Wat is wijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eksels

Wat is wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 10:52

Onlangs heb ik mijn droom kunnen waarmaken, ik heb een Welsh jaarling hengst gekocht! Hij heet Bliksem en staat nu nog bij zijn fokker in Drenthe. De stal waar mijn andere pony's staan is absoluut geen plaats voor opgroeiende pony's. Bliksem gaat dus voor de opfok naar een goed opfokadres. In Drenthe heb ik diverse adresjes waar hij terecht kan, nadeel is dat dat zover weg is vanaf waar ik woon dat ik daar niet met grote regelmaat naar toe kan. Nu heb ik bij mij in de buurt ook wel adressen maar dat betekent dat Bliksem zo'n 3,5 uur op de trailer moet en ik vraag me af of dat met een jaarling wel kan. Verder heb ik mij laten vertellen dat de grond in Drenthe en omgeving beter is als de grond hier in de regio (Alphen a/d Rijn). Voordeel, als hij dichterbij komt te staan is natuurlijk dat ik er heel vaak naar toe zou kunnen. Het welzijn van Bliksem is natuurlijk het allerbelangrijkste! Jullie snappen mijn dilemma?!
Sonja

isabel21

Re: Wat is wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:01

ik heb zelf ook een jong paard.
ik ben van mening dat het belangrijk is dat hij/zij je zo veel mogelijk kan zien.daardoor leert ie je kennen en kan je een band met hem opbouwen.dat is erg belangrijk bij een jong paard want het vertrouwen in elkaar moet kunnen groeien.
en wat betreft het vervoeren zou ik gewoon heel langzaam doen.oefening baart kunst zeg ik altijd.zet hem regelmatig in de trailer zodat ie kan wennen.ga vervolgens gewoon een klein stukje rijden.totdat hij er helemaal aan gewend is.
ik hoop dat je er wat aan heb.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:21

Een goede opfok is onontbeerlijk, en een eerste rit van 3 uur of langer voor een jaarling echt niet onoverkomelijk, mits er maar voldoende pauze gehouden wordt. Als jij een opfok naar je zin hebt gevonden, maar dat betekend dat je er niet zo vaak heen kunt, zou ik dat gewoon doen. Dat je betere band met je paard krijgt omdat je er in jonge jaren vaak naartoe bent geweest is gewoon NIET waar. Vertrouwen van je paard kun je, als het echt nodig is, in hele korte tijd krijgen, daar zijn manieren voor.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:49

Ik zou gewoon voor de opfok dicht bij jou huis heen gaan.. als je regelmatig stopt moet dat best kunnen en je hebt er zelf ook alleen maar profijt van.. anders moet je elke keer zover
En als het niet bevalt kun je hem altijd nog naar de andere brengen (neem ik aan).

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:00

Opfokadressen willen graag een vaste groep omdat veranderingen binnen de kudde toch vaak voor onrust zorgen.
Ik zou voordat ik mijn beslissing zou nemen om hem eerst dichterbij te zetten en later alsnog eventueel te verhuizen, eerst even kijken of je bij het alternatieve adres ook later nog terecht kunt....

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:04

ik heb nu de mazzel dat die kleine van mij bij mij in de buurt kan staan, hij heeft daarvoor een reisje gemaakt van bijna 2 uur.

ik kan echter nog niet heel erg vaak naar hem toe omdat ik hoogzwanger ben, maar ik ben net als cassidy van mening dat hij veel meer heeft aan zijn leeftijd/soortgenootjes dan aan mij

ik rijd regelmatig bij hem langs om even een blik te werpen en zo te zien vermaakt hij zich prima en ontpopt hij tot een echte vent !

als de opfok waar jou kleine nu staat beter is dan die bij jou in de buurt zou ik hem lekker laten staan !
als hij de goeie leeftijd heeft bereikt haal je hem naar je toe en dan is er nog tijd genoeg om de band te kweken en echt goed kennis te maken.

Eksels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:52

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb de knoop doorgehakt en hij blijft voor de opfok in Drenthe, een klein uurtje rijden vanaf de plaats waar hij nu staat. Hij komt wel in een bestaand koppel maar dat is even niet anders. Volgens de mijnheer die ik aan de telefoon had is dat geen al te groot probleem en gaat het 99 van de 100 keer goed. Prettige bijkomstigheid is dat hij wel heel dicht in de buurt komt te staan bij de a.s. schoonouders van mijn oudste dochter.
Gr. Sonja

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:37

Reizen is voor een jong paard een stuk minder spannend, wanneer er een paard bij staat wat gemakkelijk reist.

Ik weet niet of je de gelegenheid hebt om een tweepaards-trailer met een gemakkelijk reizend paard tot je beschikking te krijgen, maar zo wordt het reizen voor je jaarling een stuk minder eng.

Het intregreren van een vreemd paard in een bestaande groep is niet zo'n groot probleem, mits het dier maar de ruimte heeft om te vluchten.

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:06

Ik zou hem net als jou lekker laten staan in de buurt dat hij nu staat, geen lange reis en gewoon aardig bekend.

Of de grond daar echt beter is weet ik niet.

Maar ik zie het nut er niet zo van in om vaak langs te gaan, dat komt later wel.