruikt. Ze moeten weten dat je heus wel weer terugkomt dus is het geen drama als je even weg loopt. Ga even om het hoekje staan een paar minuten en kom daarna terug en goed belonen!

Dankjewel! En ja, ik weet het, er zijn ontzettend veel penny's die hiervan dromen, maar toch, ik kan ze bij deze verzekeren dat het niet zo geweldig is als zij denken Haha! Clown

Bente1 schreef:
Vaak helpt het ook als een pony samen staat in een kudde of met een andere pony (ik weet niet of dit in jouw geval al zo is). Als ie dan een paar (of een goede) vriend(en) heeft, is het meestal al een stuk minder. En ik zou ook de methode van randie gebruiken, want die helpt echt!

Klopt! Ja Als mijn pony bijvoorbeeld op de wei gaat (gaat altijd met hetzelfde groepje, o.a. met die van randie), is er helemaal niets aan de hand; dan is ze te druk bezig met haar vriendjes Tong uitsteken Maar als ze alleen staat, dan gaat het mis. Meestal kan ze wel met een vriendje naar buiten hoor, alleen op concours is het niet bepaald handig... Ik had er al aan gedacht om dan een andere pony mee te nemen, maar daar los je het probleem natuurlijk ook niet echt mee op en is ook niet echt handig! Maar ik zal de methode van randie eens proberen! Ja

Liefs, Myrthe.