derde remlicht....ik ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

derde remlicht....ik ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 10:01

Dit staat op de site van de RDW, Lees dit:

Regelgeving mistachterlichten voor aanhangwagens

Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg moeten vanaf 1 juli 2006 zijn voorzien van één of twee mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen.

Op deze regel geldt de volgende uitzondering: Als het voertuig dat de aanhangwagen trekt geen mistachterlicht heeft, hoeft de aanhangwagen ook niet voorzien te zijn van een mistachterlicht.

Aanhangwagens met maximum massa van > 750 kg

Voor aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg geldt dat zij één of twee mistachterlichten moeten hebben, als op het kentekenbewijs van de aanhangwagen een datum eerste toelating is vermeld van na 31 december 1997. Als de aanhangwagen eerder is toegelaten, is een mistachterlicht niet verplicht.
Eisen aan mistachterlichten

Voor beide categorieën aanhangwagens geldt dat het mistachterlicht van de aanhangwagen eventueel via een aparte schakelaar mag zijn geschakeld.
Als er slechts één mistachterlicht is aangebracht, dan moet deze zich aan de linkerzijde bevinden.
De controle op het inschakelen van het mistachterlicht op de aanhangwagen hoeft niet via een lampje zichtbaar te zijn in het trekkende voertuig.
Het mistachterlicht op het trekkende voertuig hoeft niet automatisch te worden uitgeschakeld als de mistachterlichten op de aanhangwagen zijn ingeschakeld.

Let op:

Ik heb een auto van 30 jaar oud (!) Deze heeft geen derde remlicht.
Nu hoef ik het ook niet op de trailer denk ik...

Uit het eerste tekstje lijkt het als je naar de uitzonderinsregel kijkt niet nodig...
Maar uit het 2e tekstje lijkt het alsof ik het wel moet, de trailer mag max 2000 kilo zijn...en is van na 1997.

Hier staat de uitzonderingsregel niet bij.

Wat denken jullie ??
Moet ik wel of geen 3e remlicht op mijn trailer hebben wettelijk gezien.

Ik laat het er evengoed opzetten hoor....

Elegance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:12

eh.... jij hebt het over een 3e remlicht.... maar een mistachterlicht is toch wat anders?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 11:56

oeps...ik bedoel ook het mistachterlicht sorry.....tja..blond !!!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 11:57

trouwens, ik ga er maar een mistlamp opzetten die ik aan en uit kan zetten.... heb niet zo'n zin om de bedrading van mijn auto aan te moeten passen...

Elegance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:03

ElCamino schreef:
trouwens, ik ga er maar een mistlamp opzetten die ik aan en uit kan zetten.... heb niet zo'n zin om de bedrading van mijn auto aan te moeten passen...

het zou zomaar kunnen zijn dat de mistalmp al op je trailer zit (geintegreerd in de lichtunit).

ikke

Re: derde remlicht....ik ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:28

Nee, je trailer hoeft geen mistlicht te hebben, zolang ie achter jouw auto hangt. Echter, zodra je er een jonge auto voor zet, moet je weer wel een mistlicht hebben.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:40

Onze garage heeft momenteel een actie dat je voor 100euro een set misachterlicht+3e remlicht kunt kopen incl montage. Denk dat je het voor dat geld niet moet laten....

Maar als je dus een trailer ouder hebt dan 9 jaar hoeft het niet? Ik begrijp dat nooit hè, tis gewoon alles of niets in mijn ogen

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:38

RUBYWHITE schreef:
Onze garage heeft momenteel een actie dat je voor 100euro een set misachterlicht+3e remlicht kunt kopen incl montage. Denk dat je het voor dat geld niet moet laten....

Maar als je dus een trailer ouder hebt dan 9 jaar hoeft het niet? Ik begrijp dat nooit hè, tis gewoon alles of niets in mijn ogen

Hoezo? Jij koopt in 1999 een trailer die keurig aan alle eisen voldoet. Moet je in 2006 opeens geld uit gaan geven om WEER aan de eisen te voldoen!? Ik zou dit graag eens voor de rechter zien. Immers, een auto wordt ook gecontroleerd conform de eisen die golden op het moment dat de auto op de markt kwam. Waarom een trailer niet?
Jij wilt dus dat mijn Land Rover uit 1969 ook aan de eisen van 2006 voldoet??

ElCamino

Re: derde remlicht....ik ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 11:51

hmm, ik wacht nog steeds op antwoord van de RDW, zelf ben ik van mening dat mijn auto uit 1976 het niet heeft: dus mijn trailer ook niet maar ja.... dat staat er weer net niet zo beschreven... Als ik atwoord heb laat ik het weten