inlopen leren laarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

inlopen leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:56

Ik denk dat hier al 987234987 topics over zijn, maar ik kan ze niet vinden! Vandaar mijn vraag. Als er toch eentje is zou je dat dan tegen me willen zeggen? dan TeM ik wel even zodat er een slotje op dit topic komt Danku

Ik heb vorige week voor het eerst van mijn leven nieuwe leren laarzen gekocht (Petrie Perfect). Ik heb hier een paar vraagjes over want alles is nieuw voor me
  • Het inlopen is echt een hel, iemand tips om dit zo aangenaam mogelijk te laten verlopen? Ik heb echt over mijn gehele voeten beurse plekken en het is echt super pijnlijk om met die laarzen te rijden.
  • Hoe lang duurt het inlopen ongeveer? ik rijd 4x in de week...
  • Hoe vaak maken jullie je laarzen schoon? en hoe vaak vetten jullie ze in?

Alvast bedankt

Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:59

Hai,
Ik heb dit ook meegemaakt en het is idd geen pretje.
-Het beste kun je veel uren met je laarzen maken. Ook werkt het goed om met je laarzen te gaan traplopen. Hier worden ze soepel van.
- Bij jou zal het ongeveer 2 weken duren denk ik.
- Invetten doet mn tante altijd voor me, aangezine ik op die manier een keer laarzen heb verpest

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:04

Hangt vlgs mij erg af van je eigen voeten/benen en van de laarzen die je hebt. Ik heb net een paar Petries (standaard geloof ik) gekocht. Na 8 keer rijden zitten ze heel behoorlijk, kan nu zonder krukje opstappen iig. Heb alleen de eerste 2x beurse plekken gehad. Ik zal wel mazzel hebben...

Ik vet ze na elke keer gebruiken in nu ik ze nog aan het inlopen ben. Later doe ik dat 1x per week ofzo. Gebruik speciaal vet, Cavacallo ofzo?

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:22

Trappen lopen Ik heb gelukkig weinig last gehad bij het inlopen van een aantal laarzen. Ik zou er gewoon mee gaan rijden, het zal in het begin niet zo fijn zitten maar dat komt goed.

pippie123
Berichten: 665
Geregistreerd: 19-02-05

Re: inlopen leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:51

Mij werd aangeraden om er juist veel mee te rijden, dan vormen ze mooi naar je voet. Het doet even pijn (heeeeel pijn ) maar daarna zitten ze echt heel lekker. Bij mij zaten ze na 2 maanden ofzo pas echt lekker.....

Invetten doe ik niet heel vaak. Als ze vies zijn haal ik er even een doekje overheen, en als ik wedstrijd heb poets ik ze eerst met wat vet en daarna met schoenpoets, opwrijven dan gaan ze mooi glimmen.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: inlopen leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:59

Het inlopen bij mij duurde ongeveer 3 weken. Ik heb er veel mee gelopen o.a traplopen. Bij mij werden ze van fietsen ook erg soepel!

Ik rij alleen met m'n laarzen daarna doe ik ze weer uit. Ik vet ze meestal 1x per maand in.(als ik veel wedstrijden heb vaker) En leg ze neer, zodat ze niet verder gaan zakken!

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:32

Ik heb gehoord dat het ook helpt om te gaan fietsen!!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:56

muhaha... ik heb geen last gehad met inlopen. Ik heb ze eerst enkele malen ingepoetst met bywell of biwell, weet niet meer hoe je het schrijft. Dat is schapenvet om bergschoenen waterdicht te krijgen. Zat in een tube. En voila, na 1x smeren merkte ik direct dat de laarzen al soepeler waren. Wel erop letten dat ze niet zo soepel worden dat het leer uitrekt of scheurt.

capone

Berichten: 506
Geregistreerd: 06-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:25

jah ik heb geen tips het is gewoon zo"wie mooi wilt zijn meot pijn lijden"dat is ook echt zo

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:38

Ja inderdaad gewoon doorrijden!! Ik dacht echt, waar ben ik aan begonnen maar het werk is beloond!

Ik maak ze elke dag schoon met zadelzeep en als ik tijd heb vet ik ze in, niet zo vaak. Meestal voor m'n wedstrijd met zwarte schoenpoets maar dan verruwineer ik m'n spons van het zadelzeep en ze worden ook mooi van vet.

Fietsen zou ik niet doen dan krijg je blaren in je knieholtes dat doet echt zeer!!! Als opstappen al zeer doet, ken je nagaan!

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:25

ik schop dit topic weer even omhoog...maar ben mijn petries aan het inlopen (model dressage) en het is echt HEEL erg pijnlijk, ik heb een onwijze blauwe plek op mijn wreef

ik kan er ook never nooit mee fietsen, daar zijn ze iets te hoog voor op het moment...ik heb de moet bijna op gegeven!

Wat ik mij trouwens wel afvraag: zou de kuitmaat van de laars ook naar je been vormen. bij mij zit het nu nog net iets te knellend waardoor ik na het rijden echt last van mijn kuiten heb. Het scheelt maar een heel klein stukje, maar vroeg me af of dit ook nog iets oprekt.

sylXuni

Berichten: 309
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Papendrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:33

Trappen lopen en fietsen!!! Zo is het bij mij ook altijd weer goed gekomen

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:38

Als ze (nog) te hoog zijn, dan kan je toch ook zo'n hakje erin doen?
Als ze dan zijn ingezakt, kan het hakje er weer uit.
(heb ik trouwens zelf geen ervaring mee, ik heb al een paar jaar leren laarzen van rectiligne, met rits, op maat gemaakt en ik heb er nooit problemen mee gehad.)

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:39

Ik heb ze heel apart in gelopen.

Heb ze aangedaan toen ik voor me paard stond. ermee gereden en uitgedaan toen ik afstapte. Ik weet raar, maar vond wel een goede manier. weinig last van mijn voeten. Hoef bij mijn paard toch weinig te drijven. En ik deed fleece sokken aan, Maarja.. In zomer is wel heet. maar dat houd plekken op je voeten wel tegen.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: inlopen leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:27

Ik heb ze ook gekocht deze week.
Op aanraden van de winkel mag ik er zo`n 3 weken nog niet mee rijden, maar moet ik ze eerst goed inlopen.
Dat doe ik dan ook maar aangezien ik er nog geen ervaring mee heb en dit mijn 1e leren rijlaarzen zijn.
Ik denk ook niet dat ik er al mee op mijn paardje kom, want ze zitten nog erg hoog en stijf in mijn knieholtes.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:31

Ik heb precies de zelfde maar ik heb met hoge dresuurboog dus nog poedersuiker om in te lopen en op te stappen bij mij deed het gelukkig niet zoveel pijn..
Maar doet het bij jou ook in je knie holtes pijn..
Dan moet je daar echt een hele pleister gewoon op plakken heb ik ook gedaan het deed gewoon echt zeer.
En het schoonmaken het je het beste bij een schoenmaker goeie leren laarzen spul halen met leder vet is slecht gaan ze van naar de klote..

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: inlopen leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:33

Ik heb er bij de winkel een potje laarzenwas bij gekregen. Ze zeiden dat het erg goed was. Heb alleen niet het idee dat het echt in de laarzen trekt. Er blijft zo`n vettig laagje op zitten

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:08

ik heb ook een behoorlijke boog, en mijn knieholtes gaan er echt aan. ik heb er gister weer mee gereden...rampzalig, maar goed de aanhouder wint.

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:12

ik heb er alles meegedaan, hond uitlaten, trappen lopen. maar ik liep mijn hele voeten open

toen dacht ik, ik ga gewoon rijden met die dingen.
ik deed schoenen aan naar stal, en net voordat ik erop ging trok ik de laarzen aan. en zo ging het bij mij het snelst.
en minst pijnloos

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:13

ja precies, maar ze zijn bij mij ook behoorlijk hoog en zit er over te twijfelen om er even een hakje in tedoen
zou dit uitmaken voor het inlopen (hoe de laars naar je voet gaat staan?)

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:39

Ohwja ja kan je doen een zooltje erin doen dan fftjes voor het inlopen dat je niet zo last hebt van die boog dat had ik ook doet echt zeer je knieholtes doen echt zeer dan