Met 3jarigen op concours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Met 3jarigen op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 12:03

Wat vinden jullie hier nou van? Vinden jullie dat 3jarigen dit lichamelijk en geestelijk aan kunnen, of wachten jullie hier liever nog even mee?

asjemenou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:15

Het is maar net hoe je het aanpakt.
Je kunt wel thuisblijven maar als je er dan elke dag een uur op gaat zitten (bij wijze van spreken) doe je dier meer kwaad dan als je alleen een keertje op wedstrijd gaat.
Ik start zelf ook een drie-jarige op wedstrijd.
Deze wordt ongeveer 3 keer in de week een kwartiertje gereden, en als we op wedstrijd gaan rijd ik ook maar een kwartiertje los, en er wordt niet extra voor geoefend!!!
Als je alles met beleid doet kan het niet zo veel kwaad.
En je moet natuurlijk niet verwachten dat ie elke keer de sterren van de hemel loopt!
Een 4 jarige kun je ook nog met gemak kapotrijden.

Freedom1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:16

naar mijn mening vind ik dat veel te vroeg!!! echt laat ze toch genieten van hun jeugd en begin er dan mee, langzaam aan of ze krijgen er rap geen zin meer in!!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:17

het is juist goed voor zo'n jong paard om af en toe even wat mee te maken van het wedstrijd gevoel, je moet alleen wel zorgen dat hij al goed in de hand staat (dus een rem erop!) zodat als hij jolig doet je niet anderen die wel serieus meedoen in de weg rijdt.

Ik vind het dus juist goed om zo'n paard af en toe mee te nemen! (heb ik vorig jaar ook wel gedaan met mijn paard)

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:19

@charlotvanre: Het lijkt mij juist dat een paardje het dan leuker gaat vinden om te werken, vaak andere plekken zien in plaats van steeds dezelfde bak... je moet er ook geen druk op zetten tijdens die wedstrijd!

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:21

eigenlijk maakt de leeftijd niet zo uit want als je langer wacht zoals charlotvanre aanraad heb je datzelfde op latere leeftijd. belangrijker is denk ik om goed te weten wat je doet en wat je kunt

Freedom1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:22

ja soms eens lijkt me nu zo erg niet, maar ik ken genoeg paarden die al zoveel moeten doen op jonge leeftijd dat ik er kwaad van wordt. en dan zie je dat die paarden rap geen zin meer hebben of blessures en zo hebben...

vooral er juist mee omspringen he!!

__Joyce

Re: Met 3jarigen op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:22

Ben het Casc eens, Nieuwe ervaring op doen!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:37

@charoltvanre: Ik bedoel ook niet dat een een uur moeten losrijden en dan de proef, nee, 20 min van te voren erop, 5-10 min. het terrein laten verkennen en daarna even draven en een galopje.. het moeilijkste is daarna dat ze weg moeten van de andere paarden en even alleen in een bak, dat kunnen ze dan mooi leren

ik zie ook vaak dat er met 3 jarigen al parcoursen worden gesprongen etc. dat gaat te ver! maar een rustig dressuurpoefje kun je wel proberen..

@ westlander:

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:42

Ik ben er wel voor om met beleid zo'n jong ding eens mee te nemen. Ze kunnen het maar gezien hebben en de meesten vinden het spannend maar wel heel leuk om mee te gaan naar zo'n vreemde omgeving met allemaal paardenvriendjes. Ik vind meenemen voor de ervaring van het meegaan zeker niet slecht, een soort variant op een buitenrit maar dan met veel meer dingen om te zien. Altijd en eeuwig datzelfde bakje wordt een paard ook echt niet vrolijker van.

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:42

ik heb nu mijn drie-jarige net twee maandjes onder het zadel, ben van mening dat je best met een drie-jarige op wedstrijd zou kunnen, puur voor de ervaring van het paard, daar worden ze makkelijk van en heb je later profijt van....
nu heb ik voor mezelf bedacht dat ik volgend jaar als meneer 4 is voor het eerst ga starten, dit jaar nog maar even rustig de boel opbouwen, wel laat ik mijn paard wennen aan bijvoorbeeld in een andere bak rijden, en buiten in het bos......

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:54

Per paard verschillend. De een is op die leeftijd volwassener dan de ander.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:42

Het is inderdaad per paard verschillend.
Maar het ligt voor het grootste deel aan de ruiter.
Hij of zij moet weten tot hoe ver je kan gaan met zo'n jonkie.
Kan hij al mee?
Hoe vaak kan hij?
Heb genoegen met 1 wedstrijdje per maand.
Ga niet wekelijks op concours, iets wat je heel veel ziet gebeuren.

Een 3 jarige kan heus wel mee op concours alleen moet jij als ruiter weten tot hoe ver jullie kunnen gaan.
Wat dacht je van de training thuis.
Dat is net zo.
Daar moet je ook weten wat je doet.
Helaas zijn er ook mensen die een 3 jarige dagelijks gaan trainen.

Het gaat er niet om of je een paard thuis traint of mee neemt op concours, dat kan allemaal wel.
Het is alleen de manier van trainen en het verstand van de ruiter.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:46

Het hangt zo van het paard af. Je moet in ieder geval niet een uur hoeven worstelen tijdens het losrijden om een acceptabele proef neer te zetten, het moet voor het paard een leuke positieve ervaring zijn. Met Vos ben ik wel een paar keer gestart toen hij nog drie was, maar het rijden voor de punten begon pas op zn vijfde. Tot die tijd heeft meneer vooral lekker geluierd. Met Vivaldi (nu 4) moet ik er niet aan denken om nu al te starten, dat wil ik de andere ruiters niet aandoen en bovendien zou het waarschijnlijk op een gevecht uitdraaien om hem in het gareel te houden. Hij is er echt nog niet klaar voor.

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:54

Ik ben ook met mijn paard al vroeg op wedstrijd gegaan. en er altijd een plezierige dag van gemaakt

Nu vindt hij super leuk om op wedstrijd te gaan. en het voordeel is dat hij al een hoop gezien heeft en daar dan niet meer warm of koud van wordt.

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:06

Verschilt per leeftijd. De ene is volwassener dan de andere. Mijne ging wel al mee met 3.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:45

Ligt aan het paard. Ik heb vorig jaar vanaf oktober een 3-jarige uitgebracht, die kon het best aan.
Rij nu een 3-jarige (is van februari) die ik eind van t buitenseizoen nog wel wil starten eigenlijk, en ben ook niet zo bang dat ie dat niet aankan. Is qua lijf aardig in proporties (is ook geen grote slungel, gelukkig) en tussen de oortjes oké.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:12

Als je de wedstrijd ziet als een ervaring voor het rijden op ander terrein met een jong paard, kan het geen kwaad volgens mij. Een les op ander terrein is dan hetzelfde.
Wil je echter voor de prijzen en winstpunten meedoen dan bestaat de kans dat je teveel van je dier gaat vergen, vaak ongemerkt. Een terugslag kun je dan immers minder goed relativeren, omdat de wedstrijd eraan komt.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:26

Ik denk dat een 3 jarige dat makkelijk aan kan. De professionele ruiters mogen die 3 jarige toch niet meer meenemen op concours aangezien zij vaak geen B meer mogen starten. Als ik nog B had mogen starten had ik die van mij nu ook een aantal keer meegenomen om wat ervaring op te doen, maar nu moet ik (geloof ik) wachten tot volgend jaar april?!

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:30

Is het niet zo dat je paard minimaal 4 jaar moet zijn om een wedstrijd te mogen springen?

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:32

ja dat dacht ik ook je mag met een drie jarige nog niet officieel starten!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:34

Je mag met een driejarige alleen B dressuur starten (vanaf 1 april) en verder niets.

carla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:37

Ik heb sinds kort ook een pony die ook drie jaar is en waarmee ik opwedstrijd ga als de startkaart binnen is..
Ik vind dat het wel kan, als je merkt dat hij het allemaal aan kan

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:21

Casca schreef:
ik zie ook vaak dat er met 3 jarigen al parcoursen worden gesprongen etc. dat gaat te ver! maar een rustig dressuurpoefje kun je wel proberen..

Dat zullen geen officiele springwedstrijden zijn, want een driejarige mag je niet in het springparcours uitbrengen.

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:27

Ik ga met onze 3 jarige (niet mijn paard) nog niet op wedstrijd maar rijd hem wel op veel verschillende plekken! En hij gaat hartstikke goed en is hartstikke braaf omdat hij al op zoveel plaatsen is geweest
Ik denk ook wel dat als je 3 jarige er klaar voor is dat je dan ermee op wedstrijd kan! Overhaast het niet dan komt het allemaal wel goed toch! Ik rijd nu zo'n 2 á 3 keer in de week ongeveer een half uurtje inclusief longeren