Entingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Entingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 14:46

Nu kwam gister de veearts om mijn paard te enten en ik vroeg even of hoe da thet zat met entingen en wedstrijden. Mijn vermoeden wer bevestigd en inderdaat heb ik de boel natuurlijk weer niet in orde! Ofwel een nieuwe basisenting zal ik wel nodig hebben of ik moet gewoon het risico lopen dat ik eens wordt uitgesloten op wedstrijd.

Mijn vraag is nu:

Als je op wedstrijd wordt gecontroleerd en ze zien dat het niet klopt. Geven ze dit dan ook door aan de KNHS?

Heb namelijk geen zin in een berisping oid.

Verder hoorde ik dat ze gaan invoeren dat de entingen binnekort 2 keer per jaar moeten omdat het vaccin maar 9 maanden echt werkzaam is. Heeft iemand enig idee wanneer ze dat gaan invoeren?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:09

Als je een als jurylid hebt, mag je niet starten en wordt het doorgegeven op het federatieformulier. Of de KNHS er wat mee doet weet ik niet (zal vast wel... want ze houden zich graag bezig met dit soort vergrijpen).

Als je de enting alleen maar niet correct in je paspoort hebt staan, maar er is altijd wel volgens de reglementen geent, kun je altijd aan je dierenarts vragen voor een correctie in het paspoort. Als er echt niets van klopt, moet je inderdaad de basisenting opnieuw doen.

Denk er aan dat je de gestelde termijn in acht neemt tussen enten en starten (7 dagen?).. anders heb je misschien nog steeds een probleem.

Dat van vaker enten per jaar gebeurt nu op basis van vrijwilligheid, maar zou me niks verbazen wanneer de KNHS Akzo Nobel als sponsor binnenhaalt de entingsfrequentie verdubbeld wordt

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:11

Ja zeker in orde laten maken voor je wedstrijd, ik stond laatst ook in Eelde, maand te laat ingeent, en je word gewoon naar huis gestuurd hoor.
Sommige dierenartsen willen trouwens soms nog wel een beetje smokkelen, zodat de basisenting niet opnieuw hoeft, maar als je al op wedstrijd ben geweest kan dit niet omdat het jurylid er misschien een aantekening van heeft gemaakt..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:13

GeJe schreef:
Als je een als jurylid hebt, mag je niet starten en wordt het doorgegeven op het federatieformulier. Of de KNHS er wat mee doet weet ik niet (zal vast wel... want ze houden zich graag bezig met dit soort vergrijpen).

Als je de enting alleen maar niet correct in je paspoort hebt staan, maar er is altijd wel volgens de reglementen geent, kun je altijd aan je dierenarts vragen voor een correctie in het paspoort. Als er echt niets van klopt, moet je inderdaad de basisenting opnieuw doen.

Denk er aan dat je de gestelde termijn in acht neemt tussen enten en starten (7 dagen?).. anders heb je misschien nog steeds een probleem.

Dat van vaker enten per jaar gebeurt nu op basis van vrijwilligheid, maar zou me niks verbazen wanneer de KNHS Akzo Nobel als sponsor binnenhaalt de entingsfrequentie verdubbeld wordt

Tja een en ander kan ik best veranderen in het paspoort zodat dat wel klopt maar de basisenting staat ook niet in mijn boekje. Bevriende dierenartsen genoeg maar dit wordt wel erg lastig. Dekt dat ik gewoon nog een prikkie ga halen. Ik zal de regelementen er eens op nalezen na hoeveel dagen ik dan mag starten. grote kans dat ik allang ga starten voor die tijd en een keer mogen ze me wel betrappen. maar twee keer is wel wat slordig. Als ik een keer wordt weggestuurd vind ik dat niet zo'n probleem overigens. Zo vaak controleren ze toch niet maar het gebeurt wel steeds vaker.

Tja de veearts zei het me dus van die halfjaarlijkse prikjes! Nou als dat erdoor gaat ga ik wel protesteren en ga ik iig voor eens in de 9 maanden!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:17

Citaat:
4. Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn gegeven.
b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige inenting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend.
14
c. Indien van toepassing: een afschrift van een verkregen dispensatie als bedoeld in artikel 21.
d. Indien van toepassing: een geldige tijdelijke ontheffingsverklaring identificatie en
registratie.

Tja dus als ik het goed begrijp mag je nooit binnen 7 dagen na de enting starten? Had ik eerlijk gezegd nooit van gehoord.

En dan nog een klein vraagje:
De jaarlijkse enting wordt die gegeven 1 jaar na de eerste enting van de bais enting of 1 jaar na de tweede enting van de basis enting?
Als het na de tweede enting is wacht ik precies die 92 dagen af. anders houd ik me aan de 21 dagen.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:31

De jaarlijkse enting wordt gegeven binnen 1 jaar na de laatste enting van de baisenting... (snap je 'm nog?). Waarom afwachten? Je mag pas starten als je de basisenting voor elkaar hebt. Dus: pas starten 7 dagen na de laatste enting van de basisenting.

Pfff....

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:18

Als je gesnaaid wordt gaat er idd een melding naar de KNHS. De eerste keer blijft het bij een waarschuwing daarna kon je er een fikse boete voor krijgen volgens de afgevaardigde die toen bij ons liep.

Mocht je nadat je gesnapt bent op een andere datum van start gaan voordat je entingen wel op orde zijn is dit weer geen probleem
Dit houdt de KNHS weer niet in de gaten en de controle wordt gezien als een moment opname.

En jep we hebben er recent nog mee te maken gehad dat bij 1 van de jongens de registratie van een enting ontbrak. Oftewel voor de KNHS niet in orde en uitgesloten van deelname.