Buiten, blaffende hond, enge blaadjes. hoe omgaan met gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Buiten, blaffende hond, enge blaadjes. hoe omgaan met gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 16:38

Hallo,

We gaan rustig opbouwen om weer lekker buiten te kunnen rijden.
In het verleden ging het goed en kon ik vaak wel alleen met mijn pony weg. Howel ze ook vaak wel heel nerveus was.
Gister zijn we een stukje gaan lopen wat erg goed ging.
Vandaag de andere kant op en dit ging iets minder. Auto's, fietsen, ligfietsen, brommers, busjes, vind ze allemaal niet eng.
Ik had iemand meegenomen die haar met een halstertouw ook vast hield voor het geval dat.

We kwamen langs wat koeien waar ze heel erg bij stond te kijken, ze zit zo erg op die koeien te focussen dat ze schrikt van bladeren in de bomen. (het stuk daarvoor was ze goed ontspannen en de bladeren vond ze ook niet eng).
Dus stilstaan, laten kijken en belonen is wat ik deed. Daar werd ze ongeduldig want ze wilde verder. op mijn commando gingen we dan ook weer.
In het weiland ernaast kwam er een hond blaffend aanrennen, waardoor mijn pony schrok en achteruit nog net niet het slootje inliep (dankzij het persoon dat mee liep). Weer even laten kijken, het leek niet meer eng te zijn, ze stond er in rust bij. Lopen we een stukje verder vind ze de hond toch maar weer eng, dus weer stoppen en laten kijken. Nadat ze de hond niet meer eng vond, waren er weer andere dingen die wel eng waren.
Ik ben een klein stukje afgestapt (klein stukje heen nog en daarna weer terug tot voorbij de hond) en ben weer opgestapt. Ze liep erg te dribbelen.

Nu wil ik dit zeker vaker gaan oefenen.
Maar hoe kan ik het beste met dit gedrag omgaan?
Honden over het algemeen vind ze niet eng

Overigens was ze voorheen altijd de bikkel met andere paarden: waren er andere paarden bij, vond ze helemaal niets eng en stond ze erbij als: "Kom maar jongens, volg mij maar!"

miepmans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:31

Ze;f in ieder geval rustig en vastberaden optreden, en misschien eerst een paar keer met een paar andere paarden erbij weggaan.

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:55

Mijn verzorgpony vertoont zo'n beetje hetzelfde gedrag. Het wisselt per dag. Als ik weet dat hij zich aanstelt ( is ongeveer 20 jaar oud en al zo vaak buitengeweest) wordt ik echt flink pissig. Ik zorg dan dat ie naar voren gaat er benen eraan houden. Je moet goed kunnen voelen wanneer hij echt bang is en wanneer het aanstellerij is. Blijf in ieder geval oefen, en geef vooral niet op of toe.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:45

Ik zou gewoon zelf laten merken dat jij het niet eng vind, dat merkt je pony dan en zal ook wel rustig meelopen. Als ze dan nog gestressd zijn moet je ze idd laten kijken en zachtjes tegen d'r praten, dan komen ze ook wel van de angst af. Succes!

ellepel

Re: Buiten, blaffende hond, enge blaadjes. hoe omgaan met ge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:07

die lummel van mij vind het soms ook supernodig om overal van te schrikken...

blaffende honden kan ik zelf na doen, zo af en toe ga ik zelf lopen blaffen,dan schrikt ie zich rot,maar ontspant meteen zodra hij door heeft dat t bij mij wegkomt na een paar keer reageerd hij e rniet meer op.
klinkt misschien dom,maar t werkt wel!

bij opzij springen van ritselende blaadjes geef ik hem een por en lach hem gewoon uit, dan zeg ik meestal iets in de richting van: "hey joh gek! t was maar een blaadje! ",belonen of geruststellen doe ik dus echt nooit, naar mijn idee versterk je dan hun enge gedachte erover.

vaak begin ik ook wel te zingen als ik toch merk dat pony gespannen word, omdat ik dan bezig ben met mijn liedje en niet met de pony ontspant hij ook beter...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:14

ellepel schreef:
bij opzij springen van ritselende blaadjes geef ik hem een por en lach hem gewoon uit, dan zeg ik meestal iets in de richting van: "hey joh gek! t was maar een blaadje! ",belonen of geruststellen doe ik dus echt nooit, naar mijn idee versterk je dan hun enge gedachte erover.

vaak begin ik ook wel te zingen als ik toch merk dat pony gespannen word, omdat ik dan bezig ben met mijn liedje en niet met de pony ontspant hij ook beter...

Eens. Inderdaad niet geruststellen maar zelf ook naar het 'enge ding' kijken en geen sjoege geven. Zo van ik zie het ook maar mij boeit het niet. En neem evt. een wat langer touw mee als je wandelt. Als je paard dan schrikt geef je hem gewoon wat meer touw en kun jij gewoon rechtdoor blijven lopen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:06

Mijn paard heeft hier ook regelmatig last van, maar het gaat nu al een stuk beter, een half jaar terug sprong ze nog elke 50 meter een keer weg en nu bijna nooit meer.
Als mijn paard weer eens ergens van schrikt, word ik boos. Ik roep de 1e keer heel hard 'Uh'(of zoiets,gewoon je paard een bepaald woord aan leren, pas op ofzo kan ook, zodra ze weten dat als ze dan nog een keer zoiets doen, je heel boos op ze word, stoppen ze er snel mee. En als je voelt dat ze opzij gaan springen ofzo alvast wat roepen, dan doen ze meestal helemaal niks), als mijn paard dan nog een keer ergens van schrikt krijgt ze een tik op haar hals, net achter haar oren(klinkt misschien zielig, maar helpt heel goed). Meestal is het daarna helemaal over, en anders krijgt ze nog een keer een tik.
Ik ben van mening dat je een paard het best 1x een tik kan geven, zodat hij weet waar hij aan toe is.
Het is ook nog eens gevaarlijk als ze steeds ergens van schrikken en de weg ofzo oplopen, of de sloot in.

Ik rij een aantal renpaarden en die worden ook zo getraind, en dat zijn de braafste paarden die ik ooit gezien heb! ja ze doen wel eens raar omdat ze veel energie hebben, maar schrikken doen ze bijna nooit.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 11:49

Bedankt voor de reacties.

Toen de hond aan kwam rennen (ik zag hem zelf ook niet), wist ik zeker dat ze hier flink van schrok.
Daarna schrok ze van elk blaadje en zuchtje wind, hierbij wist ik zeker dat ze zich aanstelde.

Bedankt hier kan ik wat mee!

tanjahester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:52

mijn paard doet ook het zelfde
als ze iets eng vind probeer ik altijd gewoon daar te lopen.
want als ze stil staat gaat ze er alleen maar meer naar kijken.
die van mij is ook heel bang voor koeien en honden dus als die naar me toe komen probeer ik ook gewoon door te lopen want als ik stil ga staan word ze alleen maar banger en dan heb ik wel eens een kans dat ze ineens weg vliegt. maar ik praat heel veel tegen haar als ze iets eng vind en veel belonen als ze door lopen of zich gaan ontspannen dat is het beste denk ik. niet boos worden in ieder geval dat levert meestal niet veel op. ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:05

Ik ben het ermee eens dat als je paard ergens echt bang voor is je absoluut niet boos moet worden, rustig moet blijven en als ze er langs gaan moet belonen.
Maar als ik het verhaal van Marchador lees denk ik dat haar paard er(net als die van mij eerder) gewoon een spelletje van maakt om overal van te gaan schrikken. Dan moet je wel een keer goed boos worden, dan vinden ze het al heel snel geen leuk spelletje meer, en houden er dus weer mee op.
Je merkt zelf snel genoeg of ze zich aan lopen te stellen of dat ze ergens echt bang voor zijn.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:27

Marchador schreef:
Daarna schrok ze van elk blaadje en zuchtje wind, hierbij wist ik zeker dat ze zich aanstelde.

Bedankt hier kan ik wat mee!

Paarden stellen zich niet aan, dan doen mensen alleen. Ze was wslk nog alert vanwege de hond die zo opeens verscheen

Al_Zawraa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:34

Mijn paard had dat dus eerder ook en die schrok dan echt overal van, terwijl we die route heel vaak rijden, en er was echt niets veranderd. Er was dan ook niet iets gebeurt waardoor ze overalert zou kunnen zijn. Het gaat ook niet om dagen dat ze heel erg druk was ofzo, nee dagen dat ze zich heel normaal gedroeg alleen schrok ze elke 50 meter ergens van. Dan ben ik toch van mening dat ze zich enigszin aansteld.
Is mijn mening, is niet aanvallend bedoeld.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:12

Ik voel me ook niet aangevallen hoor Destiny en ik reageerde ook op het verhaal van TS. En sommige paarden zullen nou eenmaal nooit 'helden' worden. Waaronder die van mij en die is 18+.

Het is bv ook zo dat paarden schrikachtiger zijn als het waait, dit komt omdat ze het 'gevaar' dan niet goed kunnen horen. En zo zijn er meer redenen waarom een paard springerig is terwijl er in onze ogen niets aan de hand is.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 18:16

ellenlouise, en op welke manier zou ik me dan hebben aangesteld?
Ze vond de hond eng, ik liet haar daarnaar kijken, bij mijn pony weet ik dat ze dit fijn vind, zodra ze weet dat het niets is, maakt het haar allemaal niet meer uit.
Daarna schrok ze erg van blaadjes, van dwarrelende blaadjes, van blaadjes in de boom,eerder kwamen we ook blaadjes tegen (en andere dingen) waarom reageerde ze daar dan niet zo heftig op?
Ik schrok zelf erg van de hond en had hem ook niet gezien. De reactie van mijn pony op dat moment vond ik logisch. Ik wordt zelf vrij snel rustig en dat gebeurde dan ook.
Er stond een zuchtje wind, de takken van de bomen gingen zachtjes heen en weer, zou het zijn dat ze dan zo heftig reageerd hierop?

Edit: wat ik nog wil toevoegen.
We hebben al een hele tijd niet meer buitengereden, voorheen deden we het vaak 2 a 3 keer per week. Zonder moeite (af en toe wak nerveus).
Nu ben ik het dus aan het opbouwen en ik begrijp best dat ze weer goed moet wennen buiten.
Daarom wil ik ook graag weten hoe ik met dit gedrag om kan gaan.
Het kan natuurlijk zijn dat ik onbewust gespannen ben, maar dat idee heb ik niet. Ik zit lekker, praat met degene die naast me loopt, loop met lang teugeltje en kijk zo eens om me heen van wat ik allemaal tegen kom

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:41

Zolang je zelf je niet druk gaat maken over wat wel eens eng zou kunnen zijn zou het goed moeten komen. Gewoon met rust erlangs gaan, niks ervan aantrekken dus gewoon doorlopen. Praat gewoon eens tegen haar en tegen jezelf

Veel succes gwen!