Hoe denken jury's over M2-Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xZolox

Hoe denken jury's over M2-Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:40

Ik denk er wel eens over na, zoals vandaag, maar hoe denken jullie eigelijk over de jurering in de M2, richting Z1.
Kijk; er zijn jury's die zijn wat 'zuiniger' omdat ze denken dat dit je laatste punt kan zijn en dat je dan toch Z1 mag starten maar er zijn ook jury's die daar niet aan denken maar gewoon ruime punten geven.
Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel, om het te typen vind ik het wat lastig, ik beodel het dan ook niet zo letterlijk als dat ik het typ.

judithh

Re: Hoe denken jury's over M2-Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:56

Ik beoordeel wat ik zie en denk er nooit overna of het wel eens de laatste punt zou kunnen zijn voor het Z.

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:46

Dat zou ook raar zijn want het is M2 en nog geen Z1.. In de Z1 hoor je pas beoordeelt te worden op dat niveau.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:53

Er zijn jury's die extra streng doen in de M2, en daaronder ook zetten. Je hebt net geen winstpunt omdat je nog niet goed genoeg bent voor de Z1 enz. Snap je?

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:40

Een winstpunt is een bevestiging van de klasse waarin je rijdt en zegt niets over de volgende klasse.
Net als Judith beoordeel ik dus wat ik zie en ga ik niet gissen over hoe de combinatie het in de volgende klasse zou doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:37

Ik kijk vaak wel of de voorwaarden aanwezig zijn om een klasse hoger te kunnen starten. Een combinatie in de L2 die te weinig buiging laat zien of scheef is/kantelt, uitzwaait etc. is in mijn ogen niet klaar voor de M1 waar schouderbinnenwaarts etc gevraagd wordt. Zo´n combinatie zal bij mij dan geen winst rijden.

Als ze rijtechnisch klaar zijn voor de volgende klasse wel.
Ik krijg ook weleens B combinaties die in de L2 niet zouden misstaan, die rijden minimaal 2 winstpunten vaak.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:31

Suzanne F. schreef:
Ik kijk vaak wel of de voorwaarden aanwezig zijn om een klasse hoger te kunnen starten. Een combinatie in de L2 die te weinig buiging laat zien of scheef is/kantelt, uitzwaait etc. is in mijn ogen niet klaar voor de M1 waar schouderbinnenwaarts etc gevraagd wordt. Zo´n combinatie zal bij mij dan geen winst rijden.
.

Toch vind ik dit niet een kwestie van kijken of ze aan de voorwaarde voldoen....iedere combinatie die zijn paard niet correct aan het lopen heeft of de oefeningen niet correct uitvoerd rijd per defenitie geen winst....

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:25

Iedere combinatie moet worden beoordeeld op het niveau waarop ze starten. Ik vind het belachelijk als je comentaren krijgt als; je hebt nét geen wp omdat je nog niet goed genoeg bent voor een klasse hoger.
Dat zou erop wijzen dat alle cijfers worden ingevuld en opgeteld op de laatste cijfers na. De laatste cijfers worden dan niet ingevuld op waarde naar het getoonde maar volgens mening van de jury of je klaar bent voor de volgende klasse.
Slaat helemaal nergens op.

Je beoordeelt een proef zoals je dingen ziet. Als daar aan het eind een wp uitkomt heeft de combinatie dat verdient - klaar.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:38

Inderdaad kijken naar wat je voorgeschoteld krijgt... als ze dan overkunnen naar de Z1, komen ze vanzelf CGJ12 wel een keertje tegen.. die geeft ze dan een verliespunt en zo komen ze weer bij mij... soort balletje overgooien dus.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:23

Doen jullie een onderonsje, Geje

Ik kijk wel gewoon per onderdeel maar zeker in de M2 kijk ik ook naar de mate van verzameling en geslotenheid en laat dat redelijk zwaar meetellen.
Wat hebben de mensen aan winst in het M2 om vervolgens verlies in het Z1 te rijden? Daar wordt niemand wijzer van.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:57

Fitzroy schreef:
Doen jullie een onderonsje, Geje

Ik kijk wel gewoon per onderdeel maar zeker in de M2 kijk ik ook naar de mate van verzameling en geslotenheid en laat dat redelijk zwaar meetellen.
Wat hebben de mensen aan winst in het M2 om vervolgens verlies in het Z1 te rijden? Daar wordt niemand wijzer van.

Nee precies, dat bedoelde ik ook. Ik ga heus niet aan het einde punten tellen en dan cijfers veranderen zodat ze net niet op winst uitkomen, waar zei ik dat dan? Ik zorg gewoon dat als ze niet klaar zijn voor de volgende klasse dat ze geen winst rijden. En dat gaat automatisch eigenlijk want de juiste voorwaarden moeten aanwezig zijn.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:20

Fitzroy schreef:

Hoewel ik je standpunt goed begrijp en het met je eens ben wordt verzameling niet meer gevraagd in de M2 in de nieuwe proeven, behalve een stukje stap geloof ik maar weet dat zo niet uit mijn hoofd.
Volgens de letter van de wet zou je zelfs daar niet meer op mogen kijken maar ja, hoe iemand dan in een Z proef uit de verf komt

Maar dat zien ze in de Z dan wel weer. Erg vreemd dat die verzameling niet meer wordt gevraagd en heel onjuist maar das een andere discussie.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:57

Is het niet de verantwoordelijkheid van de keus van de ruiter om in het Z te starten? en dus NIET van de jury om te bepalen of het Z al dan niet aankan als er M2 wordt gejureerd?

Wat mijn situatie betreft is die kloof zo groot dat mocht ik een keer aan de 10 wp komen en per se Z willen starten, dat ik echt wel een paar maandjes thuis zal blijven voordat dat zover is (misschien tussendoor nog wel M2 start). Dat ligt dan toch aan mij? is dan toch mij keus? De jury is daar niet verantwoordelijk voor vind ik en daar hoef ik ook niet op beoordeeld te worden in de M2. Ik heb ook niet het idee dat het zo veel gebeurd hoor, meestal beoordelen jury's gewoon wat ze zien. Zou wel knap zijn als iedere jury jouw wp-stand wist en zou weten dat het je laatste punt wel eens zou kunnen zijn.
Als een jury daar mee zit, dus je komt op winst uit maar vind de combinatie nog niet geschikt voor de volgende klasse lijkt mij een opmerking daarover op het protocol helemaal geen gekke oplossing. De punten gaan immers over de klasse die verreden wordt, en niet over de volgende klasse...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:54

GeJe schreef:
Inderdaad kijken naar wat je voorgeschoteld krijgt... als ze dan overkunnen naar de Z1, komen ze vanzelf CGJ12 wel een keertje tegen.. die geeft ze dan een verliespunt en zo komen ze weer bij mij... soort balletje overgooien dus.

O dan moet ik echt niet bij komen te rijden dus...

simonevloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:51

Het is natuurlijk van de zotte om combinaties laag te jureren omdat ze nog niet "klaar" zouden zijn voor een hogere klasse. Ik beoordeel combinaties op het gene dat ze laten zijn in de proef. Het is echter wel zo, dat ik me soms afvraag hoe sommige combinaties door de B-proeven zijn gekomen en nu inmiddels M-dressuur rijden. Waarschijnlijk is het zo, dat als je veel start, je altijd wel een keer het geluk hebt op een "blinde" jury en zo je punten bij elkaar rijdt. Of zo iets van: Als ie er niet afvalt krijgt ie een punt!!!!

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:26

GeJe schreef:

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!