Ruin bij hengst in het land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SweetGirliej

Ruin bij hengst in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 20:11

ik wil graag weten of het een goed idee is als ik mijn 5 jarige ruin bij een 2 jarige hengst zet? bedankt!

Rosie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:21

Waarom niet?
Ik heb mijn 11 jarige ruin bij twee 2jarige hengsten in het land staan en dat gaat super. Hij leert ze zo manieren bij.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:39

Mijn jaarling ruin staat bij een jaarling hengst in de wei, gaat goed, alleen de hengst jaagt er wel eens achteraan, maar dan krijgt hij meestal een klap van de ruin

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:42

Ik weet niet hoe dominant de hengst is, maar ik zou er niet automatisch van uitgaan dat de ruin de baas over hem zou zijn.
Ik zou het proberen, en goed in de gaten houden. Heeft de ruin ijzers?

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:07

Ik zou het gewoon proberen. Ieder paard is anders van karakter en gaat ook anders met andere paarden om. Dus om te weten of ze bij elkaar kunnen kom je alleen maar achter door het daadwerkelijk te doen. Zorg er wel voor dat je er de eerste keren bij bent (het liefst met enkele mensen) zodat als het fout gaat je ze ook weer sneller uit elkaar kunt halen.

Rosie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:20

Het is indd ook verstandig om je ruin er dan zónder ijzers bij te zetten. Als hij de hengst een keer op z'n plaats moet zetten komt de klap dan minder hard aan.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:25

Mijn ruin van destijds 5 jaar en een dikke 30cm groter en een stuk forser was ondergeschik aan een hengstje van 2...Maar opzich ging dat wel goed. Een enkele keer had die van mij een wondje maar hij is nou ook niet van suiker. Wie hoogst in rang is moeten ze zelf maar uitmaken, binnen bepaalde grenzen.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:57

Kan prima hoor, bij ons gaat het ook altijd goed. Er zijn natuurlijk atltijd paarden die niet goed met elkaar overweg kunnen, maar dat hoeft niet per se zo te zijn omdat het ruin en hengst zijn.

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:06

Arjette schreef:
Ik zou het gewoon proberen. Ieder paard is anders van karakter en gaat ook anders met andere paarden om. Dus om te weten of ze bij elkaar kunnen kom je alleen maar achter door het daadwerkelijk te doen. Zorg er wel voor dat je er de eerste keren bij bent (het liefst met enkele mensen) zodat als het fout gaat je ze ook weer sneller uit elkaar kunt halen.

Inderdaad gewoon eens uitproberen
Wij hebben pas geprobeerd om een 3jarige ruin bij even oude hengst op de wei te zetten. We hebben ze uit elkaar gehaald omdat de hengst achter ruin bleef jagen en deze verdedigde zich niet (hebben al eens gehad dat een paard een ander paard uit zijn wei heeft verjaagd paard is over omheining gevlogen vanaf nu zetten we geen paarden meer bij elkaar als we niet met voldoende mensen zijn om in te grijpen).
Nu staat mijn verzorgruin van 5jaar bij de hengst en dit gaat prima. veel spelen en rondcrossen, maar ze kunnen best wel goed met elkaar overweg

shahquille

Re: Ruin bij hengst in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:58

Ik denk ook wel dat het gaat. In ieder geval goed in de gaten houden in het begin.

MVG G&E.

SweetGirliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 22:53

Cassidy schreef:
Ik weet niet hoe dominant de hengst is, maar ik zou er niet automatisch van uitgaan dat de ruin de baas over hem zou zijn.

ja hij heeft ijzers voor

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:55

Ok dat kan nog wel
maar wyy haddn een shetlander hengst
en een ruin bij elkaar ingedaan van 9
en 13 en de hengst heeft de shetlander
zo verwond dat ie eraan dood is gegaan

SweetGirliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 22:56

Inderdaad gewoon eens uitproberen
Wij hebben pas geprobeerd om een 3jarige ruin bij even oude hengst op de wei te zetten. We hebben ze uit elkaar gehaald omdat de hengst achter ruin bleef jagen en deze verdedigde zich niet (hebben al eens gehad dat een paard een ander paard uit zijn wei heeft verjaagd paard is over omheining gevlogen vanaf nu zetten we geen paarden meer bij elkaar als we niet met voldoende mensen zijn om in te grijpen).
Nu staat mijn verzorgruin van 5jaar bij de hengst en dit gaat prima. veel spelen en rondcrossen, maar ze kunnen best wel goed met elkaar overweg [/quote]

ja daar ben ik dus inderdaad bang voor, het is best wel een groot veulen namelijk, maar ook wel weer een goeierd... ik denk dat als ik jullie zo hoor het gewoon moet proberen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:02

Mijn rijpaard ruin voedt ook mijn jaarling hengst op. Ideaal. De ruin speelt ermee maar is wel baas.

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:12

Mijn hengst heeft ook gewoon tussen ruinen gelopen geen probleem vind t alleen maar beter. Hun leren hem dingen af/aan die wij als mens niet kunnen.

jorretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:37

tja ongelukken kunnen altijd gebueren...
maar meestal gaat t prima! dus gewoon proberen (er wel bij blijven met iemand erbij (en wat lekker om ze te lokken moscht t fout gaan?)en natuurlijk goed in de gaten blijven houden zodat je kan ingrijpen als het mis gaat. meestal is het snel duidelijkof t lukt)!

Ik weet niet of ze elkaar al kennen en hoe dominant ze zijn. Maar het is het handigst als je ze elkaar op neutraal terrein laat ontmoeten dus dat je niet jouw paard bij de ander zet als die dat weiland al als zijn terrein beschouwt, dan zou hij misschien hij jouw paard zien als índringer' en kan hij zijn territorium gaan verdedigen en andersom natuurlijk hetzelfde.

Natuurlijk moet in t begin de rangorde worden bepaald dus een beetje gestoei en gejaag is heel normaal.
Verder weet ik er ook niet zo heel veel van

KirstenChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:18

of in 1 weiland een touwtje ertussen doen ofzo waar ze niet doorheen gaan en dan later bij elkaar in proberen

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:24

SweetGirliej schreef:
Cassidy schreef:

ja hij heeft ijzers voor

we hebben onze jaarling hengst ook bij een oudere (9 jaar) ruin staan. ruin doet echt niks tegen het hengstje, eerder andersom.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:14

Je kunt het proberen
Het kan altijd dat paarden ruzie krijgen in het begin, maar na een tijdje wennen ze aan elkaar en dan gaat het vast goed

KirstenChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:00

ja proberen maar

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:54

Ik ken enkele mensen die ook ruinen+hengsten door elkaar hebben lopen, gaat gewoon goed. Zou het in het begin wel eventjes in de gaten houden, maarja dat is vanzelfsprekend.

KirstenChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:03

ja ik hoop echt dat het goed gaat

SweetGirliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:44

Memphes schreef:
ja ik hoop echt dat het goed gaat

dankje

SweetGirliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:47

Anne_GTI schreef:
Mijn rijpaard ruin voedt ook mijn jaarling hengst op. Ideaal. De ruin speelt ermee maar is wel baas.

hoe oud is de ruin?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:56

Een twee-jarige hengst is nog jong en laat het gewoon over zich heen komen. Als het dus een gewoonte is bij een ruin in het weiland te staan gaat het meestal goed, maar bij pensionklanten vorig jaar niet.
De hengst was net vijf jaar geworden en stond al zijn hele leven met een ruin in het weiland, maar de hengst wilde alleen maar trappen en happen naar de ruin. Wel heel zielig, nu mogen ze niet meer bij elkaar, maar je kunt het altijd proberen! Als je zorgt dat die ruin maar een beetje de baas over hem blijft.