bijtend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerRyan

bijtend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:24

hallo,

mijn paard bijt verschrikkelijk.
ik heb hem nooit iets uit de hand gevoert maar de laaste tijd is hij echt vervelend.
Ik weet niet helemaal goed hoe ik hiermee om moet gaan.,
Ik heb het al geprobeert te nergeren en ook hem ik hem al op z'n mieter gegegeven.
het moeilijkste is als ik hem een halster om probeer te doen.
Dat is haast onmogelijk.
alleen als ik hem eerst flink door de padock "jaag" (soort join up) dan laat hij het toe, maar hij blijft me wel bijten.

wat is de beste manier om het hem, zo goed mogelijk af te leren.
Hij is nu nog jong (4 jaar) en ik wil niet dat hij het de aankomend 20 jaar blijft doen of erger nog veel meer gaat doen.

Help!!

Waratje

Re: bijtend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:47

Sommige paarden zijn erg oraal ingestelt. Aan de ene kant kun je dan zorgen dat hij wat heeft om veilig in te happen (bijvoorbeeld een oud halstertouw), aan de andere kant mag je niet toestaan dat hij jou bijt.
Als je paard weet wat "ehhh" betekend (als in "niet doen"), kun je dat gebruiken als hij aanstalten maakt. Als hij daar nog niet zo ver mee is, tik tegen de zijkant van z'n neus als hij aanstalten maakt, uiteraard gecombineerd met "ehhh". Hierbij geldt dat je zo zacht als mogelijk, maar zo hard als nodig die tik uitdeelt. Bij een tinker kan dat soms behoorlijk stevig zijn, de bedoeling is wel dat de boodschap aankomt en niet dat het een spelletje voor hem wordt.
Bovenal: wees hierin heel consequent!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:58

Hij is vier jaar zeg je??? Dan zal hij ook aan het wisselen zijn! Natuurlijk mag hij dan alsnog niet naar jou bijten en moet je dat consequent oplossen zoals Waratje ook al zei! Maar wisselen doet, net als bij kleine kinderen, best wel pijn.Wat nog wel eens wil helpen is hem iets geven waaraan hij kan bijten. Ik geef mijn jonge paarden wel eens een stuk boomstam met schors in de box zodat ze eerder van hun losse tanden af zijn.Let natuurlijk wel op van wat voor boom je het geeft!

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:01

Je kan idd ook een wilgentak in zijn box zetten om op te knauwen, kans is aanwezig dat hij aan het wisselen is en daarom graag zijn tanden in iets zet.
Het moet alleen wel duidelijk worden dat dat niet in jou of jouw spullen mag zijn.

Midget

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:15

met allebei eens, maar ik zou hem echt een flinke tik geven!

ponykopbalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:58

wat ik heb gedaan is in een keer terugbijten klinkt heel stom maar ik heb mn tanden in mn pony zn neus gezet direct nadat hij me beet. dat doen ze in de kudde ook als het hun niet aan staat en sinsdien heeft hij niet meer gebeten.. veel succes dr mee

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:03

mijn hengt bijt ook maar die trekt meteen daarna zn hoofd weg. heb een spuitflesje gepakt en daar heel smerig spul ingedaan d8 anti bijt maar weet niet zeker. en elke x da ie me vasthad of maar wou bijten spoot ik het in zn mond heeft ie paar keer gedaan daarna neit meer

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:10

ponykopbalou schreef:
wat ik heb gedaan is in een keer terugbijten klinkt heel stom maar ik heb mn tanden in mn pony zn neus gezet direct nadat hij me beet. dat doen ze in de kudde ook als het hun niet aan staat en sinsdien heeft hij niet meer gebeten.. veel succes dr mee

Dat heb ik weleens bij onze hond gedaan toen hij nog een pupje was.

Een jong paard bij ons is ook aan het wisselen en probeert veel te bijten. Ik probeer hem altijd af te leiden. Tijdens het poetsen bijvoorbeeld, stop ik gewoon *floemp* een borstel in zijn mond als die opengesperd naar me toekomt of ander het halstertouw. Misschien geen ideale oplossing, maar hij is echt nog jong en bedoelt het niet kwaad, ik heb ook geen zin om hem elke keer een mep te moeten geven en straks met een kopschuw paard te zitten.

Ronja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:10

ikke20 schreef:
mijn hengt bijt ook maar die trekt meteen daarna zn hoofd weg. heb een spuitflesje gepakt en daar heel smerig spul ingedaan d8 anti bijt maar weet niet zeker. en elke x da ie me vasthad of maar wou bijten spoot ik het in zn mond heeft ie paar keer gedaan daarna neit meer

Dat vind ik ook wel een slim idee!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:06

Die van mij blijft er ook lastig mee, die krijg altijd een flinke tik en niks word toegelaten dus hij mag neit aan me friemelen of wat dan ok. Sinds we dat niet friemelen er ook bij gedaan hebben als regel gaat het eigenlijk stukken beter

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:54

Wat in NH-kringen aangeraden wordt (Parelli), is om niet te straffen als het al gebeurd is, maar te zorgen dat het paard zichzelf straft. Je moet er heel eventjes je reflexen voor oefenen, maar de bedoeling is dat je het paard gaat blocken op het moment dat hij bijt. Door bijvoorbeeld snel je elleboog omhoog te doen knalt hij daar tegenaan, waardoor het bijten op zich een stuk minder aantrekkelijk is ineens. Sommige paarden maken er nl. ook een spelletje van om te bijten en dan zo snel mogelijk hun hoofd terug te trekken om de klap, waarvan ze heel goed weten dat-ie komt, te ontwijken. Geloof me, dit werkt echt beter. Zo heb ik laatst in een reflex mijn paard "tegen mijn elleboog aan laten lopen", knalde vol met zijn bakkes ertegenaan! Hij keek even heel ongelovig, wist niet wat hem overkwam, en heeft het sindsdien niet meer gedaan !

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:59

ik ga mee met speedster, maar het is dan ook de bedoeling om je paard te belonen als hij/zij het goed doet!
want als je niet beloont weer hij ook niet of hij het goed doet, en word hij idd kopschuw!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:06

Uiteraard belonen!
Maar wat kopschuw betreft denk ik dat dat met blocken niet zo snel zal gebeuren. Een paard wordt kopschuw als hij niet weet wat hij van de ruiter kan verwachten, wanneer hij weer een knal gaat krijgen ("zij doet mij af en toe pijn en ik weet niet wanneer, dus vertrouw ik het niet"). Als je blockt heb je in de ogen van het paard als ruiter niks gedaan. Hij is immers zelf tegen je elleboog, knie, whatever aangeknald. Hij heeft dus zichzelf pijn gedaan en niet jij hem.