Pony aanschaffen. Welk ras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Pony aanschaffen. Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 19:05

Hey
Als alles loopt zoals het nu loopt wil ik over 2 weken naar mijn ouders toe gaan om te vragen of ze akkoord gaan met de aanschaf van een pony. (ik ben 20 jaar) Ik neem express geen paard omdat ik daar toch meer geld voor nodig heb. Ik kan bij een vriendin stallen heel goedkoop, krijg dan weidegang, hooi/kuil en water. Maar nu zit ik met het volgende. Daar ik best lang ben. (1.80m.) wil ik dus wel een pony waar ik een beetje op kan nog. Dus zat te denken aan een haflinger rond de 1.45/1.50m. Toch zie ik genoeg rassen (dravers,fjorden, enz.) die ook niet heel duur zijn (kan tot ong. 1500 euro) Dus nu loop ik te twijfelen welk ras het beste zou zijn. Het moeten wel winterharde rassen zijn en ze worden puur voor recreatie gebruikt. En staan 24/7 in een wei met schuilstal. Dus wie oh wie zou willen helpen?

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:09

ik ben zelf helemaal fan van ijslanders!

Wij hebben er 3..
Ze zijn lief van karakter en gebruiken ze voor recreatie!

Maarja

Liess__
Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:09

gewoon een paard die bij je past!
Een winterhard ras? nouja, misschien zou je kunnen denken aan een Tinker, Haffie, Fjord. Van die soort rassen.

Maar, onderhoud is even duur voor een paard of pony, dus dat maakt niets uit. Stal = stal en dierenarts = dierenarts

Veel succes!!

Kimberley84

Berichten: 1484
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: In het wonderschone Drenthe!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:13

Ik zou voor een grote haflinger of Fjord gaan, winterhard, goedkoop in onderhoud
Of een Tinker, deze zijn vaak wat groter en ronder, dus daar zal je met je lengte beter op passen, maarjah je moet dan wel van bont houden.
En als het van je ouders mag niet het eerste de beste paardje kopen, een paard koop je voor je leven, niet voor even. Succes!

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 19:18

Ja, maar of je een tinker hebt voor 1500 euro? Meestal zie ik ze voor 200 en hoger.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 19:18

2000

femkemaats
Berichten: 205
Geregistreerd: 11-04-05

Re: Pony aanschaffen. Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:20

Ik zou gewoon rond gaan kijken en een paard kopen die bij je past niet echt een specifiek ras gewoon waar je een klik mee hebt! en natuurlijk leker mee kan gaan rijden. Ik geef Kangaroo_Syl helemaal gelijk maakt niet uit of je een paard of een pony koopt de kosten zijn zo goed als gelijk! (misschien bij jullie iets in stalling? waar ik sta in ieder geval nier) Succes

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:21

Kheb je ge-pmt.

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:25

Ik heb altijd KWPNers gereden maar toen ik eindelijk zelf een paard ging kopen werd het een haflinger: echt een superkarakter, leergierig en gewoon gezellig, ook voor de familie. Lekker sober en makkelijk! Die van mij is niet zo groot: 1.42 m en ik ben 1.72 en het staat echt niet raar.

Verder zijn de aanschafkosten laag, en je hebt er (als het goed is ) een heel leuk paardje voor.

Spoec
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Thuis :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:55

Elk paard kun je winterhard maken ..
Het is een vooroordeel dat alleen haflingers en fjorden heel de winter zonder deken naar buiten kunnen ..
Mijn paard (nrps) en "bijrijdpaard" (kwpn) staan beiden heel de zomer en winter buiten zonder een deken, ze hebben een inloopstal en worden beiden intensief bereden ..
Dus een volbloed kan net zo geod winterhard zijn, tis net hoe "zacht" is het baasje

Verder zou ik uitkijken naar een paard/pony die bij je past, bij je verwachtingen en vooral waarmee je een klik hebt ..
Niet op zoek gaan naar één speciale soort, dan heb je over 10 jaar nog geen paard thuis staan

enk trouwens ook om de extra kosten die er eventueel nodig kunnen zijn *

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony aanschaffen. Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:04

Ga gewoon eens bij verschillende pony's kijken... Houd je niet vast aan een specifiek ras. Kruisingen kunnen bijvb ook heel leuk zijn en zijn ook weer minder duur in aanschaf, omdat er geen papieren bij zitten.

Vraag goed naar het karakter van het aangeboden dier wat je gaat bekijken. Neem bij voorkeur ook je (huidige) instructrice/teur mee als je naar een paard gaat kijken. Hij/zij kan waarschijnlijk beter zien of het paard bij je past en het dier niet te moeilijk voor je is.

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:34

Een trekpaard?
Zijn erg leuk hoor!

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:38

Een leuk recreatiepaard hoeft helemala niet duur te zijn hoor.

het is maar net hoeveel waarde je hecht aan papieren, bloedlijnen etc.

En zoals gezegd, een paard kan je best winterhard maken (desnoods mét deken), het is maar net hoe zacht je zelf bent.

Ik zou met jouw lengte geen pony kopen, bovendien ben je nog maar 20, misschien groei je zelfs nog iets.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 12:42

Waarom geen pony? Ik bedoel, er zijn zat 'volwassen'bokkers die ook een haflinger/fjord/tinker hebben? En mijn hart ligt nou eenmaal bij de sobere rassen zoals haflingers enz. Ik zal niet meer groeien hoor, ben al 2 jaar lang hetzelfde. Ben nou wel uitgegroeid.

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:51

hoi!

ik heb toevallig laatst ook zelf een paardje gekocht en ik heb een haflinger gekozen. Bevalt prima! ik ben 1.68 en niet de slankste!
Ik heb wel een jaarling gekocht, maar voor jou budget zijn er zat andere leuke haffies te vinden!

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 14:20

wil even zeggen dat ik er al 1 op het oog heb het is een kruising haflinger/tinker van 1.50, en word ongeveer 1.55. is 2 jaar! Als je op marktplaats kijkt bij paarden en intypt bonte staat die erbij (volgens mij gelijk de eerste) met de titel brave 2-jarige bonte merrie! (weet niet hoe je fotos hier op kan zetten dus) heb al gereageerd dus ben benieuwd..

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony aanschaffen. Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:23

Heb je al ervaring met jonge paarden?

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 14:25

laat haar dan inrijden door een vriendin die daar erg goede ervaring mee heeft, plus dat ik tegen die tijd (volgend jaar) ook hulp mee krijg vanmijn instructrice! Heb al wel eens een pony ingereden (fjord) maar is natuurlijk altijd anders maar weet wel heel zeker dat ik het niet evnezomaar doe Ik krijg er goede hulp bij.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony aanschaffen. Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:38

Het is waarschijnlijk je eerste eigen paard, dan raad ik je aan om niet zo'n jong dier te kopen. Een eigen paard is heel anders dan een verzorgdier. Ik spreek uit ervaring

Ik heb als eerste pony een jaarling gekocht, wat was dat regelmatig moeilijk!! Heb soms echt met mijn handen in mijn haar gestaan hoe ik de problemen toch moest oplossen...
Inmiddels is hij 6 jaar en is hij braaf (maar wel heel ondeugend ) dit is mij o.a. gelukt door heel veel én goede begleiding van mijn instructrice, al vóór dat het inrijden begon.

Overigens heeft mijn pony nog een jaar in de opfok gelopen. Dat raad ik jouw dan ook aan. Ga niet teveel klooien met zo'n jong dier. Mocht je deze kopen doe hem dan nog op zijn minst een jaartje in de opfok. De kudde zorgt voor een goede opvoeding en respect voor anderen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:51

"Elk paard kun je winterhard maken .." Hier ben ik het mee eens.

Ik denk dat je niet specifiek op ras moet gaan zoeken, maar op wat je zoekt in een pony. Zo heb je een bredere keuze.
Veel succes met je zoektocht!

ik zie dat je iets op het oog hebt, ben erg benieuwd.
Veel succes hiermee!

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:22

Citaat:
Waarom geen pony? Ik bedoel, er zijn zat 'volwassen'bokkers die ook een haflinger/fjord/tinker hebben? En mijn hart ligt nou eenmaal bij de sobere rassen zoals haflingers enz


Citaat:
Ik neem express geen paard omdat ik daar toch meer geld voor nodig heb


daarom mijn vraag

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:26

Wil je graag een sobere pony omdat je van dat type houdt? Of wegen het budget? Een leuk recreatiepaard kan je namelijk al wel voor 1500 euro vinden Vaak zitten er dan geen papieren bij.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:35

Pletje123 schreef:
Wil je graag een sobere pony omdat je van dat type houdt? Of wegen het budget? Een leuk recreatiepaard kan je namelijk al wel voor 1500 euro vinden Vaak zitten er dan geen papieren bij.


Dat bedoel ik idd, en in haar openingspost lijk ik te lezen dat het vooral een budgetaire overweging is

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 14:36

Ook het budget, maar ook omdat ik gek ben van die ponyrassen, heeft er allebei mee te maken!

Milaaahtjuh
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:43

gewoon rondkijken al kost ie 2000 is maar vraagprijs zakken ken altijd
je moet kijken naar een paard waar mee je een klik heb
niet omdat ie goedkoop is dan is nooit een paard dat je leuk vind lijkt mij