Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annemeik

Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:24

Twee jaar geleden ben ik begonnen met een toen 15 jarig paard in de B dressuur. Ik heb een jaar over de B gedaan, vaak kreeg ik commentaar over de impuls en aanleuning. Dit kon ik ook echt wel begrijpen, ik was echt nog een groentje in de dressuur.

Nu rijd mijn vriend met dit paard (inmiddels 17 jaar) in de B dressuur. Ook hij heeft heel veel moeite om zijn punten te lopen en krijgt commentaar op de impuls en aanleuning. Wanneer ik hem zie lopen kan ik het met de impuls eens zijn. De aanleuning vindt ik alleen niet veel anders dan je bij de jonge paarden ziet.

Wordt een ouder paard anders gejureerd dan een jong paard? Verwacht men meer van een ouder paard dan een jong paard? Dit zou best scheef kunnen zijn omdat een ouder paard vaak een onervaren ruiter heeft.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:30

Ik kijk niet naar leeftijden, afstammingen en whatever dus bij mij maakt het niet uit of ik een jong of een wat ouder paard in de ring heb. Gewoon een goede proef neerzetten

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:30

Nee, het zal me een zorg zijn hoe oud het paard is.
Het enige nadeel met een ouder paard is dat ze wat strammer en stijver kunnen zijn.
Ik had vanmorgen een 14 jarige in de ring en die scoorde 199 punten in het L1 (eentje van 17 met 192 en eentje van 18 met 183).

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:33

De meeste jury's kijken daar wel naar,..
onzin, wat maakt het nou uit hoe oud het paard is?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:08

Melanieetjuh schreef:

Onderbouw dit eens??
Zomaar zeggen dat jury's daar naar kijken zonder argumentatie vind ik een beetje vreemd.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:23

Ik kijk inderdaad wel eens op een coupon naar de leeftijd van een paard. Ik wist niet dat dat verboden was???
Vorige week kreeg ik een erg jeugdig paard in de ring, toen zag ik dat het beestje nog maar net 3 was. Zo kijk ik wel eens vaker op een coupon, ook wel naar de afstamming en ook wel naar de leeftijd van de ruiter. Ik zie het probleem daarvan niet.
Of denk je dat ik bij een 18 jarige denk, laat ik die oude knol maar geen winstpunt geven? Rare gedachte...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:37

Ik heb wel eens (mondeling) commentaar van een jurylid gehad toen ik met een 6-jarige B of L1 startte (weet t al niet meer) dat die onderhand wel M2 of Z had moeten lopen. Vond 't wel apart, want volgens mij was ik toch echt de enige niet die een zesjarige in een lagere klasse had lopen. Hij was pas als vijfjarige ingereden en ik was de eerste die ermee startte

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 08:45

Fitzroy schreef:
Melanieetjuh schreef:

Onderbouw dit eens??
Zomaar zeggen dat jury's daar naar kijken zonder argumentatie vind ik een beetje vreemd.

Nou ik heb een vriendin, die heeft een paard van, 15 en die is al stijf etc,.
En loopt niet zo goed door meer, terwijl ze d'r goed de best aan doet, en dan krijgt ze daar toch minpuntjes voor...
Terwijl de jury*vind ik* daar toch wel anders naar kan kijken, niet te anders natuurlijk maar wel mee leeft.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:05

Ik vind niet dat een jury daar milder naar moet kijken. Ook een paard van 15 is te gymnasticeren, dan moet ze er maar wat meer tijd insteken. Dan kun je ook zeggen: mijn paard is wat overbouwd en kan niet zo goed verzamelen maar ik wil toch een even hoog punt als die ruiters die het wel kunnen. Mijn paard heeft aanleg voor een onderhals en is moeilijker nageeflijk te rijden... Mijn paard heeft geen spectaculaire middendraf... Mijn paard zijn stap is kwalitatief slecht...
Je zit op een bepaald niveau en op dat niveau moet je meedraaien of je paard nu net drie geworden is of hij is zeventien. En komt hij niet aan B-niveau dan zou ik het paard een tijdje thuis houden en trainen tot hij het WEL kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:48

Toen ik met [paard] begon was ze toch ook al 9!
Daarvoor nog nooit door iemand op wedstrijd uit gebracht dus ook nog totaal onervaren.
Heb hier nooit last van gehad qua beoordeling!
Ik ben altijd netjes en eerlijk beoordeeld!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:51

Melanieetjuh schreef:
Nou ik heb een vriendin, die heeft een paard van, 15 en die is al stijf etc,.
En loopt niet zo goed door meer, terwijl ze d'r goed de best aan doet, en dan krijgt ze daar toch minpuntjes voor...
Terwijl de jury*vind ik* daar toch wel anders naar kan kijken, niet te anders natuurlijk maar wel mee leeft.

Maar dat is een heel ander verhaal. Dat paard is dus niet goed aan de hulpen en mankeert misschien (?) wat. Een paard van 15 hoeft nl. niet stijf te zijn.
Als jurylid kun je daar natuurlijk geen rekening mee houden. Dan moet je ook rekening gaan houden met paarden met beperkte capaciteiten, paarden die jong zijn en nog wiebelig enz enz. Het einde is dan al gauw zoek.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:23

Mijn E-pony was 16 toen ik in de B begon, en ik heb in de B ( op m'n 1e wedstrijd na ) nooit zonder winst gereden, en meestal dubbel winst. Dus ik heb niet direct t gevoel dat ik op de leeftijd werd beoordeeld Anderhalf jaar later hadden we de pnt voor t Z1 dus het ging allemaal vrij soepeltjes .

Charles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:25

Leeftijd zegt helemaal niets! Het ligt meer aan de soepelheid van je knol, wanneer die is ingereden en op wat voor manier. Natuurlijk niet alleen hier aan, het hangt van allerlei factoren af

joop007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:56

mijn oude beestje (15) heeft gister onder zijn nieuwe ruiter B gelopen en had 208 punten..... Denk niet dat een jury naar leeftijd kijkt

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:00

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik hoor hier toch weer veel geluiden die neigen naar het probleem bij het paard zoeken in plaats van bij de ruiter. Als je bij verschillende juryleden dezelfde punten aangestipt krijgt, kun je er mijns inziens vanuit gaan dat daar ook een probleem zit. Er zijn juryleden die met een gekleurde bril naar combinaties kijken, maar tegenover rechtvaardige jury's is dat aantal naar mijn idee echt te verwaarlozen. Op het oordeel van 1 enkele jury zou ik ook niet te snel af gaan, maar wanneer iets een wederkerend onderwerp is zou ik toch eens kritisch naar mezelf en m'n rijden gaan kijken.

Oudere paarden anders beoordelen? Nu vraag ik je, wanneer is een paard dan oud? Zoals Urielle al aangaf is het tegenwoordig bijna een schande als je zesjarige paard nog geen Z loopt. En wat moet zo'n beest de overige 20 jaar van z'n leven dan uitvoeren? Ik word zo moe van mensen die een paard ouder dan 10 jaar al oud durven te noemen... Zucht.

Overigens heb ik heel vaak geschreven bij jury's en ben niet of nauwelijks tegen gekomen dat er überhaupt naar de leeftijd gevraagd/gekeken werd, en als dat al gedaan werd was het omdat het een opmerkelijke (zowel in goede, als slechte zin!) combinatie was. Maar andere beoordeling, nee, nog nooit meegemaakt.

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:27

Fitzroy schreef:
Ik kijk niet naar leeftijden, afstammingen en whatever dus bij mij maakt het niet uit of ik een jong of een wat ouder paard in de ring heb. Gewoon een goede proef neerzetten

Tja, kom je hier in de buurt wel eens jureren? Wil ik meteen bij je in de ring .
Ik klaag niet hoor, maar ik heb inderdaad verschillende keren 'opmerkingen' van juryleden gehad dat mijn paard met 11 jaar 'nog maar' B liep. Het waren overigens wel de eerste keren van zijn leven dat ie een dressuurring van binnen zag }> (is voorheen alleen springen uitgebracht), en echt last ervan heb ik nooit gehad want ik ben op mijn gemakkie (ga maar eens per maand weg, en dan ook maar 1 proefje) in 2 1/2 jaar tot M1 met wp gekomen, inclusief regiokampioenschappen enzo, dus zo slecht was het niet. Ik heb trouwens ook al een paar maal opmerkingen van juryleden gehad dat een springpaard niet in de dressuurring thuis hoort (stond echt op mijn coupon!).
En mijn nieuwe aanwinst, van nu net 3 jaar oud, loopt met 5 jaar ook echt geen M of Z hoor. Al zou ze het kunnen, ik wil mijn paard graag nog wat langer heel houden (en fris tussen de oren). Alles is tegenwoordig toch al zo erg 'tijd is geld' gericht .

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:35

Melanieetjuh schreef:
[

Dat is toch ook logisch??

Ik rijd sinds dit jaar wedstrijden, heb zelf moeite met o.a. mijn eigen balans als ruiter. Paard liep eerst met weinig impuls en de aanleuning is nog niet helemaal zoals het zijn moet.

De impuls is inmiddels veel verbeterd, nu de rest nog

Dan geeft de jury mij dus geen royale punten. Ze kunnen mij toch niet anders gaan boordelen, omdat ik lichamelijk wat mankeer. Daarom oefen ik wel extra hard voor mezelf om het uiteindelijk tóch voor elkaar te krijgen en ben ik heel erg blij als mij dan uiteindelijk wél lukt. Dan weet ik tenminste dat ik het verdient heb en niet omdat de jury denkt "ach die heeft het moeilijk maar doet haar best dus geef ik maar een punt extra" Nee het moet gewoon GOED zijn!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:44

Ik heb één keer geschreven bij een jury die eerst aan mij vroeg hoe oud dat paard was in de ring. Toen ik vertelde dat het 16 was, zei ze: "mooi leerpaard voor dit meisje, hij is vast al Z geweest, dan moet het toch wel beter kunnen dan dit".

Ik denk dat er misschien jury's zijn die bepaalde verwachtingen van een ouder paard hebben, vooral als voorheen op hoog nivo heeft gelopen.
Toch ben ik van mening dat als je een goeie proef rijdt, je de punten krijgt die je verdiend (over het algemeen).

jasmijn78

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:14

Ineke2 schreef:
Melanieetjuh schreef:
[
En loopt niet zo goed door meer, terwijl ze d'r goed de best aan doet, en dan krijgt ze daar toch minpuntjes voor...Terwijl de jury*vind ik* daar toch wel anders naar kan kijken, niet te anders natuurlijk maar wel mee leeft.
[/quote]

In de dressuur krijg je nog altijd punten voor de verrichtingen die je laat zien. Als we punten zouden krijgen voor de mate waarin we ons best deden, dan werden we allemaal eerste.

Ineke2 schreef:
Dan geeft de jury mij dus geen royale punten. Ze kunnen mij toch niet anders gaan boordelen, omdat ik lichamelijk wat mankeer. Daarom oefen ik wel extra hard voor mezelf om het uiteindelijk tóch voor elkaar te krijgen en ben ik heel erg blij als mij dan uiteindelijk wél lukt. Dan weet ik tenminste dat ik het verdient heb en niet omdat de jury denkt "ach die heeft het moeilijk maar doet haar best dus geef ik maar een punt extra" Nee het moet gewoon GOED zijn!

Dat is de juiste instelling!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:24

Ik heb ook een paard van 15 en ook altijd impuls en aanleuning op de proef staan. Ligt het aan zijn leeftijd? absoluut niet. Ik vergeet als ruiter zo gauw ik in een pinguinpak loop om mijn paard achter zijn vodden aan te zitten en te blijven rijden ipv achterovergezakt met hem mee te liften door de proef.
Als 15 jaar tegenwoordig al oud is weet ik het ook niet meer en idd heb ik nog nooit gezien dat een jury aan de hand van de leeftijd jureert. Hooguit wordt er naar de leeftijd gekeken om bepaald gedrag/ beweging te verklaren. Van een 3-4 jarige is het logisch dat het wat wiebelig en onzeker de ring in gaat. En van een 25 jarige kan het zijn dat hij wat minder soepel toont.

Als je de mogelijkheid hebt zet je zelf eens op film tijdens het trainen en tijdens de proef. De verschillen zijn vaak heel erg groot. Heel veel ruiters (dus niet alle ruiters!!!) incl mezelf stoppen tussen de witte hekjes met rijden. Een gemiddeld paard verliest dan al heel snel zijn impuls en voelt niet prettig meer aan in de hand waardoor we zelf gaan frummelen om hem losser te krijgen en hiermee de aanleuning verstoren.

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:34

mijn nichtje heeft een pony van 27, ze kreeg hem toen hij 22 was maar is er pas wedstrijden mee gaan rijden toen hij 25 was. zijn in 1 seizoen de B doorgekomen, met elke keer opnieuw weer prijzen (voorheen Z dressuur en M springen) en natuurlijk kregen ze wel eens commetaar op de leeftijd en de impuls en de sprong in galop. nu start ze L1 met hem , de eerste 2 wedstrijden is het wat minder gegaan, het zit allemaal wel in het beestje maar is er natuurlijk wat moeilijker uit te krijgen , derde keer L1 en ja hoor 190 punten! mensen die zeggen dat het beestje op rust moet, maar ook mensen langs de wedstrijdring die het top vinden zo'n beestje in de sport te houden zolang die het zelf leuk vind!!! ook wel eens op het protecol: leuk zo'n oud beestje in de ring , is weer eens wat anders.
ik ben gewoon van mening dat het niet uitmaakt, sommige paarden zijn op hun 18e al stijf en stram en andere worden tot een week voor hun dood nog met veel plezier gereden.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:50

Ik neem aan dat jury's zich niet laten beinvloeden door de leeftijd van het paard..
Op dat moment rij je in die klasse en moet je op dat niveau een 'goede' proef neer kunnen zetten. Of je paard nou 4 of 14 is.
Anders ben je dus blijkbaar nog niet klaar voor dat niveau (ook al is het soms maar B...)

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:53

Ik heb een 17 jarige ruin, en als het meezit gaan we dit jaar of volgend jaar eens proberen te starten.
Dat zullen voor ons de eerste wedstrijden zijn. Kijken of hij me nog door de B heenkrijgt, want aan hem zal het niet liggen
Hij gedraagt zich als een 5 jarige, en zit lichamelijk prima in elkaar
Ik wat minder

juffie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:57

ik heb een 5jarige en daar heb ik een tijd ook geen ppunten meegereden door aanleuning en impuls maar daar heb ik hard aan gewerkt en nu stromen de punten binnen.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:01

Je kan het natuurlijk ook omdraaien!

Is voor jonge paarden de B niet veel moeilijker dan voor oudere?
Een jong paard heeft immers veel minder (levens)ervaring, balans en is nog vollop in de groei...