Zadel... zadelkamer... demontabele zadelkamer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Zadel... zadelkamer... demontabele zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 09:41

Ik kon geen topic vinden waar dit onderwerp onder valt. Dus vandaar dat ik via harnachement - zadel - hier terecht ben gekomen.

Ik heb namelijk een vraag over demontabele zadelkamers.

Ik hoorde onlangs van iemand dat zei een demontabele zadelkamer had voor in haar paardentrailer.

Ook sprak ik laatst iemand die zei dat zij wel eens had gezien dat mensen zelf in een trailer een kleine zadelkast hadden gemaakt in de "loze ruimte".

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Zowel bij het zelf maken (wat niet echt voor zou zijn weggelegd' of met de demontabele variant zoals deze geleverd kan worden door de fabrikant. Zijn deze fijn, of niet echt aan te raden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:11

HAR --> RUI. (alle transportgerelateerde vragen horen ook hier )

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:32

Goh interessante vraag, ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 10:18

Nou, ik ben zojuist bijgepraat door iemand. Die gaf aan dat er zadelkasten zijn, die in een trailer gehangen kunnen worden. Of je moet zelf handig zijn en iets bouwen.

Hij gaat in ieder geval even voor me rondkijken...

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:36

Hmm zou wel mooi zijn inderdaad... Er is ook nog een trailer topic voor alle ins en outs.. Wellicht staat daar iets tussen..

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:39

In 2004 ben ik met mijn paard in Ermelo naar de instructieweek geweest. Omdat onze trailer al wat ouder werd, hebben we die ingeruild tegen een andere. Deze moest opgeknapt worden, want een deel van de houten wanden waren onderaan verrot. Van het hout wat we daarvan nog konden gebruiken heeft mijn vader een afsluitbare zadelkist gemaakt die precies voorin de trailer past.

Ik heb een anderhalfpaards-trailer, dus ik kon niet meer door het deurtje eruit, maar het is ontzettend handig. Met een beetje kunst en vliegwerk had ik er ontzettend veel in. Er passen sowieso 2 zadels in en verder kan ik er echt vanalles in kwijt. Zo af en toe neem ik 'm ook mee op wedstrijd, als ik zowel moet dressuren als springen.

Let wel op het extra gewicht wat de kist met zich meebrengt, aangezien je trekhaak maar een maximale kogeldruk kan hebben.

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:47

@Porscherider, kon je het deurtje voorin dan nog wel open zetten zodat je paard naar buiten kon kijken als hij op de trailer stond?? Of kon dat ook nietmeer??

En wat je zegt met die kogeldruk, daar heb ik dus ook al overna zitten denken... echt zwaar kan je het daardoor niet maken.

ElskedZ

Re: Zadel... zadelkamer... demontabele zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:50

vind dit wel een hele intressante vraag... Ben benieuwd...

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:54

Cinzano schreef:
@Porscherider, kon je het deurtje voorin dan nog wel open zetten zodat je paard naar buiten kon kijken als hij op de trailer stond?? Of kon dat ook nietmeer??

En wat je zegt met die kogeldruk, daar heb ik dus ook al overna zitten denken... echt zwaar kan je het daardoor niet maken.

De zadelkist is ongeveer een meter hoog als ie op de grond staat. En het deurtje van mijn trailer zal zo'n 1.40 m. zijn, dus mijn paard kon nog wel naar buiten kijken als het deurtje open stond.

Ik heb het ook niet nagemeten met de kogeldruk, dus ik weet niet hoe ik zit qua gewicht. De meeste trekhaken mogen 75 kg kogeldruk hebben. Als je precies wilt weten op welk gewicht jij zit wanneer je paard in de trailer staat, dan zou ik het eens laten nameten bij een garage of een ander bedrijf wat dit kan doen. Dan zou je misschien kunnen berekenen wat je zadelkamer/-kist mag wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:58

Ik heb een Ifor Willams trailer met een losse zadelkast op wieltjes, echt ideaal
Hij past voor in de neus van de trailer waar ik hem aan speciale haken vastzet.
Kan alleen maar dit kleine plaatje vinden:
Afbeelding
Zal nog even tussen m'n eigen foto's neuzen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:04

heb via google deze nog gevonden, mooie duidelijke foto:
Afbeelding

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:42

En kun je zelf dan nog door het deurtje eruit of ben je alle "loze" ruimte voorin de trailer kwijt?

Op zich is mijn paard heel braaf en is er geen probleem als ik niet vooruit mijn trailer uit zou kunnen, maar toch vind ik het idee niet prettig dat ik er niet uit zou kunnen in geval van nood. Het blijven dieren en als er om de een of andere reden paniek onstaat dan zit je vast voorin je trailer...

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:12

Ja, dat is idd een nadeel. Bij mij wordt dus ook die hele ruimte voor de buis opgevuld, voorin de trailer. Gelukkig is mijn merrie meestal heel rustig en let ik ook goed op haar wanneer ik weer de trailer uit stap.

Overigens kom ik zelden ín de trailer als ik in m'n eentje op weg ga. Ik laat haar dan in de trailer stappen, doe de buis erachter en via het deurtje voor zet ik haar vast, dus dan hoef ik er ook niet in. Maar goed, dan moet je wel een paard hebben die makkelijk op de trailer stapt.

Ik heb overigens ook wel eens gezien bij mensen dat ze een vaste zadelkamer hadden gebouwd in hun trailer, waarbij ze een 'gat' in de wand hadden waar je doorheen kon. Maar zoiets vind ik dan weer niet zo'n fijne constructie - ben bang dat het paard z'n benen eraan beschadigen kan. Met een dichte constructie heb je dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:22

Ik heb een Ifor Williams 510, die is van binnen 3.47m lang, 1.75m breed en 2.30m hoog
Je hebt dus geen enkel probleem om door het deurtje te gaan, bovendien heeft hij een voorlaadklep zodat de kast er ook in handomdraai uit is ook al staan de paarden nog op de trailer.
Afbeelding

Afbeelding
Echt een ideale trailer