door voet/enkel zakken tijdens lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

door voet/enkel zakken tijdens lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 08:34

Sinds kort rijd ik weer paard, maar door een spierziekte zijn mijn benen niet zo sterk. Wanneer ik een rondje heb gedraafd, zak ik dan ook door mijn voeten/enkels tijdens het lichtrijden.
Nu rijd ik met stevige schoenen en chaps, maar vraag me af of paardrijlaarzen meer stevigheid zouden geven.
Ook zag ik in het DIVOZA-boek dat er speciale extra stevige paardrijschoenen/jodhpurs zijn (maar de zijn erg duur)

Hebben er meer mensen last van dit probleem, hoe hebben jullie het opgelost? Ervaring met jodhpurs etc.

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:59

Ik heb door een klemzittende zenuw in mijn onderrug niet altijd even veel kracht in mijn benen en enkels. Sinds ik met leren laarzen rijd, houd ik het rijden veel beter vol. Het geeft mij gewoon veel meer steun dan jodphurs met chaps of rubberen laarzen.
Eerder was mijn spreekwoordelijke kwartje na zo'n 3 kwartier rijden gewoon op, tintelende benen en ongelijk gevoel met het geven van de hulpen. Nu houd ik een uur les gewoon vol!

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:41

Ik denk ook dat leren laarzen je meer zouden ondersteunen.

Ikzelf heb het rijden ook weer na een tijdje opgepakt, en toen ik net weer begon voelde ik mijn spieren ook goed. Als je weer een meer onafhankelijke zit hebt, en meer spieren hebt gekregen, denk ik dat je je benen stiller kan houden en dus ook minder last hebt van je voeten/enkels.

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:38

Hoi,

Ik heb hier ook een tijdlang last van gehad, vanwege zwakke enkels. Toen ben ik op den duur overgegaan op leren rijlaarzen en sinds dien gaat alles goed.

Takkel

Re: door voet/enkel zakken tijdens lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:28

Ik rij altijd met leren laarzen. Als ik dat een keer niet doe, mis ik de steun rond mijn enkels!

Je beenligging wordt er tevens stiller van.

Leren laarzen zouden dus in dit geval ideaal zijn.

Waratje

Re: door voet/enkel zakken tijdens lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:36

Ik heb een wat zwakkere rechterenkel, bij langere, vlotte ritten doe ik een steunkousje erom, dat scheelt een stuk. Of laarzen betere steun geven dan schoenen, hangt erg af van de vorm van de laarzen en van de schoenen.
Doorzitten is geen optie voor je?

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 11:45

Doorzitten is op zich wel een optie, maar dan kost het balans houden weer erg veel energie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:53

Ik kan juist niet met laarzen rijden. 1 kaar gedaan sinds ik weer echt zwakke enkels heb met het gevolg dat we een ongeluk hebben gehad en het paard boven op mij lande.

Ik rij met wandelschoenen. Ze zijn heel erg stevig bij mijn enkels en er zit een goede hak onder. Bovendien zijn ze een stuk goedkoper dan rijschoenen.

Voor wedstrijden en trainingen (endurance) tape ik mijn enkels en mijn ene voet in. Kan mijn voet voorlopig niet meer gebruiken tijdens het rijden en als ik mijn enkels goed in tape kan ik de ritten volhouden zonder mijn paard in de weg te zitten of steeds door mijn enkels te gaan.