een eigen paard kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

een eigen paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:07

ik wil graag een paard kopen en ben druk met sparen maar ik weet niet of ik er aan toe ben ik rijd nu 2 jaar en ik weet het niet en als ik er 1 koop een ouder paard of een veulen en wat voor ras?

help!!

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:07

wat zeggen je ouders?

naomivenema

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:18

nou ikzou als ik jouw was eenpaard van 5 jaar kopen en een new forest

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:21

Ik weet niet hoe oud je bent,
hoe lang,
en op wat voor niveau je paardrijd?

ik pb je.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:23

naomivenema schreef:
nou ikzou als ik jouw was eenpaard van 5 jaar kopen en een new forest

En waarop baseer je dat?

Allereerst: hoe oud ben je? Als je minderjarig bent: wat zeggen je ouders? Lijkt me niet onbelangrijk

Zelf zou ik eerder gaan voor een verzorgpaard, of eventueel een halve stal met iemand ofzo (dat je een gedeelte van het stalgeld betaald en zo alles leert en ziet wat er bij de verzorging komt kijken).

Ik zou zeker na 2 jaar nog niet aan een eigen paard beginnen, toch niet als je alleen maar manège-ervaring hebt. Moest je dit toch persé willen en je krijgt goede begeleiding zou ik sowieso voor een ouder paard gaan (zelfs rond de 15-20 jaar) met een goed karakter ... En natuurlijk een hoogte die bij je past (denk erook aan dat je nog groeit enzo als je nog niet zo oud bent). Ras zou ik echt niet naar kijken ...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:02

Het belangrijkste bij een eerste paard is dat het een wat ouder dier is (een jaar of tien-vijftien is een leuke leeftijd) en superbraaf. Zorg dat je iemand in de buurt hebt die er verstand van heeft, die je kan helpen en waar je terecht kunt als je vragen hebt. En blijven lessen met je paard. Ras, papieren, uiterlijk maakt niet uit. Het moet een lief paard zijn zonder spatjes. Zeker geen veulen of paard onder de zes jaar! Eventueel kun je beginnen met een leasepaard, dan kun je ontdekken of je ermee overweg kunt, of je er tijd en geld voor hebt en er is iemand achter de hand die je kan helpen.

En uiteraard moeten je ouders accoord gaan! Paarden is een dure hobby waar je nogal vaak tegen onverwachte kosten oploopt.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:23

Rijd je nu op een manege? Ik vind het rijden in manegelessen op manegepaarden iig niet te vergelijken met een eigen/verzorgpaard. Dus heb je alleen nog maar gereden op een manege dan zou ik nog geen eigen paard kopen, maar eerst een verzorgpaard zoeken. Mijn mening is dat je dan pas echt leert rijden en zo leer je ook ontzettend veel over de verzorging van een paard.
En besluit je nu wel een paard te kopen zorg er dan voor dat je iemand kent met veel ervaring, zodat je die om raad kan vragen.
En idd koop dan een wat ouder braaf paard en geen veulen.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:09

misschien is een verzorgpaard eerst iets, zoals al aangegeven wordt is het een behoorlijk kostenplaatje en zijn manege en prive paarden niet te vergelijken... dus misschien eerst een tussenoptie?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:13

Hmm ja misschien een idee om een verzorgpaard te zoeken. Dan heb je alle tijd van de wereld om door te sparen. Je rijd pas 2 jaar zeg je
Dat is niet heel lang, misschien ben je het over nog eens 2 jaar wel zat!

Hoe oud ben je?

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:46

je vertelt dat JIJ aan het sparen bent. begrijp ik dan goed dat jij, als minderjarige, zometeen alle kosten zelf denkt te gaan opbrengen? de aanschaf is echt pas het begin van alle kosten, ik hoop dat je je dat goed realiseert...
ze hebben mij altijd geleerd: bij twijfel->niet doen!
het hebben van een paard is een grote verantwoordelijkheid, en helaas erg, erg duur. niet voor kinderen dus.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:49

inderdaad een kind kan geen paard bekostigen zonder hulp van de ouders maar ik neem aan dat de ouders dat ook wel begrijpen?

Cherellee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:31

Ik zou ten eerste alle kosten even doornemen met je ouders en als die het er mee eens zijn zou ik kijken voor een lease paardje oid.

chelsea82

Re: een eigen paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:36

Ik zou als ik jou was eerst eens kijken voor een verzorgpaard of eventueel een paard huren.Dat gebeurd tegenwoordig op veel stallen.

En besef wel dat je niet alleen de aankoopprijs van het paard kwijt bent.Er komt heel veel meer bij kijken.
Stallinsgeld.
Hoefsmid.
Dierenarts voor entingen.Bij ziekte of iets dergelijks kunnen dierenarts kosten heel erg oplopen.
Paardentandarts.
Ontwormen.
Voer.
Je spullen zoals zadel, hoofdstel, dekens, poetsspullen, verzorgingsmateriaal, en noem maar op.

Ik vindt na 2 jaar paardrijden een eigen paard kopen wel erg snel.Ik weet niet wat voor niveau je hebt.Maar met 1 lesje in de week op een manege heb je na 2 jaar nog niet echt veel rijervaring.Je krijgt pas echt ervaring als je dagelijks op een paard zit.daarom zou het verstandig zijn om eerst een paard te huren of een verzorgpaard te zoeken.Dan kun je er achter komen hoe het is.En of je het aan kunt.Er komt meer bij kijken dan alleen lekker rondrijden.Je hebt de verantwoordelijkheid over een levend wezen.

Een veulen of jong paard is al helemaal geen optie voor je.Daar ben je met 2 jaar ervaring absoluut niet aan toe.Je moet toch echt gaan denken aan een wat ouder paard.Een leerpaard.Waar je opstapt en mee wegrijdt.Die al zeer veel ervaring heeft.

Ik zou alles eens goed overwegen en heel goed nadenken.En het goed bespreken met je ouders.Een paard kopen is het probleem niet, maar alle overige kosten en werkzaamheden die vallen een hoop mensen tegen.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:46

chelsea82 schreef:
Ik zou als ik jou was eerst eens kijken voor een verzorgpaard of eventueel een paard huren.Dat gebeurd tegenwoordig op veel stallen.

En besef wel dat je niet alleen de aankoopprijs van het paard kwijt bent.Er komt heel veel meer bij kijken.
Stallinsgeld.
Hoefsmid.
Dierenarts voor entingen.Bij ziekte of iets dergelijks kunnen dierenarts kosten heel erg oplopen.
Paardentandarts.
Ontwormen.
Voer.
Je spullen zoals zadel, hoofdstel, dekens, poetsspullen, verzorgingsmateriaal, en noem maar op.

Ik vindt na 2 jaar paardrijden een eigen paard kopen wel erg snel.Ik weet niet wat voor niveau je hebt.Maar met 1 lesje in de week op een manege heb je na 2 jaar nog niet echt veel rijervaring.Je krijgt pas echt ervaring als je dagelijks op een paard zit.daarom zou het verstandig zijn om eerst een paard te huren of een verzorgpaard te zoeken.Dan kun je er achter komen hoe het is.En of je het aan kunt.Er komt meer bij kijken dan alleen lekker rondrijden.Je hebt de verantwoordelijkheid over een levend wezen.

Een veulen of jong paard is al helemaal geen optie voor je.Daar ben je met 2 jaar ervaring absoluut niet aan toe.Je moet toch echt gaan denken aan een wat ouder paard.Een leerpaard.Waar je opstapt en mee wegrijdt.Die al zeer veel ervaring heeft.

Ik zou alles eens goed overwegen en heel goed nadenken.En het goed bespreken met je ouders.Een paard kopen is het probleem niet, maar alle overige kosten en werkzaamheden die vallen een hoop mensen tegen.

Idd een eigen paard is niet zomaar iets!

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 06:39

Jullie zijn wel erg generaliserend hoor. Ik rijd krap aan 3 jr paard en heb net een eigen paard gekocht. Ik heb 1,5 jr manegelessen gevolgd en daarna altijd bijrijdpaarden gehad met 1x in de 2 weken priveles. Inmiddels rijd ik op L niveau. Ik weet dat 3jr erg kort is, maar door mijn eigen enthousiasme en leergierigheid ben ik al zo ver. (ben denk ik wel een beetje ouder dan de TS , iig boven de 20)

JaSpJo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:59

nee ik zou niet aan een paard beginnen vooral omdat je nog zo kort in de paarden zit.
er komt zoveel bij kijken. ik zou lekker een verzorgpaard nemen en lekker doorsparen,

gr

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:01

sweetrebecca schreef:
ik wil graag een paard kopen en ben druk met sparen maar ik weet niet of ik er aan toe ben ik rijd nu 2 jaar en ik weet het niet en als ik er 1 koop een ouder paard of een veulen en wat voor ras?

help!!

Zolang je twijfelt ben je er nog niet aan toe. Wacht nog maar een paar jaartjes, blijf lekker rijden waar je nu rijdt, neem een verzorgpaardje, zodat je een prima beeld krijgt over de totale verzorging.
Intussen kun je lekker verder dromen over jouw toekomstig paardje.

DenK4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:28

Dat vind ik dus ook, als je zelf al twijfeld over het hoe wat waar dan zou ik nog lekker blijven sparen en er nog eens rustig over nadenken. Op het moment dat je er echt aan toe bent weet je ook wel wat je wil.

Succes met sparen!

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:00

Hoe oud ben je? Hoelang heb je al rijervaring?
Dat zijn denk ik vragen wat iedereen zich afvraagt.

Vinden je ouders het goed dat je een paard koopt?

Verder succes met sparen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:05

goh moet er nu flink over nadenken mijn ouders vinden alles best en ik rijd 2 jaar ben best zwaar en 14 jaar oud

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:12

Rijd je al 2 jaar intensief of 1 à 2 keer in de week op de manege. Dat is namelijk ook nog een groot verschil.

- Verder wie gaat het paard betalen als het er eenmaal is?
- Wie betaald alle spullen die je nodig hebt? (zadel, hoofdstel, borstels, eventueel dekens)
- Waar komt je paard te staan? Thuis, pension, manege?
- Hoeveel tijd heb je in de week? Elke dag?

Nog een aantal vragen waar je ooraf goed over na moet denken...

Xantaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:17

Ikz ou inderdaad maar eerst en saan een verzorg paardje gaan denken. Er komt en hoop kijken bij een eigen paard (en dan heb ik het nog niet eens over de kosten), je zal er dagelijks heen moeten en niet alleen om te rijden.

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:49

Ga eerst op zoek naar een verzorgpaard, het verschil tussen een manege paard (en lessen) en een eigen paard of verzorgpaard is heel groot.
Ik denk dat de beste volgorde is:
Manege - verzorgpaard - eigen paard.

rooz_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:51

eerst verzorgpaardje zoeken.. dan weet je wat er allemaal bij komt kijken enzo

DenK4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:54

rooz_89 schreef:
eerst verzorgpaardje zoeken.. dan weet je wat er allemaal bij komt kijken enzo

Helemaal mee eens! Dan krijg je pas een idee wat er allemaal bij komt kijken.