paard is ineens zo bang help!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikealover

paard is ineens zo bang help!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 15:32

Hoi ik heb een leuke en hele lieve pony,maar nu zit ik met een probleem
Mn pony staat sinds korte tijd op een andere stal,maar de eerste dagen was tie heel blij en heel braaf met rijden enz.
Mn kleine zusje rijd er altijd op en dat ging prima.
Tot afgelopen zaterdag toen was tie ineens heel bang en angstig,schrikkerig enz.
Nu hebben we dus gewoon geprobeert om weer te longeren en te rijden enz enz maar niets vind tie meer prettig ,zelfs wandelen vind tie eng.
Afentoe durft tie nog en eens zijn stal meer uit,want het word met de dag erger.
Tis zo zielig om te zien hoe dat beestje het moeilijk heeft ineens.
En nu weet ik dus niet of t verstandig is om hem hier te laten staan.
Misschien is het beter om hem ergens voorlopig de eerste tijd lekker op een dag en nacht land te zetten om helemaal bij te komen.
Kijk ik weet dat tie moet wennen aan een nieuwe stal ,maar hij is wel vaker verhuisd,maar heeft nog nooit dit gedrag vertoont.
En omdat ik zie dat het steeds slechter gaat,denk ik dat hij zich gewoon op deze stal niet prettig voelt ofzo
Weten jullie raad want het is toch raar dat hij eerst heel relax is en ineens van de 1 op de andere dag zo vreemd doet.
Ik weet nie of ik t hier goed heb neergezet want zit pas op bokt ,weet ook niet hoe het allemaal werkt dus mijn exuses

ellepel

Re: paard is ineens zo bang help!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:31

raar zeg,.....

wat krijgt ie allemaal te eten?
komt je pony er wel genoeg uit?

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:52

Jeetje wat vreemd...
Is er misschien iets gebeurt waar hij ontzettend van is geschrokken?
Misschien moet hij wennen aan de nieuwe stal?

Geef hem maar veel liefde en praat veel met hem, zeg hem dat hij niet bang hoeft te zijn.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:46

Hoe stond ie eerder dan...alleen maar buiten bijv? En wat voor voer kreeg hij eerst en wat krijgt hij nu?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:37

Wat gebeurt er op die stal????? Klinkt alsof je de pony daar gewoon zo snel mogelijk weg moet halen.

ikealover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:54

Lise81 schreef:
Hoe stond ie eerder dan...alleen maar buiten bijv? En wat voor voer kreeg hij eerst en wat krijgt hij nu?

Mn paardje krijgt 2 x daags halfje bix en 3 x daags hooi.
Hiervoor heeft hij gewoon in een buitenbox gestaan en met mooi weer op de wei.
Dus dat is nu hetzelfde eigenlijk.
Afgelopen dagen ging het iets rustiger,want ben hem nu ook maar weer van die poeder gaan geven om beetje relax te worden.
En eergister was t ineens weer raak ,hij trok met poetsen zijn halstertouw kapot.
Daarna was hij weer heel rustig en mn verzorgster ging rijden (want dat is de enigste die er nog op durft) en uit het niets ging hij steigeren
Maar echt uit angst he ,hij schrikt gewoon vanuit het niets !!!
Dus nu kijken we weer ff aan hoe t verder gaat.
Maar zit er wel zwaar aan te denken om hem een maand of 2 a 3 gewoon lekker op een dag en nacht land te zetten (ook al vind ik dat ontzettend eng)
Hij heeft heeft al die jaren in de zomer 3mnden dag en nacht gestaan ,maar ben altijd bang voor onweer en dat hij gejat word ofzo ,je kent dat wel.
Maar hij kan dan volgens mij ff helemaal zn stress kwijt,want ik ken mn paard niet meer terug.
Dit gedrag heeft hij nog nooit op een stal vertoond !!!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:51

Zijn er veel kinderen daar op die stal? Wat krijgt hij te eten?
Is er geen andere box op die stal waar hij in kan staan?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:30

Aan het eten kan het dan denk ik niet liggen, of de samenstelling van het biks moet gigantisch anders zijn.
Klinkt wel alsof behoorlijk gestressed is. Is er niets wat ie mist wat ie bij zijn vorige stal wel had? Misschien een ander paard/dier waar ie erg aan gehecht was? Minder prikkels (omgeving rustiger/minder te zien) of juist meer?

Als je hem dag en nacht buiten zet staat ie dan wel met andere paarden?

Kan het ook zo zijn dat ie zo reageerd omdat jij of je bijrijder misschien zelf ook bang zijn dat ie iets doet en hij daar gevoelig voor is?

Het is iig vreemd. Gewoon veel met hem omklooien op stal en goed op zijn gemak stellen...maar dat zal je vast wel doen.

Odyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:33

Weetje,

Dit verhaal van jou, dat had ik vorige week met mijn pony...Ik heb zoveel vertrouwen bij hem, maar van de een op de andere dag wazzie onbenaderbaar..
Ik snap er niets van, geen andere stal, geen ander voer, geen andere ruiter...echt zooo raar..
Misschien iemand in de weide geweest die hem heeft gepest??!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:37

Arrabel schreef:
Geef hem maar veel liefde en praat veel met hem, zeg hem dat hij niet bang hoeft te zijn.

Een paard is geen mens. Dus dat is wel leuk bedoeld, maar dat snapt hij heus niet.

Vraag eens aan de stalhouder of je hem in een andere box mag zetten, misschien is hij bang in zijn stal, bijvoorbeeld omdat hij angst heeft voor het paard naast hem.
Soms zijn ze voor de meest vage dingen bang, en los je het heel simpel op door een andere box te nemen, indien mogelijk in een ander stalgebouw (ik weet niet hoe groot het daar is?).

karin1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:29

Het is een nieuwe stal, wie weet wat er gebeurt als er niet bent. Ik wil niet stoken ofzo, maar dat is natuurlijk ook een optie, vooral omdat ie het de eerste week niet deed!

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:02

Jiehaa ik denk dat dat wel dege;ijk werkt, al is het maar het vertrouwen wat je uitstraalt en overbrengt.
Verder: kijk idd eens naar zijn buren, het voermerk, het gemis van een maatje? Hij doet dit niet uit stoutigheid.

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:06

ik zou hem inderdaat even lekker op het land zetten! Kan hij goed bijkomen!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:37

Misschien kan je eens een gesprek aangaan met de stal/manege eigenaar?

Als het gedrag zo opeens op komt zetten heb je idd kans dat er iets of iemand is die hem plaagt,of iets wat veranderd is en hem dus gewoon stressed maakt.

Maarrrr die van mij heeft in de afgelopen 2 weken ook opeens een paar van die extreme schrikdagen gehad, meestalop de dagen dat het net iets koeler is en er een matig briesje staat, dan is opeens het ruisen van de bomen al reden tot dribbelpartijen.
Dus hou in de gaten wanneer ze het doet, misschien is de combi weer en nieuwe stal op dat moment genoeg om haar te laten trippen.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:02

Ik denk dat hij gewoon nog heel erg moet wennen aan de stal, omgeving, maatjes enz. Ik zou hem ook op de wei zetten ook al ben je bang dattie gestolen wordt oid. Dan kan hij ten minste een beetje wennen en dan natuurlijk wel nog komen, hem eruit halen, misschien weer gaan rijden en dan langzaamaan kijken of het over gaat. Zo niet, dan is er wat anders. Misschien vind hij zijn buren niet aardig of het voer is anders. Ik weet het dan ook niet, maar paarden kunnen ook de meest gekke dingen zien ineens. Geesten of spoken bijv Tong uitsteken

Succes ermee! Lachen

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:41

Wat vreemd dat je pony ineens zo doet!
Kan het niet zo zijn dat hij ergens pijn heeft en dat hij daardoor niet uit z'n stal wil enzo? (pijn aan z'n benen of rug ofzo)
Kan 't helemaal fout hebben hoor, maar ik dacht hier ineens aan.

Succes ermee! Ik hoop dat 't snel weer goed gaat!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:44

Paarden hebben ook even tijd nodig na een verhuizing om te wennen aan alle nieuwe dingen. Geef hem een beetje de tijd en wees lief voor hem. Je paard leeft daar, woont daar en slaapt daar. Zo te horen is hij zijn vertrouwen een beetje kwijtgeraakt en is hij bang geworden voor het leven. Hij heeft je nodig, als maatje, als houvast. Wees er even voor hem, het komt wel goed dit, even geduld en veel liefde, maar dat lukt je volgens mij wel, dat is de minste moeite want dat gaat vanzelf.

Nicole
'Paardentango'

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:40

heel herkenbaar verhaal, nadat ik mijn fjord had verhuisd naar een andere stal werd ze ook hartstikke angstig en kopschuw.
Het begon niet direct, maar nadat ze 24/7 het land op mochten en deze weilanden waren niet op slot, ik vermoed dat daar misschien 's nachts lui rondliepen die de paarden aan het pesten waren Boos!
Ik heb het even aangekeken, maar heb haar toen maar weer verhuisd, ze begint nu aardig op te knappen, mede dankzij de Bach Bloesem therapie waar ik mee begonnen ben.

Ik hoop voor jou dat het iets onschuldigs is, heel veel sterkte