paard hapt richting been/singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

paard hapt richting been/singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 15:34

Mijn paard hapt (maar bijt niet!) richting mijn been ter hoogte van de singel. Eigelijk altijd tijdens het rijden. Ook als ik dan afstap doet hij het (misschien inmiddels gewoonte geworden). Meestal zelfde kant, vandaag ook de andere kant. Iets irriteert hem, hij heeft dan ook de oren wat naar achteren. Duidelijk teken van ongenoegen. Weet iemand waarom mijn paard dit doet? Ik heb hem bevoeld, zadel nagekeken, ander zadel erop gehad, maar kan geen oorzaak vinden helaas.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:40

Singel je te strak aan? Heeft je paard last van singeldwang? Ben je te hard met je been? Rij je met sporen? Wat voor singel gebruik je? Doet hij het ook als je niet rijdt?

xcomplientx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 16:29

Hij doet het niet als ik niet rij. Wel even vlak daarna als ik af stap. Maar dan heb ik meer het idee dat hij even kijkt of ik er nog op zit. Ik singel volgens mij niet te strak aan, er zit altijd nog wel een vinger ruimte tussen en ik heb een singel van bont. Bij aansingelen wordt hij iets onrustiger (stapt vaak opzij) maar absoluut niet vervelend. Meestal doe ik het eerst los, en singel daarna na. Ik rij niet met sporen, mijn paard is nog maar een aantal maanden onder het zadel en is verder erg braaf. Eigelijk deed hij het al vanaf het begin, gewoon kijken naar mijn been (een soort contact zoeken). Nu nog, maar nu geirriteerd. Vandaag heb ik geprobeerd mijn been minder te gebruiken, maar geen resultaat. Door het steeds naar links willen met het hoofd, is hij minder oplettend en neigt hij steeds naar links.
Verder is hij erg lief en braaf. Ik rij overigens bitloos. Dus het kan ook niet aan een bit liggen. Tevens heb ik een boomloos zadel nu te leen, waarbij hij precies hetzelfde gedrag vertoont. Misschien hapt hij ook wel naar zijn buik, maar zo ver kan hij niet komen. Dus raakt hij mijn been steeds.

AnitaJoeri

Re: paard hapt richting been/singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:02

Misschien dat het been hem gewoon irriteert?
Of heeft hij was last van zijn buik.

Hij moet natuurlijk ook nog overal aan wennen, er zitten geen plootijes dubbel na het aansingelen?
Je zou eens kunnen proberen zijn been naar voren te rekken na het aansingelen en kijken of dat scheelt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:59

Ik heb de indruk dat hij links erg vastzit. Je hebt al wat dingen uitgesloten, maar een ding vergeten: ik zou er een kraker bijhalen of er niet wat in hals of rug scheef zit en waardoor je deze eenzijdige houding en dit eenzijdige gedrag krijgt. Zonder gezondheidscheck van een kraker, blijft het kijken naar zadel, singel, hoofdstel enz alleen maar symptoombestrijding.

herbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 06:39

Doet hij dit ook als je zonder zadel rijd?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:27

misschien moet je hem eens laten keuren.. want het kan best zijn dat het zadel niet goed zit en het hem gewoon pijn doet bij de singel/buik.. ik zou er iemand bijhalen als ik jou was.

xcomplientx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 16:40

Met een boomloos zadel doet hij het ook ;-(
Kan een paard die nog maar 2 maanden onder het zadel is, nu al vastzitten?

AppaloosGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:43

Tuurlijk kan een paard wat 2 maanden onder het zadel al vastzitten.
Vastzitten heeft niet altijd met rijden te betekenen.
Ik heb pad een ostheopathe aan het werk gezien en heb ook veel vragen gesteld van hoe het onstaat ed.

Het kan ook onstaan door stress. Dat gaat dan via de hypofise naar de schildklier ed. waardoor het paard vast in het lichaam gaat zitten omdat de hypofise heel veel in het lichaam regelt. En als het daar niet helemaal in orde is dan is het lichaam ook niet helemaal in orde.

Als ik jou was zou ik een ostheopathe (kraker) laten komen.
Het kan nooit geen kwaad en je paard word er alleen maar beter van

Cowgirl

Re: paard hapt richting been/singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:26

Ik denk toch eerder aan drukkingen.

Een drukking heeft nl tijd nodig om te genezen en is met een ander zadel dus niet ineens opgelost.
Mijn paard had ook even tijd nodig toen ik overstapte op boomloos.
met het te krappe westernzadel beet ie altijd, liep weg bij het opzadelen en keek ie al zuur als je met het zadel aan kwam.

Nu met de boomloos doet ie niks meer.

Gevolg van het misschien slecht passende zadel is dat je paard scheef geworden.
Laat hem dan eens nakijken en laat eens een goede instructeur naar je rijden kijken.

xcomplientx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 19:08

Hoi Cowgirl, ik herken je verhaal !!!. Mijn paard loopt ook weg, doet dat nu in ieder geval niet meer met het boomloze zadel en kijkt niet meer zuur tijdens opzadelen.. Dan heeft het tijd nodig om te genezen. Als het na een aantal weken niet verbeterd is, zal ik er inderdaad naar laten kijken. Ik heb natuurlijk het boomloze zadel er nog maar 2 keer erop gehad, dus ik zal even kijken hoe hij over zo'n 2 weken is. Ik verwacht nog niet dat mijn paard scheef is geworden, omdat hiervoor het paard beleerd is met een duur (zegt niet alles) ander super passend zadel. Sinds mijn zadel erop ligt, en dat is nu ongeveer voor de 15e keer is het minder geworden. Het zal dus ongetwijfelt aan mijn zadel liggen. Tevens ga ik een goede bareback erbij kopen, voor mijn eigen houding en balans. bedankt voor jullie tips, ik weet nu eigelijk wel zeker dat het geen onwil is van het paard, ik was even bang dat hij mij misschien aan het uittesten was ;-(