Vraag aan jury inzake viertal!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jow

Vraag aan jury inzake viertal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 14:16

In het M viertal zijn er discussies over het halthouden.

de omschrijving is:

Op HEK Links formeert open gelid, 1 meter tussenruimte en halthouden op de middenlijn (daarna krijg je t groeten van de commandant)

Wij werden altijd zo geleerd dat de voorruiter altijd rechts moet staan, maar op concours moest de voor ruiter met LINKS formeert juist links staan.

Wie weet hier een duidelijk antwoord op?
Alvastbedankt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:08

in dit geval staat volgens mij de kopruiter idd links, en ik heb dat vroeger wel vaker meegemaakt met het viertal.

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:30

thanx lielle, want er was discussie over, want de ene zegt van links formeert omdat ze op de linkerhand rijden, en als ze op rechterhand rijden dan is t rechts formeert, maar kopruiter moet altijd rechts staan, maar kan nergens terugvinden of dat echt zo is?

nog meer reacties??

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:53

Ik ben geen jury maar heb wel veel 4- en 8-tal gereden. Volgens mij staat de kopruiter in dit geval wel degelijk rechts. Er wordt ook al aangegeven H-E-K, dan zit je dus al op de linkerhand.
Het kan volgens mij wel voorkomen dat de kopruiter links staat, maar ons is altijd geleerd dat wanneer je de ring verlaat dat dan de kopruiter altijd rechts staat. Pin me er niet op vast.... Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord van een jurylid!

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:10

ja idd, mn vader is ook jurylid en die zegt dat kopruiter ten alle tijde rechts moet staan, maar op concours moest het weer anders bij een andere jury

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:56

als je op de linkerhand zit en je formeert links open gelid, stelt de kopruiter toch als eerste op ter hoogte van H en de rest ernaast?

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 12:58

@lielle, en daar zijn de meningen dus over verdeeld haha, staat er nergens uitleg over de proeven ofzo want ik kan niks vinden

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:09

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, want dit haal ik uit de voorgestelde wijzigingen van het reglement:
http://www.knhs.nl/objects/00002513.pdf
Uitvoering van de afdelingsdressuurprogramma’s; Over het algemeen geldt, wanneer niets wordt gecommandeerd, dat de afdeling het programma vervolgt op dezelfde hand. Wanneer het gelid is opgesteld, wordt altijd vanaf de rechtervleugel afgebroken en de hoefslag rechts vervolgd, tenzij anders wordt vermeld. Indien

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 14:01

ja idd.. tenzij anders word vermeld.. waarom kunnen ze t nie meer in kindertaal typen dan snap ik t ook beter haha, maar er staat weer van rechtervleugel afbreken, dus dat betekend dat kopruiter altijd rechts staat maar is dit in dit gevaloko zo?

volgend jaar gelukkig de andere proef hha

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:52

Lielle schreef:
als je op de linkerhand zit en je formeert links open gelid, stelt de kopruiter toch als eerste op ter hoogte van H en de rest ernaast?

Volgens mij ben ik nu flink in de war! Met links formeert open gelid ga wend je 1 voor 1 af en formeert het gelid begrijp ik nu. Was in de war met "met enen links" Nu zeg ik dus even niets meer

KatrienVB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:20

Ik rij op het moment ook deze proef met het viertal, ik heb begrepen dat de kopruiter inderdaad altijd rechts moet staan. Het is links slaat niet op de kopruiter, maar dat je op de linkerhand rijdt.

Wij hebben de proef dit jaar, en ook twee jaar geleden altijd zo gereden en nooit commentaar gehad.

Ik kan alleen nergens terugvinden waar dit dan zou staan, maar geleerd van commandanten (die zelf ook jury zijn)

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 08:17

Katrien bedankt, mn pa is ook jury en commandant en die deed t ook altijd zo, maar er was 1 jury daarvan moest t over nieuwe met kopruiter dus links, al diemeiden van slag en we kregen nog -2 ook
was echt een discussie die dag haha, maar ik hou t op kopruiter rechts

Anoniem

Re: Vraag aan jury inzake viertal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:43

zolas ik altijd geleerd heb, moet de kopruiter idd altijd rechts staan!

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 08:46

nou 2 x gestart en 2x vermelding verkeerd opgesteld, een 4!! we waren met 1 punt verschil tweede anders waren we eerste geweest..

heb mail gedaan naar knhs en kopruiter moet idd rechts staan..

dat mailtje neem ikdus iedere wedstrijd mee he haha

icecream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:12

Ha Jow,

Begrijp ik het goed dat het koppaard altijd rechts moet staan, vanuit de commandant en de jury bij B gezien, of vanuit de ruiter. Maakt het dan ook niet uit op welke hand je zit?
Wij zijn nu ook druk bezig met achttallen en ieder jaar is dit weer een discussiepunt. Ook jury's weten het vaak niet.Verder alles goed Jow? Knipoog

icecream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:36

Heb toch nog wat gevonden bij de knhs.
In het document afdelingsdressuur
http://www.knhs.nl/objects/00002803.pdf staat dat:
vanaf de linkerhand het gelid links geformeerd waarbij de kopman eerst afwendt en halt houdt en de volgende ruiters aan de linkerkant van de kopman aansluiten. Vanaf de rechterhand wordt het gelid rechts geformeerd waarbij de kopman eerst afwend en halt houdt waarna de anderde ruiters de kopman voorbij rijden om zo aan de linkerkant van de kopman aan te sluiten
vanuit de jury bij B gezien de kopman altijd links moet staan.

Misschien handig om dit document mee te nemen naar wedstrijden om dit bij eventuele discussie's aan de jury's te laten zien.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:13

idd ruby!!! ik had mail gestuurd naar knhs ook inzake wat ik wel en niet mag als ik met sun Z ga starten Haha!:D

maar t klopt kopruiter staat rechts van de ruiter kant, dus iedereen komtaan zijn ofhaar linker kant te staan...

neem stug mn mail mee naar iedere wedstrijd. was wel jammer in klundert waren we 2e met 1 punt verschil met nummer 1 en we hadden 4 gekregen voorhalthouden met verkeerd opgesteld erbij.. watdus wel goed was!!!!!!!!!!

we gaan vanuit onze vereniging waarschijnlijk de jury`s aanschrijven hihi