Juryleden kür op muziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne_

Juryleden kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:50

Ik ben vaak te vinden op wedstrijden waar kür op muziek wordt verreden, zowel in de basissport als op hoger niveau. Nu heb ik begrepen dat met het ingaan van de nieuwe proeven ook een nieuwe maatregel is ingevoerd wat betreft de jurering van de kür in de breedtesport. Een Z-jury mag nu, zonder speciale kür-aantekening te behalen, ook küren jureren.

Omdat ik zelf küren maak, weet ik hoe groot de verschillen kunnen zijn op artistiek niveau. Als ik later uitslagen van gereden küren zie en hoor, krab ik nogal eens achter mijn oren. Originaliteit van de muziek, en, veel belangrijker nog, het aangeven van overgangen, oefeningen, etc. in de muziek zijn de te punten onderdelen die mij het meeste zorgen baren. Het lijkt erop dat 'de interpretatie van de muziek en de muziekkeuze' vooral een kwestie van smaak betreft en er niet meer naar het technische aspect van de muziek wordt gekeken. Dat is jammer, want het drukt de stijgende lijn om originele muziek te kiezen die de ruiter zelf kiest, waar hij of zij helemaal weg van is.

Ik ben van mening dat een jury eerst een aanvulling moet volgen om een dergelijke rubriek te mogen jureren. Dat hoeft echt geen halfjaar te duren, maar ik ben zo bang dat het niveau van de küren ontzettend gaat dalen als we juryleden gaan inzetten die alleen van het rijtechnische gedeelte 'verstand hebben'.

Begrijp me goed, ik zeg niet dat juryleden zonder extra aantekening per definitie slechte juryleden voor een kürrubriek zijn. Ik denk alleen dat het jureren van een kür heel wat extra van een jury vraagt en dat juryleden daarin niet zomaar aan hun lot moeten worden overgelaten. Een goede opleiding is naar mijn mening essentieel om het niveau van kürrijdend Nederland op peil te houden, maar liefst nog te laten stijgen.

Zien hier ook juryleden die zonder extra aantekening küren jureren en kürrijdende bokkers? Wat zijn jullie ervaringen?

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:27

Eh, ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje...
Dus ben ook heel benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden!

CGJ12

Re: Juryleden kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:28

sanne_ schreef:
Ik ben vaak te vinden op wedstrijden waar kür op muziek wordt verreden, zowel in de basissport als op hoger niveau. Nu heb ik begrepen dat met het ingaan van de nieuwe proeven ook een nieuwe maatregel is ingevoerd wat betreft de jurering van de kür in de breedtesport.
Een Z-jury mag nu, zonder speciale kür-aantekening te behalen, ook küren jureren

.

Maak je maar niet druk, want dat is niet zo.
(Dan had ik het wel geweten......... )

De breedtesport-jury's die het wél al een aantal jaren mogen zijn ook nooit opgeleid volgens mij. Mij is ook wel eens gevraagd of ik op die lijst wilde, maar zoiets moet je overlaten aan conservatorium afgestudeerden is mijn mening. Maar ja........... niet elke Z-jury was zo principieel als ik..........

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:27

Ik vind dat het nu een aanfluiting is. Van mij mogen ze beter hierop voorbereid/geschoold worden

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:28

@CGJ: Fijn dat jij wél je principes hebt .
Maar er wordt bij mij in de regio behoorlijk gesjoemeld dan. Ik heb al meerdere juryleden gesproken die zonder extra aantekening gevraagd waren om na het jureren van de reguliere Z-proeven, ook nog 'even de küren wilden doen'. Daar hebben zij in de regel ook niets op tegen: 'ach ja, je bent er dan toch'. Omdat er geen winst- of verliespunten te rijden zijn met een kür neem ik ook aan dat de coupons niet naar de KNHS worden verstuurd na afloop. De bond kan de zaak zo dus ook niet controleren..

Ik heb wel eens iemand gesproken die de extra aantekening wél haalde en waarbij de cursisten zelf een kür moesten maken en rijden. Op die manier leer dus wel heel goed hoe het van de andere kant werkt en naar mijn mening leer je dan ook beter kür-jureren.

Maar och, je moet altijd wat te wensen overhouden natuurlijk...

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:34

CGJ12 schreef:
sanne_ schreef:
Ik ben vaak te vinden op wedstrijden waar kür op muziek wordt verreden, zowel in de basissport als op hoger niveau. Nu heb ik begrepen dat met het ingaan van de nieuwe proeven ook een nieuwe maatregel is ingevoerd wat betreft de jurering van de kür in de breedtesport.
Een Z-jury mag nu, zonder speciale kür-aantekening te behalen, ook küren jureren

.

Maak je maar niet druk, want dat is niet zo.
(Dan had ik het wel geweten......... )

De breedtesport-jury's die het wél al een aantal jaren mogen zijn ook nooit opgeleid volgens mij. Mij is ook wel eens gevraagd of ik op die lijst wilde, maar zoiets moet je overlaten aan conservatorium afgestudeerden is mijn mening. Maar ja........... niet elke Z-jury was zo principieel als ik..........

Dus als ik het goed begrijp worden jullie dus geschoold om kuren te jureren?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:40

philipoom schreef:
Dus als ik het goed begrijp worden jullie dus geschoold om kuren te jureren?

Alleen de ZZGP jury's lijken daarin enigszins geschoold.
En dan nóg denk ik dat meer dan de helft geen noot kan lezen............ zelfs "vader Jacob" op de piano is nog een heidens karwei vermoed ik...........

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:54

@ Philipoom:
Nee, reguliere Z-juryleden jureren küren zonder ook maar iets te weten van muziek. Die kunnen nog een 8 geven voor galopmuziek in driekwartsmaat... zucht...

@ CG: Van mij hoeven ook echt geen 'vader Jacob' te kunnen spelen, maar een beetje kennis van de opbouw van muziek in combinatie met dressuur lijkt me toch niet teveel gevraagd. (Ik kan ook nauwelijks noten lezen maar gevoel voor muziek wil dat nog wel eens overbodig maken gelukkig).

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:47

Hoeveel echte kürleden zouder er kunnen zijn?
Dus mensen die én Z kunnen jureren, én muzikaal zijn,én ook nog iets snappen van choreografie?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:05

amondi schreef:
Hoeveel echte kürleden zouder er kunnen zijn?
Dus mensen die én
Z kunnen jureren
, én muzikaal zijn,én ook nog iets snappen van choreografie?

Na je eerste selectie houd je er al niet meer dan een stuk of 6 over........

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 06:27

Dat bedoel ik dus, je hebt een fantastisch nieuw wedstrijd onderdeel, maar vrijwel geen mens kan dat jureren, omdat ze de ballen verstand hebben van deze 3 disiplines. En dus wint degene wiens muzieksmaak het dichts bij de smaak van de jury ligt!

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 06:32

Zou dat leukl zijn.... een kür op Jan Smit?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:06

GeJe schreef:

Afbeelding

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 13:32

Moet kunnen! Een beetje variatie zou leuk zijn, en als het netjes is gearrageerd...

anyway, ik geloof dat de mening hier wel duidelijk is: er zijn nauwelijks goede kürjuryleden. Ik geloof dat ik het daar wel mee eens ben Lachen.

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:14

GeJe schreef:

Kan geregeld worden hoor... nu nog een vrijwilliger Haha!