HELP!! Wat te doen? Paard verkocht, moet ik nu terugnemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silverbrumby

HELP!! Wat te doen? Paard verkocht, moet ik nu terugnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 11:03

Hallo,
ik heb mijn paard eind december/begin januari verkocht aan een manege, voor de gehandicaptenlessen.
Ze had lange tijd weinig tot niets gedaan, dus heb erbij gezegd dat ze rustig aan moesten op bouwen. Maar ze hebebn zich niet aan de afspraken gehouden, want ze werd na 2 weken al niet meer gebruikt voor alleen de gehandicaptenlessen, maar ze werd gewoon volop ingezet in de manegelessen, soms 3 a 4 uur p.d!! Omdat ze paarden tekort hadden....
Ze is een wever, dus haar hoeven staan scheef door het weven. Op zich niet erg want zo staat ze al 19 jaar probleemloos.
En aangezien het niet goed is de stand van de hoeven te veranderen, omdat ze dan last krijgen van de pezen.Ze hebben haar nu wel recht op de hoeven gezet, en gevolg ze had dikke benen. paar weken later was ze kreupel. Onderzoek laten doen ( lees: buigproef!) en er was een mogelijkheid dat ze artrose had zei de DA. Maar er zijn geen foto´s o.i.d gemaakt dus het is niet met zekerheid vastgesteld.
Nu loopt ze gewoon kreupel mee in de manegelessen!! Ik vind dat echt niet kunnen! Nu wil ze dat ik het paard terugneem, dus haar het geld ervoor teruggeef.
Ik heb dat geld niet, en ook geen plek meer voor haar, dat is de reden dat ik haar verkopen moest! Ik heb haar gezegd, het enige wat ik kan doen is kijken of ik een goede plek voor haar kan vinden.
Ze had een goed adres gevonden zelf, maar die wilden haar maar de helft geven, dus nou zegt ze dat ik het resterende bedrag moet aanvullen, want ze wil gewoon haar geld terug....

Mijn vraag: kan dit zomaar?? Dit slaat toch nergens op...! Het paard was goed bij overdracht! Ze heeft m zelf "kapot"gemaakt!

annuh25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:08

Dit slaat nergens op. Het is niet jouw schuld dat het paard kreupel is. Ik vind niet dat dit zomaar kan. Hebben ze het paard laten onderzoeken toen je het verkocht. Zo ja, en de DA zei dat hij gezond was, heb je bewijs dat hij het paard "kapot"hebben gemaakt, en kunnen je dus niks maken. Ze kunnen toch niet zomaar hun geld terug eisen? Ik heb er niet veel verstand van, maar ik vind dat dit niet kan! Je hebt helemaal gelijk!

Elmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:09

Oei, dit vind ik wel heel moeilijk hoor. Aan de ene kant wil je natuurlijk het beste voor je (ex-)paard, maar aan de andere kant heeft ze het paardje zelf kapot gemaakt. Ik heb echt geen idee wat ik zou doen, ik denk dat ik er kapot aan zou gaan dat ik wist dat het paard het niet goed heeft daar. Bovendien moet je ook nog maar afwachten wat er gebeurt als je de helft bijlegt...wie zegt dat het paard het op het nieuwe adres wel goed heeft? Succes met het maken van de juiste beslissing

Sizz

Re: HELP!! Wat te doen? Paard verkocht, moet ik nu terugneme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:59

Had het paard al artrose bij verkoop of is dit later onstaan? Dat is de vraag.
Als de koper kan aantonen dat het paard al artrose had bij aankoop kan ze proberen het paard via een rechtzaak weer terug te doen aan de verkoper.

Al neem ik aan dat de artrose is onstaan bij de koper aangezien artrose komt door overbelasting. Uit jouw verhaal is duidelijk dat overbelasting aan de orde is.

Ik denk niet dat ze het paard terug kan doen. Ook al zou ze een rechtzaak beginnen. Ze moet dan kunnen aantonen dat het paard eerder al een gebrek had. Op het weven kan ze het paard ook niet meer terug brengen aangezien ze dit gebrek al een week na aankoop aan had moeten geven.

Ik zou het paard absoluut niet terug nemen.

opino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:09

pfoe moeilijk, ik kan je geen zinnig antwoord geven, maar het lijkt me wel erg triest dit te moeten horen van je paard! Denk je hem goed weg te doen en dan hoor je dit

silverbrumby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:14

nee bij mij was het paard 100% op de benen. Ik gaf haar wel af en toe glucosamine bij na zware training ofzo,b.v springles, maar puur omdat ze niet meer zo soepel is als een jong paardje van een jaar of 6. Ze was bij mij nooit kreupel!! Het is zo'n hard paardje! Op de manege komt ze niet in de wei, alleen op stal,en voor de lessen komt ze eruit... Ik denk dat het zowieso overbelasting is.. Het is n.l ook niet zeker dat het artrose is, omdat er geen foto's zijn gemaakt... Maar in mijn ogen lijtk me dit zeer onwaarschijnlijk, het lijtk mij eerder een peesblessuure. Maar hoe dan ook dit paard had allang op rust gemoeten, maarja voor die manege is: tijd is geld!!
Het is erg sneu voor dit paard...
Mijn vriendin heeft haar overigens bij paarden te koop geplaatst, dus mensen met een goed hartje.. kijk even a.u.b.

Ze heeft het paard niet laten keuren bij aankoop. Ze heeft m zelfs nog bijna een week op proef gehad!
Het probleem zit m ook dat ik zelf wel het beste wil voor het paard, maar ik kan haar niet terug nemen, ik heb dat geld niet zo liggen, en ik heb ook geen plaats. Ik kan ook niet een helft bijbetalen, het is niet mijn schuld....

p.s dat ze weeft dat wisten ze wel, dat heb ik erbij verteld, en dat is ook meteen zichtbaar, dat doet ze best vaak.. maar ze lijdt er verder niet aan. Maar aan wat ze haar nu aandoen lijdt ze wel, en dat doet pijn...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:55

Iedereen kan beweren dat een paard artose heeft, laat zij eerst maar eens bewijzen (dus met foto'sen al) dat het zo is.

Daarbij heb ik eens gehoord dat als zij het paard niet laat keuren en jij haar netjes op de bij jou bekende mankementen geattendeerd heeft het een eigen schuld dikke bult verhaal is.

Aan de ene kant zou ik mijn paard (mits mogelijk) meteen terug nemen, gewoon al om de manier waarop dit gaat.
Aan de andere kant moet je idd ook hard zijn, weten dat het niet kan, en dat ze het zelf verziekt hebben.

Moeilijk....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 00:08

Sily schreef:
Iedereen kan beweren dat een paard artose heeft, laat zij eerst maar eens bewijzen (dus met foto'sen al) dat het zo is.

Daarbij heb ik eens gehoord dat als zij het paard niet laat keuren en jij haar netjes op de bij jou bekende mankementen geattendeerd heeft het een eigen schuld dikke bult verhaal is.

Aan de ene kant zou ik mijn paard (mits mogelijk) meteen terug nemen, gewoon al om de manier waarop dit gaat.
Aan de andere kant moet je idd ook hard zijn, weten dat het niet kan, en dat ze het zelf verziekt hebben.

Moeilijk....

Dat heb ik ook gehoord.
Ik kan alleen niet garanderen of dat waar is.

silverbrumby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 12:04

ze zal mij vandaag wel weer bellen erover... Ik geloof dat ik wel uit mijn vel ga springen, want ze maakt mij heel boos...aan de andere kant zou ik het liefst het paard "kidnappen" haha. Ik blijf wachten op meer reacties, maar met dit ben ik al ontzettend geholpen, nu weet ik waarom ik van me af mag bijten, en kan ik haar dus zeggen dat ze zelf schuld is. bedankt dat jullie t allemaal met mij eens zijn. Hoe jammer en sneu voor het paard ,echt waar dit heeft ze toch niet verdiend, maarja inderdaad soms moet je echt hard zijn....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:59

bijbetalen moet je zowiezo niet doen!
dan hebben die andere mensen mooi een goedkoop paard en zij heeft haar geld terug. en jij bent een stuk armer tewijl de hele situatie niet jou schuld is.
daarnaast wie zegt dat die andere mensen maar de helft betalen? voor hetzelfde geld betalen die mensen meer dan de helft, jij de helft... heeft ze nog winst ook.

voor je gevoel zou het het fijnste zijn het paard terug te nemen. maar zoals je zelf al zegt is dit waarschijnlijk niet mogelijk.

dan zul je hard moeten zijn en gewoon niet toegeven.
dan hadden ze het paard maar moeten laten keuren, dan hadden ze vantevoren geweten dat hij artrose heeft (als hij dat heeft , want dat is niet eens zeker)

ik neem aan dat ze wisten dat het paard een verkeerde beenstand had. jij hebt ze verteld dat ze het rustig op moeten bouwen..
als ze niet luisten dan is het gewoon helemaal hun eigen schuld.

het is voor jou en je paard te hopen dat er een goede oplossing komt.
ik zou proberen mee te zoeken naar een nieuwe eigenaar. zo'n eigenaar gun je een paard niet. vooral als hij kreupel mee moet lopen in de lessen!

JaSpJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:04

nee hoor is niet jouw schuld.
hij ws goed toen ze hem kochten.
maar wel banketstaaf voor je ik neem aan dat je erg om het paardje gegeven hebt en dan dit,
ik hoop dat het paardje een goed tehuis tegemoet gaat.
sterkte

gr

Hdekker4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:51

tot 6 weken na de aankoop kunnen ze een paard terugbrengen op verborgen gebreken daarna niet,ze bluft je gewoon af en probeert je bang te maken.Het is heel erg voor het paard dat sommige mensen dit doen je hebt haar toch duidelijk gemaakt hoe ze het paard moet behandelen en dat ze rustig opgebouwd moet worden.Je kan haar gewoon zeggen dat ze het kan vergeten en jouw advies had moeten opvolgen.En als ze dreigt met een rechtzaak sta je alleen maar sterk dus zeg maar dat ze dat vooral moet doen,geen probleem.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:03

Dat kan niet zomaar. Bovendien mag je ervan uit gaan dan zij 'professionals' zijn, als manegehouder hoor je verstand van paarden te hebben. Zij hebben zowieso onderzoeksplicht, dus hadden het paard moeten laten keuren. Jij hebt verteld welke jouw bekende mankementen het paard vertoonde.
Volgens mij hebben ze hier geen recht van spreken.

MontyRulezz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:15

Als ik jou was zou ik kontakt opnemen met je rechtbijstand. Die kunnen je namelijk heel goed helpen. Ik heb ook ooit eens een vervelend probleem gehad nadat ik mijn paard verkocht had. En ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld en die hebben alles geregeld voor mij. Ze raden ook aan om geen persoonlijk kontakt met de verkoper meer te hebben nadat je hun ingeschakeld hebt. Dan weet je ook gelijk waar je aan toe bent.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 06:49

En maak even een rekensom van de opbrengsten van een half jaar manegepaard huren! Dat moet zowie zo van de verkoopprijs afgetrokken worden.
Anders zou ze een half jaar een paard gratis hebben gehad en dat kan niet!

Maar in dit geval kan ze jou echt niet verplichten het paard terug te kopen, alleen is het helaas geen oude auto maar emotie, en daar speelt ze op in.

Maar eerst de huuropbrengsten: 175 dagen maal €10,00 per dag is al €1750,00! Ik weet niet wat jij ervoor gekregen hebt maar het lijkt me dat zo'n paard zichzelf al heeft terugverdiend en dat ze dus geen economische schade heeft als het paard nu weg moet.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:18

nee hoor jij bent niets verplicht tot aanvulling op dat bedrag...de verkoper wil gewoon dubbel profiteren. Zoals Amondi ook zegt, jou ex-paardje heeft zich al lang en breed terug verdient in die lessen

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:23

kan je niet de dierenbescherming bellen ofzo,, want een paard kreupel laten meelopen is egt zielug!!!!!!!!!!!!!!!

jij bent hun niks verplicht omdat jij er niks aan kan doen dat dat paard kreupel is!!!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:28

Om na 5 maanden nog eens je pony te willen inruilen vind ik raar... Zo kan ik het ook wel.... Jij bent naar mijn idee niks verschuldigt... Zei hadden de pony moeten keuren bij aankoop.... Als ze dat niet hebben gedaan, is het nu gewoon hun probleem....

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:37

ja idd.. dan had ze hem moeten keuren. en niet even gebruiken en dan terug brengen.. zij heeft hem 'kapot' gemaakt, dus zij zit ook met de stukken.. eigen schuld dikke bult.. al vind ik het zielig voor het paardje wat die manege eigenaresse er mee heeft gedaan..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:41

het paard was idd goed toen jij em verkocht! neem aan dat ze wisten dat ie weefde en dat ie daardoor scheef stond op zen hoeven...
volgens mij ben jij hun dan niks verplicht...
maar vind het wel super zielig voor het beestje! hoop dat je er uitkomt met de eigenaar om er een leuk passend huis voor te zoeken want geen 1 beest verdient het om er zo bij te lopen!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:55

beste oma,
je hoeft echt geen geld te betalen!

1. de koper heeft een wettelijke onderzoeksplicht; dwz als hij hem niet laat keuren, heeft hij ahw niet goed gekeken en dan geldt toch een beetje 'eigen schuld dikke bult'.

2. de koper heeft het paard al 4 maand geleden gekocht. Als er al sprake zou zijn van een verborgen gebrek, moet dat binnen 6 weken gemeld worden. (ik neem aan dat je bij verkoop netjes hebt gemeld dat het een wever is).
Daarbij moet ik nog opmerken dat een probleem dat met een buigproef aan het licht komt, geen verborgen gebrek is. Zie punt 1!

3. De koper heeft zelf de keuze gemaakt om hem voor de helft van de prijs weg te doen. Stel dat hij had besloten om hem gratis weg te geven, had je dan alles moeten betalen?

Samengevat; de koper heeft werkelijk geen poot om op te staan. Dit soort mensen wil nog weleens dreigen en bluffen met advocaten en rechtzaken enz.
Overigens, zonder je paardje af te zeiken, jouw paard kan nooit heel veel gekost hebben, als 19-jarige wever. En niemand waagt zich aan een rechtzaak over zo'n aankoopsom!
dus vooral niet van wakkerliggen!!

Overigens zou ik maar eens aangifte bij de politie doen van dierenkwelling, want een kreupel dier lessen laten lopen, kan niet! (heb persoonlijk niet zo'n hoge pet op van de db)

(heb een soortgelijk geval meegemaakt, pb me maar als je meer wilt weten)