Verschil in de nieuwe proeven (M2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

Verschil in de nieuwe proeven (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 14:29

Met het oog op juli bekeek ik even de volgende proeven die gereden moeten worden. Nu vond ik de afgelopen maanden het verschil tussen proef 21 en 22 best groot, maar het verschil tussen proef 19 en 20 vind ik eigenlijk nog groter!

In proef 19 wordt schouderbinnenwaarts gevraagd en de contragalop bestaat uit alleen maar een lijntje van hand veranderen. Alleen lijnen zijn verder vrij simpel.
In proef 20 wordt travers gevraagd, aangeloperen direct na een keertwending, contra in de gebroken lijn, een volte 10m in galop met direct daarna op X overgang naar de stap. Qua figuren is deze proef wat complexer.

Nu is proef 19 vergelijkbaar met proef 21, en proef 20 met proef 22. Maar afgezien van de keertwending en het langere stuk contragalop lijkt het mij dat 19 en 21 meer richting M1 niveau gaan en proef 20 en 22 de scherprechters zijn voor de Z1.
Het is dus ook terecht dat de komende maanden, proef 20 als 1e proef gereden wordt (ook op de verschillende kampioenschappen).

Maar wat vinden jullie van dit imo grote verschil tussen proeven uit dezelfde klasse!?

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:09

Ik vind de 'moeilijkere' proeven meer op de oude M2 proeven lijken zoals jij ze omschrijft. Als je je paard goed voor elkaar hebt, moet dat toch geen probleem zijn? Maar vind het sowieso raar dat de moeilijkheidsgraad in de proeven elkaar zo verschrikkelijk afwisselen.

Pur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:26

ik denk ook dat als je je paard goed voor elkaar hebt dit geen enkel probleem moet zijn. Ik heb met rijden gemerkt dat ik telkesn in de 'moeilijkere' proeven meer punten reed. nu even een wedstrijdstop maar ik augustus ga ik er weer voor. toch vind ik deze proeven fijner dat de oude.

abcde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:36

ik vind de nieuwe m2 proeven veel te makkelijk gemaakt, de oude waren teminste voorbereiding voor het z1
moeilijk apsoluut maar wanneer je daar punten kon rijden dan was je ook klaar voor het z nu heb ik daar mijn vraag tekens bij!!

dus de een is nu wat moeilijk dan de ander maar je moet je graadmeter leggen bij de moeilijkste dan weet je hoe je er voor staat
succes

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:12

VValar schreef:
Ik vind de 'moeilijkere' proeven meer op de oude M2 proeven lijken zoals jij ze omschrijft. Als je je paard goed voor elkaar hebt, moet dat toch geen probleem zijn? Maar vind het sowieso raar dat de moeilijkheidsgraad in de proeven elkaar zo verschrikkelijk afwisselen.

Ja precies dat bedoel ik ook! het gaat er dus niet om hoe mijn paard voor elkaar is (of niet ) nu, maar om het verschil in proeven. Ik vind proef 19 wel erg makkelijk namelijk en proef 20 echt M2 waardig denk ik...(echt een uitdagende proef)
Nu is de komende drie maanden proef 20 de 1e proef die gereden moet worden en dus ook de proef van de kampioenschappen. Maar als ik dan aan de indoorkampioenschappen denk (februari/maart) dan zie je dat daar proef 19 verreden zal worden. Dat is nogal een verschil dan, zeker op een kampioenschap!

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:54

Tja, ik begrijp het ook niet helemaal hoe dat zit met de moeilijkheidsgraad. Inderdaad heb ik het idee dat in de M2 proeven de moeilijkheidsgraad zeer snel afwisseld. Vind het sowieso raar dat er in de helft vd proeven al geen travers meer wordt gevraagd. Deze oefening was vroeger vanzelfsprekend in de M2, nu ontbreekt dat zomaar in de helft vd gevallen.

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:46

VValar, ik begrijp wat je bedoelt met die travers... ben het met je eens. Sbw kwam in de M1 als 'nieuwe' oefening, in de M2 was dat de travers. Maar met die nieuwe proeven hebben ze eigenlijk onderscheidt gemaakt, in de M2 heb je nu M2 proeven maar ook de ouderwetse M1 proeven. Ze hebben nu de overstap van de M1 naar de M2 een stuk makkelijker gemaakt, echter maakt dit het denk ik wel véél moeilijker om een goede overgang te maken naar het Z1.
Zeker ook omdat in de Z1 weer bijna alles verzameld dien te worden uitgevoerd, terwijl in de M2 officieel alleen een stukje verz. stap wordt gevraagd.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:22

Galop na de keertwending vind ik persoonlijk wel erg prettig omdat je door die keertwending heel fijn het binnenachterbeen eronder hebt.
Maar verder vind ik het wel apart dat er zo'n groot niveauverschil binnen een bepaalde klasse zit.

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:40

Ik vind sowieso de nieuwe M2proeven te makkelijk gemaakt. Vind ze alle 4 niet erg moeilijk, denk dat mensen nu weer moeite gaan krijgen met de overgang M2-Z1. Zeker met de verzameling omdat in de M2 nu alleen een stukje verzamelde stap wordt gevraagd en in het Z1 moet alles ineens verzameld

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:20

Melanie15 schreef:
Zeker met de verzameling omdat in de M2 nu alleen een stukje verzamelde stap wordt gevraagd en in het Z1 moet alles ineens verzameld

Cinzano schreef:
Zeker ook omdat in de Z1 weer bijna alles verzameld dien te worden uitgevoerd, terwijl in de M2 officieel alleen een stukje verz. stap wordt gevraagd.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:26

vind proef 20 erg leuk om te rijden. de makkelijkere proeven vind ik niet veel aan. idd veel op de M1 lijken.

over het algemeen vind ik de nieuwe M2 proeven makkelijker dand e oude vinden jullie dat ook?

OTTI

Re: Verschil in de nieuwe proeven (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:55

Die verzamelde stap wordt nog niet eens in beide proeven (21 en 22) gevraagd. Uit mijn hoofd gezegd moet je bij die 2e proef vanuit de arbeidsstap in de galop aanspringen.

Ik heb het voordeel dat hij in de tweede proef minder kijkerig is en met de moeilijkere oefeningen kan ik hem beter bij de les houden... De laatste tijd wil er nog wel zeer regelmatig 20 punten verschil in mijn proeven zitten, ongeacht of het verschillende jury's zijn of niet