tips voor in rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soyatjuh

tips voor in rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:00

hey hey ik heb een verzorg pony (nanny) een wels a en die moet ingerden worden van daag heb ik samen met mijn zus en me vriendin een begin gemaakt met zadel er hooftstel.

1.zadel op een hoofstel aan even wenne
2.toen gelopen met zadel het hoofstel aan nog niet er op
toen gelongeert (stap en draf aleen)
3.toen is iemand er voor gaan staan en iemand er naas de gene die er voor stond moets haar laten lopen met he komando stap en de gene die er naast stond moets sturen dat ging goed
4. er aleen even opgezeten en naar de andere kant van de bak gestapt eerst de lichtste daar na het ja zwadere

ik had een vraag of julie hier op krietiek willen geven wat goed is of fout en tips waar we op moeten letten (let a.u.b niet op schrijf fouten )

alvast bedankt

http://www.juwbemazkie.mijnalbums.nl/ en dan naar nanny en meer foto`s

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:03

ik vind het heel erg veel in 1x allemaal!

Soyatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:12

daar voor is ook al laten wenne met biet en een beetje op gezeten zonder zadel het is geen moelijk paardje en leert snel

NoGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:23

Dat het geen moeilijk paardje is wil nog niet zeggen dat je het zo snel al kan doen.
Wat ik me afvraag is hoe lang doe je het paardje al zou je er niet een ervaren iemand bij halen of eerst een goeie band met het beestje opbouwen.

Maargoed om even terug te komen op jou vraag ik zou hier geen antwoord op kunnen geven behalve doe het rustig aan en ga zeker NIET zo snel door....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:28

het is veel te veel in een keer, vind ik ook. En ik begrijp dat er twee mensen al op hebben gezeten en dat vind ik ook niet positief voor een jong ding.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:23

Je doet echt VEEl en VEEl te veel in 1 keer.
Kent hij het longeren en de stemcommando's goed?
Eerst rustig laten wennen aan het bid enz.
En als ze daar aan gewend is het zadel in de bak leggen en aan laten ruiken.
De beugels eraf halen, die doe je er later wel om.
zadel opdoen, singel losjes.
wat stappen en dan er weer af.
dat doe je een paar keer, en dan ga je verder met longeren.
goed laten wennen aan het zadel (2 weken 3 keer per week 10 minuten).
Dan ga je verder met een beetje hangen.
dan ga je er een keer op zitten.
3 minuten, en dan er weer af.
die volgende keer ga je stappen.
en dan bouw je het langzaam uit naar longe etc.

Doe het alsjeblieft nu goed!!
Dan heb je daar later profijt van.
Veel succes.

Nies_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:27

wel een beetje snel in een keer maar volgens mijn heb je hte niet fout gedaan ofzo

hunter87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:05

nou ik vind dat je best snel gaat!!!
begin een rustig met een paar keer longeren met zadel, daarna hoofdstel erbij en alles pas echt goed gaat op beide kanten zou ik er iemand pas opzetten. is ze dan rustig kan je makkelijk los. bedenk dat jij ook niet in 1x kon lopen en aan alle dingen op de wereld moest wennen wat nieuw was. verder (als je een bos in de buurt hebt) en je vertrouwd je paard een beetje neem dan iemand mee met een rustig paard en ga een klein!buitenritje maken. zo kan die wennen dat er iemand op zn rug zit op een rustige manier waar die veel minder hoeft te werken dan in de bak. maar doe dit pas wanneer je haar echt vertrouwd!!! zo kan je in het bos op een relaxte manier haar leren voorwaarts rijden en overgangen maken. veel suc6 ermee en mijn tip aan je is, doe het rustig aan als je het nu verknalt kan je je paard voor zn leven tekenen!!!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:36

Snel?
Dat vind ik van de pony afhangen.

Wij hebben ook wel eens een pony uit de stal gehaald, die niks kende, en dezelfde dag reed ik er nog los mee door de bak in draf. Met die pony is ook alles goed gekomen.
Nu hebben we er één waarbij die vlieger niet op ging.

Overigens moet je er wel een ervaren persoon bij hebben. Ze kennen niks en kunnen rare dingen doen. Als zo'n beest in paniek raakt wil je niet weten wat er gebeurt. Een ervaren persoon kan voortijdig ingrijpen, maar als je geen enkele ervaring met zadelmak maken hebt kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

Sily

Re: tips voor in rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:54

Ik vind het ook een beetje te snel gaan.
Normaal geef je een paard toch even de tijd om het allemaal in te laten werken.
Was ze al wel vaker gelongeerd want dat haal ik er niet uit.

Het zalwel een makkelijk paard zijn (gelukkig voor jullie dan) maar ook die moeten de tijd krijgen om dingen te laten bezinken, en daar moet je dan eigenlijk imo geen misbruik van maken.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:59

ik vind het aan de pony liggen hoe snel je iets kunt oppakken, vroeger heb ik pony ingereden en de één zadelde ik en ging er gewoon opzitten en de andere had meer tijd nodig! maar vaak krijgen de pony's die makelijk zijn een terug slag en worden na een tijdje dwars en opstandig! wel een tip.. rij zo min mogelijk met je handen (teugels ) maar begeleid je pony met je benen en stem!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:56

De barriere van de eerste keer ruiter erop zit in ons hoofd, dus op een dag hoofdstel in, zadel op en gewicht van de ruiter kan best. Ik zou het alleen niet met meerdere personen doen, hou het bij een lichtgewicht ruiter. Het belangrijkste is de persoon die op de grond staat, niet de persoon in het zadel.
Het is allemaal goed gegaan, maar onthou dat verkeerd aangeleerd net zo snel en makkelijk gaat dan goed aangeleerd, en verkeerd aangeleerde dingen niet makkelijk weer afgeleerd kunnen worden. Iedereen die paarden inrijdt maakt fouten. Ik zou daarom mijn paard uit handen geven en aan iemand toevertrouwen die de meeste fouten al heeft gemaakt...zo ben ik er zeker van dat de basis van mijn paard de meest optimale is.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:48

Heb je hem wel vaker met zadel en hoofdstel erop laten wennen?
Pony gelongeerd eerst met hoofdstel en daar allebei?
Paar keer iemand aan het zadel laten hangen?
Paar keer iemand erop laten zitten?
Dan pas kan je beginnen met iemand erop laten stappen.
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:58

Citaat:
Snel?
Dat vind ik van de pony afhangen.

Wij hebben ook wel eens een pony uit de stal gehaald, die niks kende, en dezelfde dag reed ik er nog los mee door de bak in draf. Met die pony is ook alles goed gekomen.
Nu hebben we er één waarbij die vlieger niet op ging.

Overigens moet je er wel een ervaren persoon bij hebben. Ze kennen niks en kunnen rare dingen doen. Als zo'n beest in paniek raakt wil je niet weten wat er gebeurt. Een ervaren persoon kan voortijdig ingrijpen, maar als je geen enkele ervaring met zadelmak maken hebt kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

Dit is dus echt onzin.
Het heeft er niets mee te maken of een pony wel of niet moelijk is.
het paard is misschien van zichzelf gewoon rustiger terwijl een ander paard ertussen uit vliegt.
Een pony die ingereden word vangt geestelijk heel veel op.
Hij moet dat dan allemaal verwerken en dat zie je niet van de buitenkant.

Doe het alsjeblieft rustig aan mensen!!

Amani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:10

Dit is dus echt onzin.
Het heeft er niets mee te maken of een pony wel of niet moelijk is.
het paard is misschien van zichzelf gewoon rustiger terwijl een ander paard ertussen uit vliegt.
Een pony die ingereden word vangt geestelijk heel veel op.
Hij moet dat dan allemaal verwerken en dat zie je niet van de buitenkant.

Doe het alsjeblieft rustig aan mensen!![/quote]

Ik ben het met flynn eens. Toevoeging: Haal er een ouder ervaren iemand bij die al eens ooit een pony heeft ingereden of meegeholpen. Doe het zeker niet te snel, daar heb je later spijt van!!

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:19

1 tip : doe het rustig en niet te snel...

wandel je wel eens ?, om mijn paard op stem te laten reageren heb ik veel gelopen met hem ...
het in rijden heb ik ook rustig gedaan, najah ... zo rustig mogelijk hraps moest snel bereden worden omdat hij anders niet zo genezen van iest wat hij had.
ik heb na het in rijden hem nog 2 maanden rust gegeven...
daarna alles weer 2 keer per week opgepakt .. hij is inmiddels al bijna een dik goed half jaar onder het zadel.. en ga nu beginnen met dresuur. * ijslander*
ik heb ook tijdens het trainen veel gelongeert * 3 keer per week *
ik rij nu 4 keer per week met hem buiten.
maar egt .. doe het rustig en over vraag niks ...je paard word er allen maar moeilijker van ... * terweil die van mij eigelijk alles zo toe liet ...*

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:29

Ik denk dat jullie hgard op weg zijn om dit paardje te verpesten, stop alsjeblieft waar je mee bezig ben en haal er een ervaren iemand bij.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:12

karoliena schreef:
Ik denk dat jullie hgard op weg zijn om dit paardje te verpesten, stop alsjeblieft waar je mee bezig ben en haal er een ervaren iemand bij.

dit vind ik een beetje overdreven!
Ik hielp vroeger bij een soort van manege, daar werden paarden verhuurd en de vrouw die daar woonde gaf de kindjes wel eens les!
onzettend gezellig was het daar.
Maar ik maakte altijd met de vrouw des huize de pony's/paarden "zadelmak" je gelooft het of niet, we longeerde het paardje een paar keer, eerst zonder zadel dan met, dan de beugels eraan dan zandzakken aan het zadel, en dan... ging ik op het hek zitten en de vrouw bracht het paardje richting hek, en dan stapte ik er op. natuurlijk heb ik er vaak naast gelegen, maar daar ging geen maanden werk in zitten, echt niet!
de eerste keer dat je erop gaat zitten is voor het paard altijd eng, dus dat kun je wel uit blijven stellen maar eens komt de dag...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 09:03

Ja maar dan ben je dus op een redelijke manier onder begeleiding bezig dat kan je van de TS niet zeggen. Ik heb mijn eerste paard ook ingereden en zadelmak gemaakt toen ik 13 jaar was, maar dat was onder goede begeleiding van een ervaren iemand. Daar is niks mis mee, dan leer je precies wat je moet doen. De manier van de TS is alles behalve slim bezig zijn, en daar zit hem het grote verschil vind ik

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 09:30

Zoek aub goede begeleiding en doe het heel rustig aan!!!!

FlynnlOver

Re: tips voor inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:12

Citaat:
Ja maar dan ben je dus op een redelijke manier onder begeleiding bezig dat kan je van de TS niet zeggen. Ik heb mijn eerste paard ook ingereden en zadelmak gemaakt toen ik 13 jaar was, maar dat was onder goede begeleiding van een ervaren iemand. Daar is niks mis mee, dan leer je precies wat je moet doen. De manier van de TS is alles behalve slim bezig zijn, en daar zit hem het grote verschil vind ik

Precies, zo was dat bij mij ook gegaan.
Ik kreeg mijn pony toen ik 11 was.
Toen ik 13 was ging ik haar inrijden en had hulp daarbij gevonden.
Een meid van 20 heeft mij geholpen.
Ze had er veel verstand van en ik heb er echt heel veel van geleerd.
Ze is nu helemaal ingereden zoals het hoord.

Doe dat ook ! Ja

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:16

Ja inderdaad, daar leer je van en zo kan je zelf ook na een tijdje het zelf doen, maar door gewoon maar zelf wat aan te prutsen worden paarden alleen maar verpest en meot iemand anders het probleem weer gaan oplossen, zo bedoelde ik het ook Knipoog

kiekpjot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:49

Het is wel heel erg snel he voor de eerste keer .. ?
Wij hebben bijna 2 jarige merrie en over 1 1/2 jaar als ze 3 is doen wij eerst longeren ..
Daarna alleen zadel erop leggen..
De volgende keer hoofdstel én Zadel..
En dan paar keer herhalen en mee longeren.
Daarna pas voor de helft er over het zadle hangen enz..
Maar niet alles in een keer..

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:00

Dat is een hoop, in een keer..
Ik heb mijn pony ingereden op deze manier;

Eerst een tijdje gewoon lekker uit laten groeien enzo
Daarna gelongeerd met hoofdstel
Daarna zadel er bij gedaan, en haar gewoon los in de paddock gezet, zodat ze zich uit kon leven enzo..
Daarna gelongeerd met hoofdstel en zadel..
toen kon ze alle stem comando's trouwens al..
toen een lange tijd door gelongeerd.. Spieren en conditie kweken enzo..
Toen op 'm gaan hangen enzo..
Daarna, als ze d'r aan toe is een beetje d'r op gaan zitten enzo..

hier zijn we in 't totaal ruim een jaar mee bezig geweest..
(Ja, ze had 't nodig;) ze is nog steeds onwijs mager enzo)

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:56

Precies zoals marije zegt Lachen
Zo hoort het ook te gaan.
Waarschijnlijk weet de TS nu wel genoeg.
ik hoop dat je er wat mee doet. Lachen