Doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:31

Op 28 April heeft mijn Lease-pony (die ik mag gebruiken als mijn eigen pony) een veulentje gekregen. Het is een prachtig hengstje die nu al 1.20 tot 1.30 meet. 28 April is voor mij een hele speciale dag geweest (om privé-redenen) en het was dus super dat het veulentje ook op die dag werd geboren. Nu zit ik er sterk aan te denken om het hengstje Ferdi, te gaan kopen. Maar is dit wel slim? Hij is bijna 5 weken oud en hij bleef al na twee weken rustig staan als je hem poets. Ook het halstertje omdoen ging super. Ook laat hij zijn voetjes al opbeuren. Hij is erg nieuwsgierig en komt stoer naar je toe gewandeld. Kortom; een schat van een veulen. (En ook érrug mooi ).Maar hoe is jullie ervaring met een veulen? En met het beleren? Zeker omdat het een hengstje is. Natuurlijk verschilt het per veulen. Maar toch ben ik erg benieuwd... Wie kan me advies geven?

Wanneer kan je hem het beste wat gaan leren.. Zoals meelopen aan het halstertouw etc?
Wanneer is castreren het beste? En hoeveel kost dat ongeveer?
Bedankt

Rijlaarsdam

Re: Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:43

hi,

leuk dat je er aan zit te denken om hem te kopen,
bedenk wel dat het niet het zelfde karakter hoeft te hebben als mams lief.
wat de kosten zijn, tja wat wil je? hem op stal houden? de opfok in?
zelf een stuk land huren?
daar moet je al over na denken.
ben zelf van mening dat in een club leeftijds genootjes het beste is.
wanneer je hem castereerd is een beetje aan je zelf, is ie lang braaf en vind de eigenaar van het land/stal het nog oke om een hengst te houden. wanneer gaat het hengst zijn hem in de weg zitten.

en bedenk voor al dat je er de eerste 2 jaar ( als het niet langer is) weinig tot niets mee kan doen, dus kost hij alleen maar geld.

verder goed nadenken of het geld kan missen, enz enz.

groetjes en veel succes met beslissen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:01

kvika schreef:
hi,

leuk dat je er aan zit te denken om hem te kopen,
bedenk wel dat het niet het zelfde karakter hoeft te hebben als mams lief.
wat de kosten zijn, tja wat wil je? hem op stal houden? de opfok in?
zelf een stuk land huren?
daar moet je al over na denken.
ben zelf van mening dat in een club leeftijds genootjes het beste is.
wanneer je hem castereerd is een beetje aan je zelf, is ie lang braaf en vind de eigenaar van het land/stal het nog oke om een hengst te houden. wanneer gaat het hengst zijn hem in de weg zitten.

en bedenk voor al dat je er de eerste 2 jaar ( als het niet langer is) weinig tot niets mee kan doen, dus kost hij alleen maar geld.

verder goed nadenken of het geld kan missen, enz enz.

groetjes en veel succes met beslissen.

Ik heb al een stuk land, dus dat is verder geen probleem. En het geld is er ook wel. Met de opfok heb ik nog geen ervaringen gehad, en de veulens die ik gekend heb zijn altijd gewoon in de wei gebleven. Dus eigenlijk was dat mijn idee ook.

Ja, de eerste twee jaar heb je er weinig aan. Maar ik ben zo bang dat hij anders aan iemand anders verkocht wordt .

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:01

Wanneer is een veulen trouwens het goedkoopst en het beste om te kopen?

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:06

Het is natuurlijk erg leuk om hem te kopen.

Als je zelf vind dat je er klaar voor bent en dat je het aankunt (ook finnancieel & hou rekening met zijn hengstenkarakter).

Als je hem aankunt enz. dan zou ik het zeker doen!
erg leuk

Maar als je deze beslissing gaat maken: 'denk dan na met je verstand, niet met je hart'.

succes!
Groetjes Petrarca

DragonLance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:17

ik zou een aantal dingen op een rij gaan zaten zoals heb ik erwel tijd voor heb ik het geld er wel voor, of heb ik de ervaring er wel voor?.. ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je hebt enzo en hoeveel je weet. tjaa een hengstje. dat hoeft niet persee een compleet ontembare hengst te worden (om et maar te overdrijven hihi) . er zijn hengsten die je helemaal niet hoef te castreren en die kwa gedrag ook makkelijk hanteerbaar zijn zonder castratie.. er zitten er natuurlijk ookeen paar tussen waar dat verhaal niet klopt maar daar kom je dan wel achter...

je veulen lijkt me wel veel werk je moet em zadelmak maken enzo
van alles aan leren enzo.

aan de andere kant is het natuurijk enorm leuk om een veulen op te voeden en alles erop en der aan. dan zijn jullie buddy´s vanaf jongs af aan en zijn jullie gehecht aan elkaar maar denk goed na.

hem weer verkopen omdat et niet goed ging krijg je ook een gebroken hartje van.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:12

Bedenk wat je met het beestje wil doen.

I.m.o. horen jaarlingen en twenters gewoon de hele zomer in de wei. Niks geen voetjes op tillen, maar gewoon in de wei bij leeftijdsgenoten. In de winter raad ik een opfok aan zodat hij ook met leeftijdgenoten de eerste jaren van zijn leven kan door brengen.

Bedenk dus wel of je dit wilt of niet...

Castreren kan als hij één jaar is maar je kunt ook tot 3 jarige leeftijd wachten. Het hangt er van af hoe hij zich gedraagt. Als het uit de hand gaat lopen kan je altijd snel tot de beslissing komen hem te laten castreren.

Mijn ervaring met veulens? We hebben elk jaar wel een aantal veulens, jaarlingen, twenters en driejarigen op stal staan. Hengstveulens zijn veel handelbaarder dan die 3 jarige hengsten. Hoe ouder ze worden, hoe meer praatjes ze krijgen.

Een veulen is het goedkoopst als de eigenaar hem kwijt wil.

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 19:10

Sizz schreef:
Bedenk wat je met het beestje wil doen.

I.m.o. horen jaarlingen en twenters gewoon de hele zomer in de wei. Niks geen voetjes op tillen, maar gewoon in de wei bij leeftijdsgenoten. In de winter raad ik een opfok aan zodat hij ook met leeftijdgenoten de eerste jaren van zijn leven kan door brengen.

Bedenk dus wel of je dit wilt of niet...

Castreren kan als hij één jaar is maar je kunt ook tot 3 jarige leeftijd wachten. Het hangt er van af hoe hij zich gedraagt. Als het uit de hand gaat lopen kan je altijd snel tot de beslissing komen hem te laten castreren.

Mijn ervaring met veulens? We hebben elk jaar wel een aantal veulens, jaarlingen, twenters en driejarigen op stal staan. Hengstveulens zijn veel handelbaarder dan die 3 jarige hengsten. Hoe ouder ze worden, hoe meer praatjes ze krijgen.

Een veulen is het goedkoopst als de eigenaar hem kwijt wil.

Het opbeuren van zijn voetjes is niet om uit te krabben of iets. Maar puur zodat hij het leert kennen. Heb er geen kwade bedoelingen mee

Haha ja maar dat verschilt per eigenaar . Ik bedoel meer van; zijn ze goedkoper als veulen of als jaarling bijvoorbeeldd

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:39

Oh wat leuk zeg!
Ik heb mijn Haflingermerrie (nu 12 jaar oud) ook als veulen gekocht.
Zij is ook geboren op 28 april!
Ik heb altijd heel veel met haar gewandelt, gepoetst, geknuffelt, enz.
Toen ze 3 jaar was kon ik er zo opstappen en mee wegrijden! Het vertrouwen tussen ons was, en is, zooooo groot.
Ik heb haar nu ook al weer een aantal jaren voor de wagen lopen.

Mijn paard was nog hengst toen ik hem ging beleren, maar hij was echt super lief.
Als hij te veel hengst gaat worden, kun je hem beter castreren, voorkomen is beter dan genezen, zeg maar.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:39

Je kan best al veel met een veulentje oefenen ook al zijn ze klein. Hoe meer ze in de handen zijn, hoe meer vertrouwen ze in je krijgen. Met onze nu 4-jarige arabier hebben we juist toen ze nog veulen was veel geoefend. Die eerste indrukken zijn heel belangrijk. Nu heeft ze heel veel vertrouwen in ons. Bijv. de trailer op is nooit een probleem geweest. Ze loopt vanaf de eerste keer zo met je mee de trailer in. Ook de eerste keer op haar rug zitten ging probleemloos, ze liet het zomaar toe. We hebben nu net een shetlanderveulen gekocht. (14 mei geboren) We oefenen nu ook al met een halstertje om, met haar te laten meelopen aan een touw. Ook wennen we haar aan aanrakingen bij bijv. haar oren, hoofd, achterbenen enz. Je merkt dat ze met de dag makker wordt. Als ze nu in de wei ligt en je loopt naar haar toe dan blijft ze gewoon liggen. Haar moeder is heel schuw, want daar is nooit iets meegedaan. Die is altijd in de kudde opgegroeid, maar veel minder aan mensen gewend. Vroeg beginnen dus!

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 06:24

zorg er met alle goede bedoelingen wel voor dat je pony de kans krijgt om pony te zijn. En niet al gelijk in het gelid wel/kan lopen.
Denk over de aankoop reeel na. Heb je over een aantal jaar nog de tijd om het dier te onderhouden, het geld om het te onderhouden etc?

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 08:12

Wiesje schreef:
zorg er met alle goede bedoelingen wel voor dat je pony de kans krijgt om pony te zijn. En niet al gelijk in het gelid wel/kan lopen.
Denk over de aankoop reeel na. Heb je over een aantal jaar nog de tijd om het dier te onderhouden, het geld om het te onderhouden etc?

Ja natuurlijk krijgt mijn pony de kans om pony te zijn. Ik eis nu echt nog niks op van hem. Vind het allang super dat hij nu al zo mak is en zich zo laat knuffelen en poetsen

Ja, geld is later ook geen probleem en we gaan buitenaf wonen met eigen wei + stal dus dat is ook geen probleem. Maar natuurlijk moet ik er nog wel goed over na denken.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 08:16

LisaB schreef:
Oh wat leuk zeg!
Ik heb mijn Haflingermerrie (nu 12 jaar oud) ook als veulen gekocht.
Zij is ook geboren op 28 april!
Ik heb altijd heel veel met haar gewandelt, gepoetst, geknuffelt, enz.
Toen ze 3 jaar was kon ik er zo opstappen en mee wegrijden! Het vertrouwen tussen ons was, en is, zooooo groot.
Ik heb haar nu ook al weer een aantal jaren voor de wagen lopen.

Mijn paard was nog hengst toen ik hem ging beleren, maar hij was echt super lief.
Als hij te veel hengst gaat worden, kun je hem beter castreren, voorkomen is beter dan genezen, zeg maar.

Haha wat toevallig

urratjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:20

Hey
Dat is echt heel leuk. Je moet hem gewoon kopen. Je kan hem dan nog van alles leren. Hij raakt aan jou gewent en het beleren gaat dan veel makkelijker. Natuurlijk moet je hem als ie wat ouders wel laten castreren. Dan heeft hij niet veel overheersende henkste kuren.

nou denk er maar eens goed overna

-xxx-

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 08:30

Misschien is het leuk als jullie een beeld krijgen bij het veulentje..
Dus hier even een beeld bij Ferdi

Afbeelding

Afbeelding

Wat is hij toch líéfff

Midget

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:18

aaah wat lief, als ik hem zo zijn zou ik 'm meteen kopen.... maarja ik vind hem er lief en leuk uitzien... doen dus

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:27

als je plek en geld en dat soort dingen kunt betalen, en een instructeur (les), mocht dat nodig zijn, dan zou ik het als ik jou was wel doen hoor mooi veulen ook .

AppaloosGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:38

Als je denkt dat je het allemaal aankunt zou ik het gewoon doen hoor!
Wij hebben ook een hengstveulen en dat is echt heel leuk! Hij staat nu met allemaal andere veulens op het land.
Als je geld ed. hebt dan zou ik het gewoon doen

AYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:35

Ga geen veulen kopen omdat ie zo schattig is.

Castreren hangt voornamelijk van zijn gedrag af.
In principe kan het al na een half jaar. Als je wilt dat hij nog goed groeit, kun je het het beste tussen zijn 2,5 en 3e levensjaar doen. Meestal schieten ze dan nog een eind de lucht in.
Maar tot die tijd kunnen ze wel hun hengstentrekjes sterker ontwikkelen, wat er niet goed uit te krijgen is.

Zorg dat je altijd voldoende geld aan de kant hebt liggen. Stel dat ze ziek worden, ben je zo honderden euro's kwijt.

Zo'n jong dier hoort in een kudde te staan, genoeg beweging te krijgen (niet wandelen, maar weidegang). Kun jij dat hem bieden?

Hier moet serieus over nagedacht worden..