F-proefjes *help*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moirsa

F-proefjes *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:13

Hooi, binnenkort ga ik sinds een jaar of 3 weer voor mijn F proeven rijden,,, maar ik ben heel veel vergeten...

-Moet je witte handschoentjes, zo wedstrijd jasje en een witte broek?
-Hoe moet je ook al weer groeten
-Waar moet ik nog meer om denken?

papiertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:38

Als je meedoet aan een manege proefje hoef je meestal niet alles. Maar wel zo netjes mogelijk. Als je het hebt sowieso witte handschoentjes.. (probeer altijd op wedstrijden met handschoentjes te rijden) als je geen wedstrijd jasje hebt kan je kijken of je hem van iemand kan lenen geld ook voor broek. Anders moet je kijken of je een ander jasje hebt en je moet er een witte koltrui/shirt onder hebben. of een t-shirt met een plastron.
Als je geen witte paardrijbroek hebt kan je een andere kleur. Het beste is een lichte kleur.

papiertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:39

o ik was bijna het groeten vergeten doe alles in je linkerhand(zweepje en teugels) doe je rechterhand achter je rechterbovenbeen en en knik met je hoofd. Verder weet ik niet echt iets.. Ik hoop dat het lukt en veel succes.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:14

Cap, rijbroek en rijlaarzen. Witte blouse met lange ouwen of een effen sweater. Manegetenue mag en wedstrijdtenue ook. Let wel dat als je voor wedstrijdtenue kiest, dat je voor het gehele tenue kiest, dus inclusief plastron, witte handschoenen etc.

Rij hoe dan ook met witte handschoenen of zonder handschoenen. Dan is je handhouding beter te beoordelen. Vergeet je paard niet in te vlechten!

Eerst rustig halt houden, dan groeten zie boven.

Lees je proefje van te voren een aantal keer goed door, zodat je neit voor verrassingen komt te staan. Verder rustig blijven, goed op de letter rijden en denken aan je houding en zit. Succes!!!!

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:54

Dank je wel,,,
Dus met een manege trui mag wel?
Onwijs bedankt ik was namelijlk alles vergeten

_channiej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:47

Iris_ schreef:
Dank je wel,,,
Dus met een manege trui mag wel?
Onwijs bedankt ik was namelijlk alles vergeten

ja bij ons op de manege hebben ze nu bodywarmers laten maken voor de fnrs wedstrijden maar je mag ook gewoon een wedstrijd tenue aan

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:52

het verschilt per manege of je in manegetenue mag starten, ik heb altijd in een mlw bodywarmer gestart hier heb ik nooit problemen mee gehad, dat is dus gewoon een nette zwarte paardrijdbodywarmer...
verder ben ik één keer met zwarte handschoentjes gestart hier heb ik wel commentaar op gekregen

Cherellee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:54

bittermoon schreef:
verder ben ik één keer met zwarte handschoentjes gestart hier heb ik wel commentaar op gekregen

Dat kan wel kloppen, want door de zwarte/donkere kleur kunnen ze je handhouding niet goed meer zien, en met witte/lichte handschoentjes wel!

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 16:10

bittermoon schreef:
het verschilt per manege of je in manegetenue mag starten, ik heb altijd in een mlw bodywarmer gestart hier heb ik nooit problemen mee gehad, dat is dus gewoon een nette zwarte paardrijdbodywarmer...

volgens mij mocht wel wel... maar ik wist het niet zeker meer

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 16:11

maar het mag dus ook zonder handschoentjes i hate handschoentjes

_channiej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:01

Iris_ schreef:
maar het mag dus ook zonder handschoentjes i hate handschoentjes

ja geen handschoenen of witte

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:48

ok... is eigenlijk wel logisch natuurlijk, ik dacht dat het allemaal maar show was

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:52

Bij het groeten waarderen jury's het meestal ook erg als je lacht.

Laura82

Re: F-proefjes *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:49

Probeer lekker ontspannen de proef te rijden (jaaa, ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan ), Dan merk je meer van wat er om je heen gebeurt, wat er goed gaat en minder goed (kan je weer meenemen naar de volgende wedstrijd). Enne, verwacht er niet te veel van...Kortom, geniet ervan!!

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 15:59

Oke,, bedankt allemaal
Superrbabey: Ik lach altijd mazzel

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:05

ik heb ook een vraagje over de proefjes...
a-x binnenkomen in arbeidsdraf
x arbeidsstap
tussen x en g halthouden en groeten
voorwaarts in arbeidsdraf,
c linkerhand

en dan is mijn vraag, moet je vanuit stilstand aandraven of moet je eerst naar stap en dan draf..
tot voor kort stapte ik altijd een paar stappen weg en ging dan over naar de draf... nooit een opmerking over gehad...
maar ik vraag me af of je dus niet hogere punten scoort als je gelijk vanuit stilstand aandraaft?
ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel...

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:35

Hangt een beetje van de proef af die je rijd... Maar 1 of 2 pasjes stap is geen probleem.

Laura82

Re: F-proefjes *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:44

Ze willen in de proeven graag de overgangen stuk voor stuk zien. Dus eerst naar de stap en dan naar de draf. Tenminste, mijn juryleden tot nu toe wel!! Ik draafde meteen aan, kreeg een 6 met een opmerking dat ze de overgang meer wilde zien. Pas in de hogere proeven (waarbij je ook echt op x moet halthouden vanuit draf), moet je ook direct de overgang naar draf maken.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:47

Zoals ik al eerder zei: dat hangt van de proef af die je rijd. Een F12 ruiter die eerst 5 passen stapt om dan nog eens aan te draven krijgt van mij echt een lager cijfer dan de ruiter die een vloeiende overgang van halt, via 1 of 2 stapjes stap naar de draf gaat. Overgangen rijden kun je ook steeds vloeiender en korter doen. Daarom wordt in de F1 en F2 bijv. eerst een stuk stap gevraagd en dan pas het halthouden. Daar waar draf gevraagd wordt, moet je draf laten zien Er zijn nog steeds ruiters die tussen X en G halthouden, dan heel dicht bij G staan (wat natuurlijk mag) en daardoor niet voor C in draf kunnen zijn.

Onbekend123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:48

Superbabey schreef:

Vergeet ik ook wel eens... Het heeft ook wel eens op mijn protocol gestaan.

@ Iris_: Maar welk F-proefje ga je rijden? En moet je ook leren voor diploma?

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:49

bittermoon schreef:
en dan is mijn vraag, moet je vanuit stilstand aandraven of moet je eerst naar stap en dan draf..
tot voor kort stapte ik altijd een paar stappen weg en ging dan over naar de draf... nooit een opmerking over gehad...
maar ik vraag me af of je dus niet hogere punten scoort als je gelijk vanuit stilstand aandraaft?
ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel...

Als je paard de mogelijkheden heeft om een vloeiende overgang van halt naar draf kan laten zien zonder stap kun je dat zeker doen. Maar als je voor zo'n overgang je paard moet overvallen, je hakken er in moet zetten etc. dan zou ik gewoon een paar pasjes stap laten zien Dat is paardvriendelijker en scoort bij mij hoger.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:50

Yannuh schreef:
Superbabey schreef:

Vergeet ik ook wel eens... Het heeft ook wel eens op mijn protocol gestaan.

@ Iris_: Maar welk F-proefje ga je rijden? En moet je ook leren voor diploma?

Brrrr, ik zal mijn schrijver nooit op laten schrijven dat iemand moet lachen met groeten. :s De meeste ruiters zijn hardstikke zenuwachtig. Natuurlijk vind ik het leuk als ze me even aankijken en helemaal als ze er lol in hebben, maar ik zie liever een supergeconcentreerde ruiter die niet lacht dan eentje met zo'n opgeplakte lach. Stop de energie van dat lachje dan maar in je rijden

Onbekend123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:11

Haha, ben ik het helemaal mee eens
Maar tegenwoordig denk ik er wel aan, om bij het einde iig niet zo boos te kijken.. *ik ben dan niet boos, maar lijkt af en toe zo *
Ik hou het erop dat ik "geconcentreerd" kijk

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:14

F4 dus ook theorie

SelindeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:52

Het zijn gewoon manegeproefjes, dus eigenlijk hoef je daar nergens aan te denken, tja.. aan je ruiterpaspoort, of ben ik nou gek?