proppen op de trailer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

classeygurl

proppen op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:48

Mijn paard is altijd erg druk met het proppendraaien en opzadelen op de wedstrijd.

Nu heb ik van meerdere mensen gehoord dat ze thuis de proppen er al in draaien en ze met springschoenen op de trailer zetten.

Zijn er meer mensen die dit doen?
Of zouden jullie dit doen?

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:32

Absoluut niet doen!
Het is ten eerste niet fijn voor je paard en ten tweede érg slecht voor de bodem van de trailer.

Gewoon zonder proppen de trailer op dus!

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:34

inderdaad.. zou het ook maar niet doen;)

classeygurl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:39

Het leek mij ook niet erg fijn voor het paard en ergens ook nog best gevaarlijk, maar omdat ik het van meerdere mensen hoorde was ik toch wel benieuwd naar de mening van anderen hier over.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:13

Voor kleine stukken draai ik ze er gerust in. We hebben extra rubber matten in de trailer liggen, ze staat erg rustig en vierkant goed in de bescherming. Kan best, als ze er maar niet langer dan een half uur op hoeven te staan (dan gaat het idd ongemakkelijk staan op harde ondergrond), dus ook vlak voor het inladen pas inschroeven.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:53

Wat is het grootste probleem? De tap om de gaten schoon te maken? Misschien kan je dan eens easystift proberen. Kan je thuis schoonmaken en kan je op concours heel makkelijk je stiften indraaien.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:00

Ik heb ook extra rubber op de vloer maar doe het niet..
Mijn paard heeft laatst tijdens een training (Vol in de bescherming)
een heel lelijke kalkoenwond in z'n achterkootholte opgelopen..
Hij heeft er weken last van gehad en sindsdien ben ik niet meer zo 'kalkoenerig'!

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:17

Ik doe het niet, in de eerste plaats omdat de kans groot is dat ze zich verwonden maar ook omdat het mij zeer ongemakkelijk lijkt voor het paard.
Ga zelf maar eens op hakken in een rijdende trailer staan...

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:47

Als je paard zo onrustig is dat je de proppen niet op de wedstrijdterrein er in kunt draaien kun je het beter thuis doen. Ik persoonlijk doe het op het terrein zelf, mijn paard is rustig genoeg om het daar te doen

Het lijkt mij ondanks rubberen matten op de trailer ook niet bevordelijk maar goed als het niet anders kan, ik zou idd de benen van het paard dan wel heel goed inpakken!

chelsea82

Re: proppen op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:37

Ik doe het normaal gesproken ook altijd op het concours.
Ik zorg wel dat ik thuis de propgaten al helemaal schoon heb, dan heb je de proppen er zo in zitten.

De jonge hengsten die voor het eerst meegaan naar een buitenconcour die doe ik wel thuis de proppen al indraaien.Maar ik ben dan wel voorzichtig en weet wat ik doe.

Ten eerste moet ik zeker weten dat ze rustig zijn tijdens het transport.De jonge hengsten start ik altijd eerst op een paar binnenconcoursen dus ik weet dan hoe ze zijn tijdens het reizen.

Ik ga de eerste paar buitenconcoursen ook in de directe omgeving starten zodat ze niet al te lang met proppen staan.

Ik draai de proppen er pas op het laatste moment in, net voordat ze de trailer ingaan.Zodat ze thuis niet te lang op de wasplaats staan met proppen.

Let er heel goed op wat voor trailer je hebt.Ik heb een nieuwe trailer met een aluminium bodem, die is niet stuk te krijgen.Als je een houten bodem hebt en je paard staat met proppen erop, denk er goed aan dat je bodem kapot kan gaan.Heb dit gezien bij een stalgenoot.Het kan zelfs erger zijn dan enkele deukjes hoor!

Ik heb een flinke lading krullen in de trailer zodat ze niet direct met de proppen op de harde grond staan.

Ze dragen hoge transportbeschermers van stevige kwaliteit.

Ze dragen springschoenen, zowel voor als achter.

Zodra ze gelopen hebben gaan de proppen er direct uit.Ik laat ze geen uren staan.

Ik doe dit slechts de eerste paar keer met een jong paard, jonge hengst.In het begin zijn ze behoorlijk onder de indruk van alles en vindt ik het prettiger dat ik zo op kan stappen.Ik draai ze er dus wel uit op concour.Na een paar keer kennen ze het en zijn ze rustig en is het geen probleem meer om op concoursen proppen te draaien.

Het kan wel maar je moet wel voorzichtig zijn.

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:40

Als je thuis de propgaten goed schoonmaakt en er dan vette watten induwt kan er onderweg geen vuiligheid in komen en heb je eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen in ieder geval veel minder werk om de proppen er in te krijgen! Succes, maar ook ik ben er geen voorstander van om het paard te vervoeren met de proppen er al onder.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:46

ik heb mijn pony wel met proppen op de trailer gehad, voornamelijk in het begin van het zomerseizoen, de eerste 2 of 3 buitenwedstrijden, want dan is ze heel druk bij de trailer en draaide ik de proppen thuis en had ik beenbeschermers om en dan zo op de trailer, heb er nooit problemen mee gehad, ik draaide ze er dan altijd wel uit op de wedstrijden.
Als ik dan ongeveer 2 of 3 wedstrijden gereden had, was ze meestal rustiger bij de trailer, en draaide ik ze op de wedstrijd.

Mijn pony stond alleen voor op ijzers....

halleluyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:49

persoonlijk zou ik het niet doen, inderdaad om blessures te voorkomen. Heb 1x een paard zwaar verwond op wedstrijd gezien doordat hij met kalkoenen zichzelf had aangetikt en ik hoop dat mij dat nooit zal gebeuren.

Ik maak ook thuis de gaten schoon en stop er watten in, deze wip je er zo uit en de kalkoenen zitten er dan rap in.

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 07:53

Ik zelf heb dat nooit omdat mijn paard vrij rustig is met proppen draaien op concour. Daarentegen is de Friese hengst van 1.70m van mijn instructrice een draak op concour en gaat die met kleine stukjes wel met proppen op de trailer.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:14

Ik zou dit nooit doen!! Niet zozeer voor de trailer, maar voor het welzijn van je paard. Gewoon thuis schoonmaken, vet watje erin en klaar.
Als je paard zichzelf verwond op de trailer ben je verder van huis nl.... in het ergste geval trappen ze zichzelf de kroonrand helemaal kapot, wat zelfs groei van nieuwe hoef kan belemmeren....

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:52

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ineke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:59

hoogstens kleine stukjes van les en weer terug omdat daar zoveel vliegen zijn, en dan alleen als we gaan springen

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:00

Ik zou het absoluut niet doen..

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:56

Waarom doe je thuis niet zijn gaten schoon maken, en dan watjes met vasaline er in? Dan hoef je op concours nooit te kloten om zijn gaten schoon te maken, en dat werkt een stuk sneller! Mijn paard staat ook altijd te draaien enz. en dan doe ik thuis gewoon gaten schoonmaken, en dan hoef ik op concours alleen die watjes er uit te halen en kan je zo je kalkoenen er in doen.

nikje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:54

ik zou dat nooit doen de kans is veelste groot dat je paard zich zelf verwond!! ook staat hij niet echt makkelijk!

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:34

Ik geloof dat ik zo'n beetje de enigste ben die thuis de proppen er wel al in draait.
Ik heb het altijd al gedaan, mijn vorige paard stond dan wel volop in de bescherming.
Het paard dat ik nu rij draai ik ook thuis de proppen erin. Ik peins er niet over om dit met haar op wedstrijden te doen. Eruit halen is soms al een probleem, laat staan erin draaien.
Overigens staat dit paard ook zonder bescherming op de trailer. Ik waag me er bij haar niet aan om transportbeschermers om te doen. Ik weet zeker dat ze dan meer verwondingen oploopt dan zonder, ze slaat dan alles kapot.
Maar ik moet wel toegeven dit paard staat wel rustig op de trailer.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:55

Ik doe ze ook wel eens thuis in, gaat prima. Transportbeschermers om, rubber in de trailer met zaagsel erop. klaar. Maar mijn paard is heel rustig in de trailer. Ik vind het ideaal.

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:15

Nou Minke, je bent niet de enige, ik doe ze thuis ook altijd in. Ik zorg dan wel dat ze op de wedstrijd meteen van de trailer komt... Het lukt gewoon écht niet om ze op de wedstrijd er in te draaien.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:42

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:23

NehnaDagmar schreef:
Nou Minke, je bent niet de enige, ik doe ze thuis ook altijd in. Ik zorg dan wel dat ze op de wedstrijd meteen van de trailer komt... Het lukt gewoon écht niet om ze op de wedstrijd er in te draaien.

Jij weet net zo goed als ik wat voor lastpak Uniet kan zijn. Ik begin er niet aan.
Tja en het risico dat ze wat oploopt neem ik dan maar.