tips naar aanleiding van wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

tips naar aanleiding van wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 09:27

hoihoi

gister had ik voor de eerste x L1 met mijn pony tussen de paarden.

ik had heel ff binnen los gereden, toen naar buiten om daar nog ff los te rijden... begint ze me toch te showen, ik had het gevoel alsof ik op een tuigpaard zat die beentjes, die staart en dat geknor! (iedereen in een deuk) ik haar na een kwartier eindelijk tot de orde kunnen roepen..

maar ze was niet echt lekker ontspannen te rijden, ik moet er heel veel aan rijden om aandacht bij mij te houden.. dat lukte dus ook niet echt. maar goed gewoon de proef in natuurlijk.
zat ze constant te loeren op een koe in de wei die aan het loeien was... dus ik heb er niet uit kunnen halen wat er in zat, ik ging teveel tegenwerken omdat ze zo druk was en maakte zij dan haar passen niet meer af... kortom ook mijn schuld maar ik durfde niet meer te geven want dan was ik in een andere ring beland...

het wijken vond ik best oke gaan, al had ik wel paar x een 5 en 1 keer een 6 geloof ik..

maar ik wil een paar tips.

er stond een paar x met middengangen onregelmatig en dat ze dribbelt in draf.. hebben jullie tips daarvoor?

ook dat ik meer stelling moest hebben met wijken (ik dacht juist zo weinig mogelijk!!)

en dat ik met gebroken lijn doorzitten niet op x was (zou ik dan te kort hebben gewend) en bij de ene jury mijn volte te klein maakte in galop (ik dacht toch echt van niet!) en de ander zei er niks van...

verder gelukkig niks over mijn houding dus die is wel verbeterd ben ik blij om!!

ik had trouwens 169 en 177 punten.
maar ach er valt nog zoveel te leren en te verbeteren, volgende keer weer beter!

xxx

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:57

misschien kun je thuis oefenen met middendraf, door heel veel te schakelen, stukje verzamelde draf, stukje middendraf.
dit kun je dan meerdere keren achter elkaar doen.
je pony krijgt hier een sterkere achterhand van en meestal worden ze dan ook ruimer in de gangen, waardoor het gedribbel over gaat!
succes ermee!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:31

whatever01 schreef:
misschien kun je thuis oefenen met middendraf, door heel veel te schakelen, stukje verzamelde draf, stukje middendraf.
dit kun je dan meerdere keren achter elkaar doen.
je pony krijgt hier een sterkere achterhand van en meestal worden ze dan ook ruimer in de gangen, waardoor het gedribbel over gaat!
succes ermee!

hoihoi

dankje, ik oefen al best veel met schakelen, bijv 2 keer naar voor en weer terug met van hand veranderen of op de lange zijde.. maar op wedstrijd zit er natuurlijk altijd wat stress in mij en mn pony waardoor ik het er niet lekker uit krijg en dan denk ik dat het goed gaat... staat er weer, verruimd niet maar versneld..

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:56

Ik had ook veel moeite met de middendraf (nog steeds wel wat hoor). Ik kreeg toen als tip om me handen niet te laag te houden, maar goed boven t zadel. (qua hoogte) Bij mij helpt dat wel.
Ach, zaterdag weer een kans! Komt vast goed!!

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:02

Bij het wijken moet je wel iets stelling aannemen, volgens mij moet je het oog van je pony zien. Niet op X met de gebroken lijn dan ben je te vroeg weer naar de hoefslag gegaan en heb je de X dus niet aangeraakt.
Ik vind het netjes hoor voor de eerste keer L1, iedereen heeft er wel eens een mindere keer tussen zitten

berijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:19

probeer eerst de rust erin te vinden en een regelmatig arbeidstempo. Middendraf idd thuis veel oefenen, blij zijn met een paar goede passen en dan weer terug rijden naar arbeidstempo. Vergeet niet je handen iets naar voren mee te geven anders heeft je pony geen ruimte om grotere passen te maken.
Met wijken: afwenden, rechtstellen, stelling aannemen en wijken inzetten.
Qua de rest, goed op de bordjes / lijnen letten. Het is zonde om daar punten te laten liggen.
Hoop dat `t een beetje duidelijk is anders moet je `t maar even zeggen.
Succes!!!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:20

cano schreef:
probeer eerst de rust erin te vinden en een regelmatig arbeidstempo. Middendraf idd thuis veel oefenen, blij zijn met een paar goede passen en dan weer terug rijden naar arbeidstempo. Vergeet niet je handen iets naar voren mee te geven anders heeft je pony geen ruimte om grotere passen te maken.
Met wijken: afwenden, rechtstellen, stelling aannemen en wijken inzetten.
Qua de rest, goed op de bordjes / lijnen letten. Het is zonde om daar punten te laten liggen.
Hoop dat `t een beetje duidelijk is anders moet je `t maar even zeggen.
Succes!!!

hey dankje!

dus ik moet wel wat meer stelling aannemen, dat snap ik nu, en ik moet ook meer ritme houden dat vind ze ook moeilijk, ik hoop dat zaterdag mn middengangen iets beter gaan ik doe mijn best om meer te geven! en zou ik dan gewoon niet ver genoeg door hebben gereden met de gebroken lijnen? moet ik helemaal over x heen komen?

dankje voor je bericht.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:20

BasiNami schreef:
Bij het wijken moet je wel iets stelling aannemen, volgens mij moet je het oog van je pony zien. Niet op X met de gebroken lijn dan ben je te vroeg weer naar de hoefslag gegaan en heb je de X dus niet aangeraakt.
Ik vind het netjes hoor voor de eerste keer L1, iedereen heeft er wel eens een mindere keer tussen zitten

dankje ik zal eraan denken! ik dacht als ik stelling nam het meer zo leek dat ik haar omtrek... maar ik zal meer stelling en buiging proberen te krijgen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:21

Needje schreef:
Ik had ook veel moeite met de middendraf (nog steeds wel wat hoor). Ik kreeg toen als tip om me handen niet te laag te houden, maar goed boven t zadel. (qua hoogte) Bij mij helpt dat wel.
Ach, zaterdag weer een kans! Komt vast goed!!

klopt ik duw mijn handen vaak te veel naar beneden waardoor ze natuurlijk niet weg kan..

Niekoezz

Re: tips naar aanleiding van wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:59

Citaat:
er stond een paar x met middengangen onregelmatig en dat ze dribbelt in draf.. hebben jullie tips daarvoor?

Wat je zelf al zegt, doordat jij haar tegenhoudt kan ze haar passen niet afmaken waardoor ze gaat dribbelen. Dus handen naar voren zetten en dan rustig lichtrijden zodat ze niet weg kan. Als ze onregelmatig loopt is het meestal doordat er in een keer teveel uitkomt. Je moet je middendraf rustig opbouwen en dan steeds iets meer, op X moet het hoogtepunt zijn. Dan bouw je het weer langzaam af en zet je je handen weer terug waar ze horen.

Citaat:
ook dat ik meer stelling moest hebben met wijken (ik dacht juist zo weinig mogelijk!!)

Je moet een lichte stelling hebben bij het wijken. Niet overdreven, zoals in een volte en ook niet rechtuit, zoals op de hoefslag. Waarschijnlijk keek je pony gewoon rechtuit of kantelde ze net haar hoofd naar de buitenkant (alleen het neusje bijvoorbeeld). Dat geeft het beeld dat je geen stelling hebt, maar jou gevoel zegt van wel. Je kunt met oefenen vragen of je instructeur/instructrice voor de pony gaat staan tijdens het wijken, dat kan handig zijn. Om ritme te houden in het wijken, moet je je buitenbeen en buitenteugel er goed bij houden. Flink aandrijven, want hij mag niet slomer gaan lopen.

Citaat:
en dat ik met gebroken lijn doorzitten niet op x was (zou ik dan te kort hebben gewend) en bij de ene jury mijn volte te klein maakte in galop (ik dacht toch echt van niet!) en de ander zei er niks van...

Tja, jury's zijn nou eenmaal verschillend, en zien dingen vanuit een ander oogpunt. Je moet eigenlijk de X zien als een 1 meter-stuk in de bak (als je snapt wat ik bedoel). Dan zet je de gebroken lijn in, je rijdt richting X en komt dus aan het begin van die 1 meter op de X en aan het einde moet je er weer af zijn. Dan rijd je weer naar je letter toe.
Wat ook een tip kan zijn, zoals het mij geleert is, is dat als je de gebroken lijn in zet (dat moet je dan wel precies bij de beginletter kunnen), je dan recht naar de letterrijdt, als dat je doet van handveranderen, bijvoorbeeld naar de F. Als je een gebroken lijn van 5 meter moet rijden, rijd je dus richtig A/C totdat je op de middenlijn komt, en dan wendt je door.

Veel succes met je pony tussen de paardjes en denk eraan, belonen is belangrijker dan straffen!
Pb-box staat altijd voor vragen open
Groetjes, Aniek.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:12

Citaat:

Tja, jury's zijn nou eenmaal verschillend, en zien dingen vanuit een ander oogpunt. Je moet eigenlijk de X zien als een 1 meter-stuk in de bak (als je snapt wat ik bedoel). Dan zet je de gebroken lijn in, je rijdt richting X en komt dus aan het begin van die 1 meter op de X en aan het einde moet je er weer af zijn. Dan rijd je weer naar je letter toe.

Wat ook een tip kan zijn, zoals het mij geleert is, is dat als je de gebroken lijn in zet (dat moet je dan wel precies bij de beginletter kunnen), je dan recht naar de letterrijdt, als dat je doet van handveranderen, bijvoorbeeld naar de F.
Als je een gebroken lijn van 5 meter moet rijden, rijd je dus richtig A/C totdat je op de middenlijn komt, en dan wendt je door.

Als je dat doet kom je dus exact bij X uit terwijl je ervoor moet komen om een vloeiende wending te rijden. Je kunt beter bij een gebroken lijn 10 meter de B/E gebruiken (dus midden van de overkant) en bij 5 meter de letter aan het eind van de diagonaal, dan kun je voor je de B-E lijn kruist je wending inzetten.

Niekoezz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:19

@ Lielle, Je komt dan inderdaad op X uit, maar dan heb je wél een richtlijn waar je ongeveer naar toe moet rijden.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:20

Snap ik wel, maar die letter is IMO niet goed. Als je een gebroken lijn HXK rijdt kun je het beste mikken op F, is nhet maar 5 meter kun je beter mikken op B. Dan heb je diezelfde richtlijn maar meer tijd voor een vloeiende wending.

Niekoezz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:36

Ieder zo zijn "trucje". Haha, het zal allebei wel kloppen, het is maar net wat je gewend bent

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:45

Ik mik ook altijd op de A of C voor de gebrokenlijn 5 mtr, en op de diagonaal voor de gewone. Ik heb nog nooit een onvoldoende er voor gehaald. Gemiddels rij ik 7ens daarvoor. Dus t werkt wel

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 18:00

Lielle schreef:
Citaat:

Wat ook een tip kan zijn, zoals het mij geleert is, is dat als je de gebroken lijn in zet (dat moet je dan wel precies bij de beginletter kunnen), je dan recht naar de letterrijdt, als dat je doet van handveranderen, bijvoorbeeld naar de F.
Als je een gebroken lijn van 5 meter moet rijden, rijd je dus richtig A/C totdat je op de middenlijn komt, en dan wendt je door.

Als je dat doet kom je dus exact bij X uit terwijl je ervoor moet komen om een vloeiende wending te rijden. Je kunt beter bij een gebroken lijn 10 meter de B/E gebruiken (dus midden van de overkant) en bij 5 meter de letter aan het eind van de diagonaal, dan kun je voor je de B-E lijn kruist je wending inzetten.

dus kijken of je gaat van hand veranderen en op x omstellen? of eerder? Het verwart me nu een beetje, er stond niet op x, maar is dat dan te vroeg gewend of te laat?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:13

Meestal betekend "niet op X" gewoon dat je de X niet geraakt hebt. Wat je wel zou moeten. Dus het kan zijn dat je voor of na X de middenlijn geraakt hebt, of de gebroken lijn te groot of te klein hebt gemaakt.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 18:16

haha ik denk ook 1 van de 2 maar weet niet welke... dus als ik bijv f-x-m gebroken lijn maak moet ik naar de h kijken en dan op x omstellen en naar de m rijden, zo iets? ach we zien wel! ik doe mijn best. wijken probeer ik actiever en wat meer stelling te krijgen. bedankt

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:25

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 18:00

hoihoi

vandaag wedstrijd gehad, ze was best rustig van de trailer af en zo maar maakte zich toch aardig druk weer, moest haar ook weer ff aanpakken want wilde gewoon niet door rechts heen, dat voelde ik ook met mn proeven die spanning (ook door mijzelf weer maar dat is er ook niet 1 2 3 uit) maarja gewoon rijden en ervoor gaan!

tussen de bordjes slingerden we wat vond ik en ze vond ineens in de proef alles weer erg spannend..jury alles eromheen enz
maar ik vond mn beiden proeven niet erg netjes gaan, zaten wel wat goede dingen in maar opzich voor de 2e keer mag ik nergens over zeuren

ik had voor mn eerste 182 en de ander 170 (terwijl 2 naar mijn idee toch lekkerder ging!) dus ben nu L1 + 1 haha

op naar de volgende en ohja mijn commentaar was

weer 1 keer niet op x met gebroken lijn.
te weinig impuls met wijken
er stond ook enkele sprongen middengalop en dan middengalop onderstreept? heb ik dat dan te weinig laten zien?
mn middengalop was naar mijn idee ook niet zo goed, ik kon haar niet zo goed meer terug rijden.. Had meeste keren een 5 daarvoor.
er stond ook weer onregelmatig/gehaast met middendraf en ook een keer met middenstap. verder niet echt andere fouten,
ohja 1 keer een 4 voor hals strekken, hoe kan dat steeds terwijl ik wel denk dat ze strekt? in de andere proef had ik een 6 ervoor en voor wijken algemeen een 5 en 1 keer een 6..

we komen er ooit wel!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:25

Bonny4life schreef:
haha ik denk ook 1 van de 2 maar weet niet welke... dus als ik bijv f-x-m gebroken lijn maak moet ik naar de h kijken en dan op x omstellen en naar de m rijden, zo iets? ach we zien wel! ik doe mijn best. wijken probeer ik actiever en wat meer stelling te krijgen. bedankt

Nee

bij F kijk en rijd je naar E, net voor de middellijn zet je de wending in rijd je weer naar M.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:38

Needje schreef:
Ik mik ook altijd op de A of C voor de gebrokenlijn 5 mtr, en op de diagonaal voor de gewone. Ik heb nog nooit een onvoldoende er voor gehaald. Gemiddels rij ik 7ens daarvoor. Dus t werkt wel

maar als je dat doet ligt de wending altijd na de BE lijn. Als je je wending precies op BE wil hebben, zul je dus iets ervoor moeten mikken. Teken het maar uit

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 20:00

vandaag geoefend! ging goed! moest haar alleen af en toe wat sneller maken dmv tempo wisselingen want ze werd wat traag af en toe, verder ging t oke, wijken ook best wel alleen wat tempo verlies dus paar x overgedaan, op een gegeven moment ging ze zo zelf de andere kant op haha.

verder verruimen in gelop geprobeerd ging oke, maar heeft ze wel moeite mee, ze kreunt dan altijd zo als ik haar aanspoor naar de middengalop is dat wel normaal?