paard voor het eerst op concours.. jullie ervaringen hiermee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

paard voor het eerst op concours.. jullie ervaringen hiermee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 20:34

de titel zegt het eigenlijk al

ik heb nu een jong paard en ga volgend jaar op concour startten , wat hebben jullie voor ervaringen met jonge paarden?
eerst longeren? of thuis longeren??
eerst een keer meenemen op concour dan geen proef rijden of deden jullie dat wel gelijk?

groetjes...

misshcien heeft iemand nog tips..

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:40

Mijn pony was al heel vaak mee geweest naar les (2 x in de week).
Dat scheelt al een hele hoop.

Op wedstrijd heeft mijn moeder de pony vast gehouden aan een halstertouw en zijn we naar de losrijbaan. Daar even rond stappen en dan los...

Leverde overigens geen problemen op. Toen hij het terrein op kwam maakte hij zich érg groot, maar daarna vond hij het wel best.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:48

ik heb 25 juni debuut met een 4 jarige, als oefening ga ik a.s. zaterdag rijden na de keuring, op dat terein. ook vreemd en veel paarden, ik ben benieuwd hoe het gaat lopen, verder heb ik geen ervaring met jonge paarden op concours.

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 20:56

succes!

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:00

De mijn paard gedroeg zich netter als een ervaren wedstrijdpaard... Ik was 13 ofzo en hij was 4 jaar! Erg jonge combi dus...

Hij was echt braaf, had geen problemen met de vele paarden en dan ineens naar geen andere paarden(proef).

Maar eerlijk gezegd is mijn paard niet zo snel onder de indruk. Dat helpt wel . Al vond hij het wel allemaal erg spannend En hij had een hekel aan het wachten op de trailer.

voor de rest: zorg dat je reserve hoofdstel/halster(je zult net zien dat het kapot gaat) hebt en een longe(altijd handig). Vanaf de eerste keer weten ze waar de trailer staat! Dus bereken je op een spurt richting trailer. Zorg ook voor voldoende koekjes en laat het niet te lang duren. Een proef om te beginnen. Hou het leuk en ontspannen dan houden ze het het langste vol . Zelf ontspannen zijn en niet te veel verwachten, dan valt het altijd mee

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:04

ik ga volend jaar asl het goed i starten met mn nieuwe paard heb al een jaar wedstrijden gereden met een oudere pony die wa redelijk mak maar deze is precies het tegeovergestelde ervan
ben erg benieuwd hoehij gaat reageren maar jij veel succes

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:06

Oh ja... de uitgang weten ze ook direct...daar goed opletten dus.(heb zo ooit een argeloze toeschouwer de schrik aangejaagd, omdat meneer even besloot om toch maar even af te slaan richting buiten*toeschouwer en ik hadden het niet verwacht *)

Veel succes allemaal, veel plezier en geniet ervan!

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:12

en tussen alle paarden was dat ook erg verassend voor ze?? de mijne wil thuis niet zo graag bij de merries vandaan.. longere jullie ze ook de eerste keer op concour of thuis??

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:15

Nou ik heb meerdere jonge pony's/paarden gestart.
Vorig jaar ene in het buitenseizoen voor het eerst gestart, had hem thuis wel al vaker tussen andere paarden getraind en ook buiten in een wei. Op wedstrijd gewoon erop (zonder thuis of daar longeren), eerst heeft iemand hem ff vastgehouden, tegen hem gepraat en toen gewoon kunnen rijden, hij bleek heel relax en makkelijk te zijn (direct 3e prijs).

Afgelopen week ben ik met mijn jonge paard ook naar een wedstrijd gegaan, maar deze heb ik niet direct gestart, gewoon wat rondgereden, hij heeft nog nooit tussen andere paarden gelopen, dus dat vond hij wel spannend (sprong telkens een beetje aan de kant voor tegemoetkomende paarden). Verder ook gewoon ff mee aan de hand laten stappen toen ik erop zat en daarna zelf gereden. Ook hij ontspande vrij snel. Binnenkort ga ik hem officieel starten.
(ohja wel klein detail, hij is nog niet zo heel erg lang geleden gecastreerd, tuurlijk zette hij nog een hals op naar andere paarden en naar merries, maar hij is wel zo nuchter om er niet naar toe te trekken of iets dergelijks)

Je moet vooral zelf rustig blijven, het is niet raar als je jonge paard een schrikt en dat het nog niet allemaal lukt zoals thuis of zoals het hoort, de eerste paar wedstrijden zijn allemaal nieuw, is het allemaal wennen en mag je eigenlijk nog niks van je jonge dier verwachten (maar dat is mijn mening)

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:20

ja tuurlijk!

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:20

Ik heb Nuta meteen gestart. Niet longeren niks, ik vloog door de baan, dus lekker een tijd gegaloppeerd tot ze wat rustiger werd, lekker rond laten kijken en gewoon laten wennen.

Roxxiejj

Re: paard voor het eerst op concours.. jullie ervaringen hie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:31

Ik ging 2 jaar geleden naar een samengestelde wedstrijd met mijn ene pony (alleen voor de dressuur) en dat was tevens de eerste keer dat ze in de trailer had gestaan. Ze vond alles leuk, en ieder paard lief, maar in de inrijbaan ging ik stuiterend rond . Toen we in de ring zaten, eindigden we zo hoog, dat ik bij bijna alle rubrieken 1ste was

Ik ga tegenwoordig ook met een kleiner meisje mee op concour en die heet zondag voor het eerst haar nieuwe pony meegenomen en daar gereden, zonder dat ze zich had opgegeven (met die pony - met de andere wel). Dat ging egt super! Beestje deed nix, en stond in de trailer naast een ponytje die er al jarenlang ervaring mee had. Is ook een goed idee!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:14

De eerste keer dat ik die van mij meenam, was ik doodzenuwachtig. Ik durfde er eigenlijk niet meer zo goed op maar goed...Hij heeft me alle hoeken van de bak laten zien maar toen was het wel weer goed. De tweede keer zelfde verhaal. De derde keer heb ik hem daar gelongeerd in de longeerbak, niks aan het handje.
Hij ging al vaak mee naar de les dus het op de trailer staan was hij al gewend. Thuis ook wel tussen andere paarden gereden maar ja...die kende hij al wel. Vreemde paarden is toch anders.
Enkele tips: zoek een rustige wedstrijd uit, bij voorkeur eentje waar je in een afgesloten bak kan losrijden. Mocht hij aan de kletter gaan, storm je in ieder geval niet het hele terrein over.

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:11

het is altijd spannend hoe je paard erop reageert

Kimberley84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 01:13

ik vind als je een pony of paard eerst moet longeren voordat je er op stapt, dat je paard er dan niet klaar voor is of de ruiter is te bang. wat ik doe, mijn latste wedstrijdpaard was een echte bangerd, deed een longeerstukje aan de ringen van mijn zadel, als ie gek gaat doen kun je je vast houden, 9 v/d 10 keer ben je hem niet nodig hoor, heb alleen het terrein lekker in rengalop verkent meer niet. Gewoon gaan rijden en rustig aan beginnen met stappen en niet zenuwachtig doen

capone

Re: paard voor het eerst op concours.. jullie ervaringen hie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:08

De mijne is 4 en ik heb nu 5 wedstrijden gereden,gewoon zonder te longeren.Dat doe ik thuis ook niet dus ook niet op wedstrijd!!!
Gewoon dezelfde voorbereidingen als dat ik thuis zou rijden.Geen problemen gehad,ik ben eerst binnen gestart en nu dus buiten.Buiten is ze wel wat drukker,maar ik rijd zoals ik thuis ook zou rijden .
Veel succes

vedortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:19

Ik heb zelf een jong paardje zelf ingereden, de eerste keer op wedstrijd ben ik er gewoon op gaan zitten en ff vastgehouden in stap,, ik ben van te voren ook 2x in de week groepsles gaan nemen, na een paar groepslessen werd hij heel rustig en kon ik er gewoon mee doen wat ik altijd, ik denk dat je het beste niet kunt longeren, uiteindelijk moet je het toch zelf doen, ik zou er gewoon op gaan en door iemand laten vasthouden en even laten wennen, dan word die wel rustiger, en dan maar kijken hoe het in de proef uitpakt, ik ben momenteel weer een jonge pony aan het inrijden en ga dadelijk als die een beetje het stuur enzo kent gewoon weer groepsles doen, daar word die wel wat rustiger van hoop ik, ik denk dat dat de makkelijkste manier is,

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:47

Ik heb dit jaar een jonge E pony voor het eerst op concours gereden en heb die een paar dagen van tevoren in de rijbak waar het concours zou worden gehouden een uurtje getraind met allemaal witte hekjes erbij. verder geen probleem van maken als zo'n beest raar gaat doen tijdens de proef. alleen echt slecht gedrag afstraffen en verder gewoon stug doorrijden. heeft schijnaar geholpen, want we werden meteen 4de
zolang ze thuis braaf lopen,leren ze dat na een paar concoursen ook wel.

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:58

Neem iig lekker de tijd om los te rijden.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:59

Ging heeel goed bij mij! Meteen 2 winstpunten!!

Stacy S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:34

ik heb voor mijn eerste CH 2 onderling gereden.. even het idee van in de trailer en ergens rijden met veel andere paarden.. denk dat het wel geholpen heeft.. en hoe ze reageren op de luidsprekers is altijd even afwachten...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:48

Kimberley84 schreef:
ik vind als je een pony of paard eerst moet longeren voordat je er op stapt, dat je paard er dan niet klaar voor is of de ruiter is te bang .............. Gewoon gaan rijden en rustig aan beginnen met stappen en niet zenuwachtig doen

Een beetje rekening houden met anderen kan ook geen kwaad. Er rijden meer mensen rond en die zijn echt niet blij als jij er tussendoor gestuiterd komt met een onbestuurbaar paard.
En als jij met elk paard dat voor het eerst op concours gaat denkt dat je 'rustig kunt beginnen met stappen' heb je nog nooit een echte paniekkever onder het zadel gehad want die vliegen wel gelijk terug richting trailer/vrachtwagen.
Ik probeer zeker het eerste concours even te longeren en iemand het paard aan de longe mee naar het losrijterrein te laten begeleiden. En dan maar hopen dat de andere paarden de jouwe wat kalmeren.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:31

Mijne is sinds januari onder het zadel, in april hadden we ons eerste concours en we zijn 2e geworden met 198 punten. Mijn merrie is 3 jaar. Eigenlijk liep ze op concours nog beter dan thuis, ze wou echt voor me lopen.
Gewoon net zo rijden als thuis, en 'm geruststellen, dan komt het wel goed.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:20

Urielle schreef:
Kimberley84 schreef:
ik vind als je een pony of paard eerst moet longeren voordat je er op stapt, dat je paard er dan niet klaar voor is of de ruiter is te bang .............. Gewoon gaan rijden en rustig aan beginnen met stappen en niet zenuwachtig doen

Een beetje rekening houden met anderen kan ook geen kwaad. Er rijden meer mensen rond en die zijn echt niet blij als jij er tussendoor gestuiterd komt met een onbestuurbaar paard.
En als jij met elk paard dat voor het eerst op concours gaat denkt dat je 'rustig kunt beginnen met stappen' heb je nog nooit een echte paniekkever onder het zadel gehad want die vliegen wel gelijk terug richting trailer/vrachtwagen.
Ik probeer zeker het eerste concours even te longeren en iemand het paard aan de longe mee naar het losrijterrein te laten begeleiden. En dan maar hopen dat de andere paarden de jouwe wat kalmeren.

Helemaal mee eens, kreeg namelijk de eerste keer gelijk commentaar. Paard kan er ook niets aan doen en tegen 600 kilo win je het gedurende de eerste 20 seconden echt niet.

Peet_Paneel

Re: paard voor het eerst op concours.. jullie ervaringen hiermee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 15:06

neee inderdaad.