Moet je paard nageven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Moet je paard nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 19:40

Hallo bokkers,

Ik wilde even vragen of je op wedstrijd kunt als je paard niet altijd netjes nageeflijk loopt? Is dit verplicht of mag je ook gewoon meedoen als je paardje iets meer omhoog loopt met zijn hoofdje?

Misschien een stomme/domme vraag, maar ik ben me een beetje aan het orienteren voor wedstrijden en heb hier nog totaal geen ervaring mee.

Alvast bedankt.

elise01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:57

In de B is het nog niet helemaal noodzadelijk om aan de teugel te lopen!

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:32

Ik heb ook ergens op wedstrijd gehoort dat als je paard wel nageeft maar als je bv. halthoudt en ie dan zen hoofd naar boven doet, dat dat minpunten zijn... Klopt dat?

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:34

@ Elise; Maar nageven is iets anders dan aan de teugel.

Het wordt wel erg op prijs gestelt als ej paard nageeft, maar het is (volgens mij) niet verplicht. Ik heb me trouwens laten vertellen door mijn instructrice en eigenaar van me verzorgpony dat Jury's in de B juist niet willen zien dat een paardje aan de teugel loopt! Ze willen juist zien dat je paardje lekker ontspannen loopt, actief is, achterhand er dus goed onder heeft en nageeft. Maar helaas zie ik vaak genoeg een gespannen paardje, loopt uit mekaar etc. Maar je mag opzich gerust starten als je paard niet nageeft hoor Alleen sommige dingen krijg je dan wel weer - punten voor het is dus helemaal eigen keus. En wat ik je ook even aanraadt is de regelementen door te lezen daaar staat alles in wat je moet weten namelijk *en de FAQ*

Silence

Re: Moet je paard nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 07:06

Bedankt allemaal.
Ik moet inderdaad ook helemaal onderaan starten, want ik heb nog nooit wedstrijden gereden.

Ik ga het allemaal eens uitzoeken.
Wat je nodig hebt enz en hoe ik het het beste aan kan pakken.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:22

Het is niet reglementair verplicht natuurlijk, maar wel aan te raden als je niet onderaan wilt eindigen

Silence

Re: Moet je paard nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 08:24

Bij mijn eerste wedstrijd(en) maakt het mij op zich niks uit als ik laatste eindig. Ik zou het al heel wat vinden als mijn pony lekker rustig loopt en de proef netjes uitloopt. Dit gekeken naar zijn ervaringen/verleden en zijn karakter. Ik ga niet voor de prijzen. Dat is eventueel iets voor later.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:28

Natuurlijk moet je paard nageeflijk zijn! Hoe wil je anders op een normale manier dresuur kunnen rijden?

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:20

Ik sluit me bij GeJe aan. Ik had gisteren een combinatie in de ring wiens paard echt helemaal met de neus naar voren liep, de hele proef door. Dat is ook heel lastig om te jureren.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:35

GeJe schreef:
Natuurlijk moet je paard nageeflijk zijn! Hoe wil je anders op een normale manier dresuur kunnen rijden?

In de B toch niet Ok, hij moet niet met zijn neus hoog in de lucht lopen maar dat is ook niet ontspannen Wat dan wel weer kan als ene paard niet nageeflijk is toch ?

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:40

Bij ons in de regio moet je paard echt wel nageeflijk zijn in de B, anders sta je zeker onderaan.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:42

Liedje schreef:
In de B toch niet Ok, hij moet niet met zijn neus hoog in de lucht lopen maar dat is ook niet ontspannen Wat dan wel weer kan als ene paard niet nageeflijk is toch ?

Voorwaarts aan het been en nageeflijk aan twee teugels.. als je paard dat niet is, kun je net zo goed gaan fietsen.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:52

Maar ik vraag me nog steeds af waar iedereen dat toch vandaan haalt dat een paard niet nageeflijk hoeft te zijn in de B?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:04

Scum schreef:
Maar ik vraag me nog steeds af waar iedereen dat toch vandaan haalt dat een paard niet nageeflijk hoeft te zijn in de B?

Snappen die ruiters dan wel wat de bedoeling is van dressuur rijden?

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:34

Het is niet perse verplicht maar het ziet er mooier uit voor het oog.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:23

Ik heb afgelopen zondag gereden (B) en ik heb commentaar gekregen over het nageeflijk rijden. Op zich was mijn paard wel nageeflijk maar mocht volgens de jury op bepaalde momenten nageeflijker zijn. Wat ik hieruit lees, is dat bij bepaalde oefeningen ik wat meer moet gaan werken op de nageeflijkheid van het paard. Het was vooral bij het binnenkomen op de hoefslag en bij het omstellen van rijrichting dat de jury schreef dat hij nageeflijker mocht zijn.
Je kan best met je paard dat met zijn hoofd omhoog loopt een B proef rijden maar verwacht dan wel commentaar op de nageeflijkheid. Nageeflijkheid is een uiting van gehoorzaamheid en ontspanning en dat zien ze wel graag. Je wordt ook beoordeeld op het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard. Daar scoorde ik dus niet op gezien het commentaar.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:48

Je kan best meedoen. Maar dan krijg je wel super lage punten. Ik kan je aanraden om eens te gaan kijken bij een wedstrijd! Gewoon een hele klasse b gaan bekijken. Als jij vind dat je daar tussen kan rijden dan kan je het wellicht proberen. Anders gewoon dooroefenen. Vraag gewoon aan je instructeur of je er al klaar voor bent. die weten dat wel.

Als je voldoende wil halen dan moet je net als GeJe zegt:

Voorwaarts aan het been en nageeflijk aan twee teugels..

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:37

Niet iedereen begrijpt het verschil tussen nageeflijk zijn en aan de teugel/met de hals in een boogje.

Nageeflijk betekend dat je paard het bit goed vast heeft, rustig en ontspannen loopt, en zich gewoon laat leiden door de ruiter.

Aan de teugel/hals in een boogje/op de loodlijn/noem het als je noemen wilt, is dat je paard dus echt netjes, zoals een 'echt' dressuurpaard loopt.

Het 1e is in de B zeker wel nodig, het 2e hoeft niet perse. Omdat in de B nog geen verzameling komt, en het paard dus ook niet verzameld hoeft te lopen, hebben de juryleden zelfs liever dat het paard wat actiever en met de neus wat omhoog loopt, dan dat het paard helemaal perfect netjes rijd, verzameld, en aan de teugel.

Polaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:39

je paard loopt inderdaad gewoon lekkerder onder je als hij nageeflijk loopt! daarom word het eigenlijk automatisch met meer punten beloond (meestal, niet altijd!) succes met je wedstrijden!

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:52

Ik ben het met de rest eens.
Denk dat het in de B nog niet zo erg belangrijk is, maar je paard loopt gewoon stukken fijner zo!
Ik ga zelf eind juli (onderling) starten, en ben nog erg bezig met nageeflijk rijden. Ik merk ook dat als ik haar er eenmaal doorheen heb, dat ze zo fijn loopt dat ik me zelf ook veel beter kan concentreren op m'n zit enzo.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:54

het hoeft in de B officieel nog niet, maar je zult weinig punten scoren als het paard met het hoofd in de lucht loopt
veel beter kun je goede instructie in de hand nemen, en zorgen dat je B klaar bent, voordat je gaat starten.
bespaart je een hoop teleurstelling

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:10

Wat je ook niet moet vergeten is het volgende: wat is je doelstelling? Gewoon gezellig wedstrijden rijden of toch nog willen doorgroeien naar een hoger niveau? In het laatste geval zou ik dan zeker wel gaan starten, daar leer je ook van. In het eerste geval: rijd dan gezellig mee met onderlinge wedstrijden, spaart je in ieder geval een hoop geld. Ik weet niet of je wel eens een wedstrijd hebt gereden?

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:51

GeJe schreef:
Scum schreef:

Snappen die ruiters dan wel wat de bedoeling is van dressuur rijden?

Ik begrijp ook niet waar mensen het vandaan halen dat het in de B nog niet hoeft.

Misschien dat iemand die dat hier beweert mij kan laten zien waar dat staat?!?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:04

Nageeflijkheid moet er wel zijn in de B (het paard moet het bit accepteren en niet al sterrenkijkend door de baan gaan), aan de teugel lopen hoeft nog niet (hoewel de paarden die in de prijzen lopen dat al wel doen in praktijk).

Als je paard een keer tegen de hand komt bij het halthouden of bij aangalopperen ofzo, is dat nog geen groot probleem, hoewel je het terugziet in je punten, maar een paard dat als een giraffe door de baan loopt zou ik zeker nog even thuis houden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:47

Nee, je paard hoeft niet nageeflijk te zijn. Er is namelijk geen enkele drempel om aan een dressuur wedstrijd te mogen meedoen. Er wordt zelfs niet gevraagd of je dressuurles hebt. Het maakt allemaal niks uit.

Heb jij een paard en een startkaart, hoppa ga maar rijden.
Je spekt zo de kas van de organiserende vereniging en je houdt geen geld over voor een privéles, maar dat bomt niet.

Als je maar lol hebt.

( en voor degene die denken dat ik van mijn geloof ben gevallen: nee, dit is sarcastisch bedoelt.)