Snel medelijde met paard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cranberry90

Snel medelijde met paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 10:58

Ik heb snel medelijden met een paard, noujaa..met rijden veel.
Zo vindt ik het snel zielig als ze een stuk moeten galopperen met mij erop of als ze langer dan een uur gaan rijden, ik weet niet wat dat is, misschien wel normaal maar ik vind het dan zielig voor zo'n paard.

Ik heb nu sinds een maandje een hele lieve 12jarige ijslander, omdat ie 12 is ben ik voorzichtiger met hem en nouja ik maak het nooit te lang of te wild, dan ben ik bang dat ie het te vermoeiend vind, of dat ie het rijden dat niet leuk meer vind of mij niet meer 'aardig'vind als ik hem dat aandoe zeg maar.
En nouja nog wat voorbeelden, als ik een berg op moet en ik drijf aan naar draf om het wat makkelijker te maken voor hem dan gaat ie een stukje draven maar stapt daarna weer, dan denk ik dat ie het vermoeiend vind en makkelijker vind om te stappen.
En als ik dan heb opgezadeld en meeneem naar buiten en hij loopt met zijn oortjes een beetje naar achter, denk ik gelijk dat me paard het niet leuk vindt om op pad te gaan...

Wat kan ik daaraan doen? En heeft iemand dit ook wellis?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:26

Ik heb dit niet, en wat jij er aan kunt doen? Consequent zijn. Als je paard het echt niet aankan, dan zal je dat aan hem merken. Maar als je draf eist en hij dat maar een paar pasjes doet, is hij niet moe, maar vreselijk ongehoorzaam. Een Ijsco van 12 is in de bloei van zijn leven, als je bedenkt dat ze met 5 pas worden ingereden en wel 30 jaar kunnen worden. Jij gaat op jou leeftijd toch ook niet in een bejaardenhuis zitten?

Een paard is een loopdier, dus langer rijden dan een uur is echt niet erg, mits je hem niet overvraagt. Maar als ik jou zo hoor zal het tegendeel eerder het geval zijn.

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:05

Idd, ik ga met Cassidy mee. Bovendien vind een paard het over het algemeen veel fijner als jij de leiding neemt in wat hij moet doen. Zo hoeft hij zelf niet op te letten waar het gevaar ligt en alle verantwoordelijkheden te nemen. Je paard weet veel beter waar hij aan toe is waardoor hij het ook fijner zal gaan vinden om met jou op pad te gaan. Consequent zijn is hierbij een belangrijk sleutelwoord. En idd als je paard het echt niet meer aankan merk je dat heus wel

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:06

Beetje overdreven Volgens mij is ie helemaal niet zielig! En met twaalf kun je ( zeker met een laat ingereden ijslander) nog makkelijk wild doen! Ja paardvriendelijk dat wel! Maar een stukje crossen, waarom niet?

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:26

Je moet altijd consequent zijn!
Als je dan verder eerlijk met je paard omgaat, is het toch goed?

suziehj

Re: Snel medelijde met paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:25

ik had dat in t begin ook, de pony ging echt een loopje met me nemen. Hij deed wat ie wilde, zelf de kant op gaan waar ie heen wilde enzo en wilde m nooit een knal met de zweep verkopen, vond ik zielig. Maarja nu pak k m af en toe echt wel even aan, en na 10 min. is het een superpony en doet ie alles voor je! Je moet er dan ff doorheen, klinkt gemeen maar ze zijn zoooo slim en moeten toch weten wie de baas is

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:14

UnitedForest schreef:
En als ik dan heb opgezadeld en meeneem naar buiten en hij loopt met zijn oortjes een beetje naar achter, denk ik gelijk dat me paard het niet leuk vindt om op pad te gaan...

...mijn paardje (New Forest, merrie, 19 jaar) loopt soms ook met haar oren naar achter. Buiten nooit (daar kijkt ze af en toe zo haar ogen uit, dat ze niet eens oplet waar ze haar hoeven neer zet ), in de bak wel. Maar dan niet naar achter-achter, zeg maar Ze liggen niet plat, het is meer alsof ze haar aandacht naar mij richt (ik praat ook redelijk veel, onder het rijden soms ook met stemcommando's).
Oren lezen is moeilijk... Probeer je paard zoveel mogelijk te observeren, op die manier leer je het meest over hem en zijn mimiek (kan echt nuttig zijn, hoor!). Zeker omdat je hem pas een maandje hebt...

Mijn mening is dat een paard zelf aangeeft hoe ver het kan gaan. Uiteraard stapt jouw paardje liever dan dat-ie draaft, kost veel minder inspanning
Mijn paardje vind er niet veel aan om in de bak te rijden; eerst was ik ook bang dat ze het niet aan zou kunnen o.i.d. Maar toen ik met haar buiten ging rijden en ze in galop makkelijk paarden inhaalde die tien jaar jonger en minstens 30 centimeter hoger in stokmaat zijn, wist ik het wel

Maar regent het bijvoorbeeld hard, dan heeft mevrouw echt géén zin om aan de slag te gaan Dat gun ik haar dan ook. Soms heeft ze ook een 'baaldag', nou ja, dan een maar een dagje niet in de weer. Dan gaat ze het land op of de paddock in; het eerste uur is ze dan nog chagrijnig, maar daarna komt ze het altijd goed maken Rijden of longeren in de regen vind ze dus merkbaar echt het allerergste wat er is... Ze kijkt bijvoorbeeld moeilijk, houd haar hoofd vreemd en loopt gewoon niet lekker. Ongehoorzaam is ze niet, want ze doet het wel; ze vind het niet fijn en dat respecteer ik dan ook weer. Ik kan wel mijn zin doorduwen, haar gaan dwingen en mezelf daar niet fijn bij voelen, maar daar heb ik geen zin in. We hebben allemaal wel eens geen zin, toch? Bovendien, als ik eens een rotbui heb, doet ze ook haar best me te troosten en het me zo makkelijk mogelijk te maken

Casarell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:24

Dat je ijslander snel moe is wil zeggen dat ie geen conditie heeft. Heeft niks met 12 jaar te maken, sterker nog, Bonfire was 18(?) toen ie olympisch kampioen werd.

Ik zou juist zijn conditie op gaan bouwen, zodat ie soepel blijft. Zeker paarden die koedbloedig zijn, zijn erg sterk en kunnen makkelijk 30 worden.. dus waarom zou je nu al rustiger aan gaan doen?

Paarden in de natuur lopen ook de hele dag, en galopperen soms ook enkele kilometers om ergens voor te vluchten..

Meid, geniet van je paard en ga gewoon lekker rijden..

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:43

Lastig probleem!
Je ziet het zelf al wel in, ik denk op dit punt dat je goed consequent moet zijn.
Ik weet niet of je het al hebt, maar misschien is gaan lessen een idee, waardoor je je toch wat zekerder zal gaan voelen en denkt bij het heuveltje: 'Hup in draf dit kan je makkelijk, je bent niet moe!'.
Ik denk op den duur zal je pony je vreselijk gaan uit proberen, als je maar blijft toegeven (dus weer bij dat heuveltje bijvoorbeeld): 'ha stappen is een stuk minder vermoeiend dat dat draven, als ik nu steeds zelf terug ga naar stap, hoef ik niet meer te draven'

Succes hiermee!

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:23

hahahahah ik moet hier wel om lachen ...

een ijslander van 12 en dan niet te lang rijden ?
Een ijslander kan je tot zen 25/30 nog rijden ... ja dan moet je wat rustiger aan doen...
ik rij met nina een ijslander merrie van 18 zo een rit van 4 uur ...
ik heb zelf een ijs van 5 en die rijd het ook .. ja .. mijn ijs is daarna nog vrij vlot .. maar nina haalt hem zelfs afentoe nog in...
kwa ijslanders betreft .. die kunnen heel wat hebben...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:47

ik rij met mijn merrie van 29 soms nog wel eens ritten van 3 a 4 uur. en als we dan al 2 uur aan het rijden zijn en een stukje tegekomen om te crossen loopt ze mn fries van 3 er makkelijk uit. ook een andere pony die 10 jaar jonger is legt het tegen der af. en ijslanders kunnen erg veel hebbenhoor.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:55

Het zijn hele sterke pony's dus helemaal niet zielig als je een heuveltje op moet en hij wil niet draven. Idd heel consequent zijn en af en toe gewoon streng, anders is hij straks de baas over jou en dat moet je niet hebben. Net zoals Marchador al zegt, neem gewoon een lesje eens per week, dan leer je ook wel wat strenger te zijn. Het hoeft niet heel streng, maar hij móét gewoon luisteren en jou zien als zijn leider, niet andersom Lachen

winnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:04

als je je paard eerlijk behandelt dan is het niet zo zielig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:42

Eh..verklaar je nader? "Niet zo zielig"? Als je je paard eerlijk behandelt kun je hem alsnog overvragen. Het is de kunst van een echt paardenmens om precies in te kunnen schatten wat een paard aankan zonder dat hij blessures krijgt. Om gaandeweg grenzen te gaan verleggen. Maar zoals de TS bezig is, blijft ze te ver bij de grenzen vandaan. Als je het zielig vind om op een paard te rijden moet je er helemaal niet opstappen.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:18

Dat van die berg op gaan is gewoon zijn eigen willetje.
Hij heeft geen zin om zich vermoeid te maken dus gaat hij stappen...
Volgens mij is hij meer de baas over jou! Whoosh!
Als hij dat doet laat hem dan JUIST maar door draven!
Jij vind alles zielig voor hem maar jij moet juist de baas zijn.
En dat van die oren naar achter...Ik kijk ook niet de hele dag blij...
Het is gewoon zijn gezichtsuitdrukking!
Ik snap dat je je zorgen maakt om je paard...Maar je kan niet alles voorkomen...
En als je hem nooit laat werken heeft hij geen conditie...en word dik..Dat is pas zielig...
Ik snap wat je bedoeld maar als een paard op jouw teen staart denkt het tog ook niet van óh wat zielig! Bloos