Wie heeft er ervaring met scheren paard in de zomer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Wie heeft er ervaring met scheren paard in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:39

Ik heb mijn paard gekocht begin maart, zij was toen geschoren. In die periode werd het hier weer ijskoud en kwam ze in een buitenstal terecht terwijl ze altijd binnen had gestaan. Het gevolg hiervan was dat ze binnen no time haar wintervacht weer volledig had gekweekt, ondanks warme dekens... Nu is het probleem dat dit dus een nieuwe wintervacht is dus laat ze nu maar mondjesmaat haar los... Ze heeft het iedere dag bloedheet en zit er niet fit uit. Wat is het gevolg van scheren in de zomer? Komt dit ten goede aan het paard? Ze loopt in de sport dus traint best hard. Wat kan ik het beste doen?

Vickelientje

Re: Wie heeft er ervaring met scheren paard in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:09

Ik had een tijdje geleden hetzelfde probleem met m'n shet, toen het plots zo ontzettend warm was. Die had er ook echt last van met werken. Dus heb ik haar geschoren.
Ze heeft nu een prachtige, glanzende vacht en is me denk ik erg dankbaar
Dus ik zou de vacht eraf halen. Als je maar wel zorgt voor een regendekentje, voor natte koudere dagen, want waterdicht zijn ze dan niet meer...
Vooral als je veel met dr traint.... lekker die jas uit.... zou ik doen

Kitty1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 19:18

Maar wanneer heb jij je shet dan geschoren, Vickelientje? En er komt dus wel een glanzende vacht onder uit?

Kitty1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 19:45

Nog meer reakties??

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:05

Ik heb toevallig dinsdag nog een beest helemaal geschoren, dit ging echter om een dier van ik meen 25+ welke echt niet meer goed door het haar komt.
Bij jonge beesten zou ik er niet snel aan beginnen en ik zou de oorzaak zoeken in voeding, stalling en beweging.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:04

Ik heb haar vlg mij zo'n goeie maand (of ong 5 a 6 wkn) geleden geschoren...
Ze heeft nu idd een erg mooie, glanzende vacht

skippykeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:13

ik scheer mijn pony nooit in de zomer alleen in de winter maar als je paard het echt warm heeft en je moet veel rijden zou ik ze scheren topsport paarden worden ook heel het jaar door geschoren alleen heb ik eens gehoord dat ze daar makelijker kunnen verbranden en een zonnenslag kunnen oplopen .
maar dan wel meer bij schimmels

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 20:47

Ik heb mijn merrie inmiddels geschoren en ik ben er superblij mee. Ze glanst al en is niet dof! Met het rijden zweet ze veel minder en is ze binnen enkele minuten droog. Ze lijkt er ook veel blijer door!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:08

Fijn he

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:11

Kitty1 schreef:
Ik heb mijn merrie inmiddels geschoren en ik ben er superblij mee. Ze glanst al en is niet dof! Met het rijden zweet ze veel minder en is ze binnen enkele minuten droog. Ze lijkt er ook veel blijer door!

wat fijn dat je paard er ook blijer van word

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:53

mijn paard is 21 jaar en heeft een hele dikke vacht.In de winter zijn ze wel 6 cm lang en in de zomer zijn ze nog zeker een 4 cm.Als ik een kwartier aan het rijden was dan was mijn paard al helemaal bezweet.Na een uur ijden stond ze soms te pompen omdat ze het zo moeilijk had.Eindelijk heb ik dan besloten om haar te laten scheren en dit had ik al veel eerder moeten doen.Afgelopen maandag had ik springles en ze was zo fit,heb zeker een meter met haar gesprongen zonder dat ze het moeilijk had.Ze is nu na het rijden niet bezweet en heeft weer een topconditie.Het probleem is dus niet haar wintervacht want die raakt ze goed kwijt.Maar ze heeft waarschijn lijk door haar hoge leeftijd gewoon veel meer haar dan andere paarden.
Ze kan nu weer jaren mee en ik blijf haar nu scheren zomer en winter.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 07:27

Ik heb mijn paard 2 weken terug ook nog geschoren. En wat ben ik daar blij mee zeg!! Hij kwam gewoon niet lekker door zijn vacht heen en stond vreselijk te zweten terwijl hij stil op het land stond.
Er kwam een hele mooie glanzende vacht onder vandaan. Als je niet weet dat hij geschoren is, dan zie je het ook niet.

Nu staat hij alleen even met zijn regendeken op, omdat het weer de afgelopen dagen niet super was, maar van het weekend gaat die gewoon weer lekker af!