Berijden, inrijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieniminnie

Berijden, inrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:29

weet niet of het hier goed staat... anders moeten de moddie's dat maar even fixen

Hallo allemaal,
ik verzorg een shet merrie, ze is heel lief alleen heel 'oppervlakkig' ingereden. Daarmaa bedoel ik, ze weet dat druk met benen sneller is, en dat neemt ze een beetje te letterlijk. Als ik alleen mijn rechterbeen aandruk gaat ze al in draf... Ze is ook niet echt heel ontspannen volgens mij...
Dus mijn vraag is, hoe zorg ik ervoor dat ze meer ontspant, en hoe leer ik haar dat een druk van het been niet alleen sneller is, ik kan dus geen zijgangen rijden enzo. ok, het is ook geen dressuurpony maar toch...

Ook staat daar een welshje, hij is... nouja niet ingereden. Je kan er op zitten en buitenrijden gaat. In de bak gaat hij vaak stilstaan, na een tijdje lukt het wel om makkelijk rondjes te stappen maar hij kan eigelijk nog niet in de bak bereden worden.
Ik wou hem wat meer gaan inrijden, heeft iemand tips?
Hij loopt heel mooi, dus wil hem dresuur gericht gaan rijden.
Hij is ook een beetje schrikachtig...

Groetjes!

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:41

Denk dat beide nog echt niet weten wat er wordt bedoeld. Dus dat moet je op een rustige en geduldige manier duidelijk maken.

Zoek een instructeur/trice en neem les, zeg er van te voren bij dat het gaat om een jonge pony.
Als je 1x in de week les hebt, kan je met die aanwijzingen de hele week weer mee bezig.

Begeleiding is echt heel belangrijk, want als je zelf erop zit kan je niet goed zien wat je verkeerd doet en waarom de pony zo reageerd.

mcsjelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:43

Helemaal met Lise eens!

Irisj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:54

ook helemaal mee eens, en bij die shetland merrie, geef haar een keer rustig been (dat ze iets harder moet stappen) gaat ze in draf, neem haar terug naar stap en probeer weer, doet ze het goed heel goed belonen!

Als het lukt in stap, ga je het vanuit draf proberen,

Succes ermee!:D

miepmans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:32

Idd zoek een intructrice!

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 21:20

Nou, hun eigenaaresse geeft les, maar ik heb eigelijk geen tijd om er meer heen te gaan omdat school nu echt het belangrijste is!
ik heb al wel geprobeerd met een been aandrukken, maar ze gaat alleen maar sneller, ze snapt het echt niet...
Ik ga de welsh eerst maar is leren normaal door de bak te stappen, er word ook nauwelijks iets met hem gedaan, soms rijd er een meisje op maar die gaat altijd naar buiten...
En ik wou dus hem iets gaan beleren...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:40

Denk dat ze gewoon opnieuw ingereden moeten worden op een profi manier.

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 14:34

de welsh doet het wel goed, hij reageerd heel goed op stem, van beenhulpen word ie wat zenuwachtig...
heb laatst geprobeert beenhulp te geven bij de shet, en inhouden, maar ze snapt er echt een snars van en sorry met alle respect, ik heb niet gevraagd om adviezen als zoek een instructrise, want dat vind ik onzin, heb er geen tijd en geld voor en ik wil het dus zelf doen... maar goed

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:10

Is echt best moeilijk om het in je eentje op te lossen. En advies geven vanaf een forum kan averechts werken. Ik kan de pony niet zien, misschien is ze heel eigenwijs, probeerd ze je gewoon uit, of misschien begrijpt ze er echt niks van.

De shet moet eerst gewoon gereden worden, zijgangen nog even laten voor wat het is als je er op zit. Gewoon altijd op 2 benen voorwaarts laten gaan, en goed aanleren wat rustiger is...dus inhouden...VEEL OVERGANGEN.
Hoe vaak rijd je haar? Want misschien is ze gespannen omdat je bijv. niet vaak rijdt? Of misschien omdat ze je niet begrijpt?
Pas als ie echt goed op je been en op je zit en handen reageert zijgangen. Begin rustig in stap proberen, wend bijv. af bij A en rijd een scheve lijn, (naar M of H). Kleine ophouding, bijna in stilstand, 1 stapje opzij = uitgebreid belonen!! Stap dan de schuine lijn gewoon verder rechtdoor af. Dit een paar keer bevestigen, dan op naar 2 stapjes, etc. etc.
Lukt het niet, begin dan misschien eerst met grondwerk.

Welshje, eerst aan de longe er op, zodat ie wend aan het lopen met gewicht in stap, draf en galop.
Dan van de longe af, veel rechte lijnen, grote voltes...de eerste aantal maanden. Goed rechtrichten, over 2 teugels, goede reactie op been. Veel overgangen.
Niet te lang werken, het is moeilijk om zo veel info te verwerken.
Veel belonen als het goed gaat.
Geduldig blijven.

Eigelijk is het allemaal wel heel standaard...maar dat krijg je als een pony nog weinig tot eigelijk niets kan. Ze zijn eigelijk beide zadelmak, maar nooit echt gereden.

Maar echt...instructie is geen onzin...toch? Anky heeft toch ook nog steeds les?
Maar als je lekker zelf wilt aanklooien prima natuurlijk, zelf zou ik bang zijn dat ik dingen over het hoofd ga zien.

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 23:03

Ik rijd de merrie 2 keer per week, ze staat altijd op het land. ik weet niet veel over waar ze hiervoor as, ze kwam bij een handelaar vandaan en daarvoor heeft ze bij een klein meisje gestaan. Waar het zowiezo mis is gegaan want ze schopt en slaat naar kinderen. Daarom rijdt ze eigelijk ook niet veel, die kinderen zijn allemaal bang voor haar. Eigenwijs is ze niet, in het begn was het een bok partij en nu is ze echt superlief! Volgens mij snapt ze gewoon echt niet wat ik bedoel als ik haar inhoud en met mijn been druk, ze is waarschijnlijk zo ingereden voor een beginner die niet echt wil dresuren ofzo.

We hebben geprobeerd de welsh te longeren, alleen dit lukte niet goed. Ik vond eigelijk dat ze een beetje vroeg begonnen met hem te latenlopen, want hij loopt wel eens mee in een les, wat vaak wel een klein rondje buiten is. Toen hij hier kwam kon je er wel op zitten alleen niet veel later reden ze wel al op hem. Daarom wil ik het dus opnieuw gaan doen. Ik zal proberen hem aan de longe te leren lopen.
Er staat nog wel een andere shet die dezelfde leeftijd heeft, die wel aan de longe kan, met die gaat het wel beter hij is alleen een beetje aan he puberen volgens mij...

Een instructrize is geen onzin, maar dat kon ik zelf ook wel bedenken en ik wou dus zelf aanklooien zoals je het noemt... Eigelijk wou ik tips over hoe ik de shet beter zou kunnen later reageren, of eigelijk minder goed zou kunnen laten reageren op het been, en voor het inrijden... Het meisje van wie ze zijn geeft ook lessen, alleen doet er niet veel mee... En zaterdag heb ik geen tijd om een les te doen want dat wou ik misschien in het begin al doen, en zij heeft geen tijd als ik er ben... En ik heb dus zoals ik al zei er geen geld voor...

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:36

Ha...nu snap ik het! (Lekkere miscommunicatie zo.. )

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 22:02

ga er vrijdag weer heen dan probeer ik de welsh te longeren...
weet niet of ik buiten ga rijden met de shet, maaar denk het niet... ga ook maar oefenen in de bak...

LADPR

Re: Berijden, inrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:54

Als je zelf de ervaring en de kennis daar voor hebt zal ik neit gaan roepen dat je les meot nemen, maar je zal wel helemaal overnieuw moeten beginnen, de basis zit er dus nog niet eens in, als je dan door blijft gaan om te proberen word het alleen maar erger. en daar zit je ook neit op te wachten lijkt mij

Kris

Re: Berijden, inrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:34

Jij hebt volgens mij niet de ervaring en de kennis, dus zonder les zul je echt niet veel verder komen dan je nu al bent...

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:33

lieniminnie schreef:
Een instructrize is geen onzin, maar dat kon ik zelf ook wel bedenken en ik wou dus zelf aanklooien zoals je het noemt... Eigelijk wou ik tips over hoe ik de shet beter zou kunnen later reageren, of eigelijk minder goed zou kunnen laten reageren op het been, en voor het inrijden... Het meisje van wie ze zijn geeft ook lessen, alleen doet er niet veel mee... En zaterdag heb ik geen tijd om een les te doen want dat wou ik misschien in het begin al doen, en zij heeft geen tijd als ik er ben... En ik heb dus zoals ik al zei er geen geld voor...

daarnaast vond ik dat het gewoon fout is gegaan met de welsh.
Toen hij kwam kon je er alleen op zitten en voor ik het wist kon je ermee naar buiten...
ik had het zelf anders aangepakt en vraag dus om tips...