Waar moeten de sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

honolulu

Waar moeten de sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 15:51

Hey, moeten sporen nou laag zitten of ongeveer bij je enkel/kuit/hiel?

Groetjes Dionne
Laatst bijgewerkt door honolulu op 04-06-06 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:52

boven het knopje wat op je hiel van je laars zit... bij je enkel dus...

maar als je niet precies weet waar ze horen te zitten... weet je dan wel hoe je ze moet gebruiken??? En vind je het echt nodig om ze te gebruiken?

Bij verkeerd gebruik "stomp" je je pony/paard alleen maar af zodat je er uiteindelijk niets mee bereikt...

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:54

Misscien wil ze helemaal geen sporen gebruiken. Maar kwam deze vraag gewoon bij haar op.
Dat kan ook zonder dat ze sporen wil gebruiken hoor.

honolulu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 15:56

Ik gebruik ze wel, maar op foto's zie je heel verschillend waar sporen zitten dus ik was benieuwd, ik heb ze gewoon bij mijn enkel

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:48

je had eerst je vraag in eerste instantie anders geformuleerd

ik kan me niet voorstellen dat je een foto hebt gezien waarbij je een spoor bij iemands kuit hebt zien zitten Dat is halverwege je laars! Dat past niet eens met zo'n sporenriempje

Maaaikea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:56

Misschien iemand die erg lang is?

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:51

Rhiannon schreef:
Dat past niet eens met zo'n sporenriempje

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:52

Rhiannon schreef:
je had eerst je vraag in eerste instantie anders geformuleerd

ik kan me niet voorstellen dat je een foto hebt gezien waarbij je een spoor bij iemands kuit hebt zien zitten Dat is halverwege je laars! Dat past niet eens met zo'n sporenriempje

KUIT??? omg... dat is echt niet de bedoeling
Met jekuit drijf je altijd... met je spoor tik je af en toe bij wanneer het nodig is.
Als die om je kuit zit, zit je je paard dus continu te prikken.

Ik heb ze altijd redelijk laag zitten, een stuk onder m'n enkel

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:09

ze horen echt niet perse boven dat knopje hoor, dan zitten ze wel heel erg hoog (neem aan dat het over rubberen rijlaarzen gaat)

Ik heb ze zo laag mogelijk zitten. Echt maar net boven de zool. Ik heb laarzen met ritsen en ik heb ze nog onder de rits zitten.

Maaaikea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:31

Rhiannon schreef:
Rhiannon schreef:
Dat past niet eens met zo'n sporenriempje

Maakte ook maar een geintje
Ik draag mijn sporen ook niet altijd op dezelfde hoogte hoor, ligt puur aan het paard waarop ik rij!

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:49

Heeft dat invloed, wanneer je ze hoger of lager doet?

Ik doe ze gewoon bij m'n enkel. Da's ongeveer 4-5 cm vanaf de zool.

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:02

Ik heb ze altijd op mn hoofd

Ghehe, nee hoor, gewoon bij mn enkel, iets boven de zool.

DenK4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:27

Heb ze meestal ook ter hoogte van het "spoortje" wat op een laars zit, maar er is 1 paardje op de manege waarbij ik ze iets lager doe.
Heeft er mee te maken met hoe hij reageert, nogal heftig op spoortjes en dan wil mijn instructrice dat de spoortjes wat lager gaan zodat je ze bewuster gaat gebruiken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:40

PriscaZ schreef:
ze horen echt niet perse boven dat knopje hoor, dan zitten ze wel heel erg hoog (neem aan dat het over rubberen rijlaarzen gaat)

Ik heb ze zo laag mogelijk zitten. Echt maar net boven de zool. Ik heb laarzen met ritsen en ik heb ze nog onder de rits zitten.

Ik draag ze daar ook, of ongeveer 2 a 3 cm boven de hak, afhankelijk van het paard.
Die knopjes op rubber laarzen zitten gruwelijk hoog imo.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:58

DenK4ever schreef:
Heeft er mee te maken met hoe hij reageert, nogal heftig op spoortjes en dan wil mijn instructrice dat de spoortjes wat lager gaan zodat je ze bewuster gaat gebruiken.

Volgens mij hoor je sporen altijd bewust te gebruiken. Ook bij paarden die er misschien minder heftig op reageren

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:52

Ik vind die knopjes op rubberen laarzen echt te hoog zitten om de sporen boven te doen. Bovendien wijzen ze dan vaak omhoog en dat vind ik al helemaal niet prettig rijden.
Ik heb zelf leren laarzen. Ze zitten op ongeveer 3-4 cm boven de zool op de bandjes, maar ze wijzen naar beneden, de punten van mijn sporen raken net de grond niet als ik op de grond sta.

Laura82

Re: Waar moeten de sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:42

Het verschilt ook nog eens per laars waar dat knopje zit
Als ik met sporen rij, wat nu niet vaak meer gebeurt (op manegepaarden mag t niet), maar vroeger op mn verzorgpaard wel, droeg ik chaps over jophurs zonder knopje...Kan je lekker zelf kijken waar je de spoor wilt dragen, zonder dat dat knopje in de weg zit...

Pfew, dit is volgens mij geen helder verhaal

rooz_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:46

blijft je spoor wel goed zitten als er nie zo´n knopje op je schoen/laars zit?
nog nooit met sporen gereden

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:48

Ik heb mijn spoor juist naar beneden gericht, dat vind ik het prettigst rijden, dus voor mij blijftie goed zitten. Je moet wel zorgen dat je sporen niet te breed voor je voeten/enkels zijn en dat je het bandje strak genoeg doet.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:38

Nee horo, ging prima zonder knopje. Gewoon niet te brede sporen en het riempje lekker strak. Kropen soms wel iets omhoog, maarja, dat houdt zo'n knopje ook niet tegen...schoof ze meestal gewoon tussendoor ff naar beneden

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:47

Ik heb nog nooit gesnapt waarom er op rubberend rijlaarzen zo n stom uitsteekseltje zit. Tja, zal wel voor de sporen zijn maar ik vind het niet zo verstandig. Het zit dan op de hoogte van je achillespees. 1 keer een goede schop geven aan je paard of blijven hangen en je beschadigt/blesseert je achillespees.

Ik heb zelf leren rijlaarzen en heb ze wel symmetrisch zitten, ongeveer dus 2,5 cm boven de zool.

Ik kan mijn paard zowel mét als zonder sporen rijden en zweep is bij mij al helemaal taboe.
Ik ben ervan overtuigd dat als je goed verschil merkt met op welke hoogte je je sporen om je laarzen doet, er dan iets niet helemaal goed zit in de africhting/gehoorzaamheid van het paard. Die moet op minimale hulpen (kunnen) reageren.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:47

Ik heb nog nooit gesnapt waarom er op rubberend rijlaarzen zo n stom uitsteekseltje zit. Tja, zal wel voor de sporen zijn maar ik vind het niet zo verstandig. Het zit dan op de hoogte van je achillespees. 1 keer een goede schop geven aan je paard of blijven hangen en je beschadigt/blesseert je achillespees.

Ik heb zelf leren rijlaarzen en heb ze wel symmetrisch zitten, ongeveer dus 2,5 cm boven de zool.

Ik kan mijn paard zowel mét als zonder sporen rijden en zweep is bij mij al helemaal taboe.
Ik ben ervan overtuigd dat als je goed verschil merkt met op welke hoogte je je sporen om je laarzen doet, er dan iets niet helemaal goed zit in de africhting/gehoorzaamheid van het paard. Die moet op minimale hulpen (kunnen) reageren.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:21

Randy01 schreef:

Helemaal mee eens!

Op leren laarzen zitten tenslotte ook geen knopjes en kijk maar eens op foto's van professionele ruiters. Bij geen van hen zitten sporen zo hoog hoor! Allemaal net een stukje boven de zool. (gaat nu op zoek naar een duidelijke foto )

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:22

Als je niet eens weet hoe je die dingen om moet doen, lijkt het me niet erg verstandig om ze te gebruiken

DenK4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:24

Volgens mij hoor je sporen altijd bewust te gebruiken. Ook bij paarden die er misschien minder heftig op reageren [/quote]

Daarom staat er ook bewustER.....