"kunnen we even stil zijn aub"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fanclubE_Gal

"kunnen we even stil zijn aub"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 17:21

Dit was ongeveer wat Imke Bartels donderdag avond zei op het NK, vlak voordat ze haar proef begon.
Achter begonnen een hele berg mensen commentaar te leveren op haar. "je kunt toch rijden" "doe niet zo arro" enz.

Het lijkt mij dat als je naar een dressuur wedstrijd komt kijken het toch niet meer dan normaal is om netje stil te zijn.
Ik ben dan ook zeker geen voorstander van honden en (kleine) kinderen op de tribune. Zo was er donderdag een klein kind aan het huilen tijdens een proef.

Zelfde geld voor geluid van mobiele telefoons. Is toch niet zo'n moeite om je geluid uit te zetten.

Wat vinden jullie van deze kwestie?

Rachel_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:23

Helemaal mee eens!

Whoops1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:24

Vind ik ook.
Zelf hoop je ook dat het stil is langs de kant
als je een wedstrijd rijdt, of zelfs al als je les hebt!

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:25

Van mij mogen zulke lui verwijderd worden. Dát vind ik pas asociaal.

Heb zowieso een hekel aan jankende kinderen op evenmenten/markten/winkels/etc

Wat moet zo'n kind daar, alsof je hem daarmee plezier doet.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:25

Het lijkt mij logisch dat zoiets je uit je concentratie haalt. Het is geen concert! Mobieltjes uit, monden dicht en huilende kinderen laat je thuis

orange1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:26

ik sluit me aan bij schimmelig

fanclubE_Gal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 17:30

Smystique schreef:
Van mij mogen zulke lui verwijderd worden. Dát vind ik pas asociaal.

Heb zowieso een hekel aan jankende kinderen op evenmenten/markten/winkels/etc

Wat moet zo'n kind daar, alsof je hem daarmee plezier doet.

Dat dacht ik dus ook. Ik had op een gegeven moment 2 kinderen achter me zitten. Die alsmaar riepen "kijk hij doet galopperen" Een keer is nog wel grappig, maar ze begonnen wel erg hard te roepen.

o0marije0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:43

als je zo'n drang hebt om geluid te produceren als je paarden ziet.. ga dan maar naar een manege ..zoek de kantine op en leef je uit..wil je persé die mensen zien rijden én je wilt geluid produceren ga daat dan bij de inrijbak doen..alleen denk ik dat ze het daar ook niet op prijs stellen ..Maar wees tijdens de proef gewoon stil! Ben je er niet mee eens vertrek je maar. Eigenlijk zouden ze bordjes moeten ophangen: Stilte tijdens een proef anders wordt u uit deze ruimte verwijdert

dat commentaar! Zou er egt van uit m'n vel springen als ik t zou horen..

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:45

Tsjah, ik vind kinderen echt wel leuk hoor. Maar snap moeders soms niet. Die kinderen worden overal mee naartoe geleurd. Volgens mij gewoon uit egoïsme omdat er geen oppas is, of iets dergelijks.

Je kan mij niet wijsmaken dat het voor zo'n dreumes leuk is om de hele dag meegesjouwd te worden. Net als kinderen op de markt in die kinderwagens vréselijk.

Ammenooitniet dat ik zo'n moeder wordt, dan nog liever met mn breiwerk achter de geraniums!

fanclubE_Gal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 17:46

Ik heb dr ook iets van gezegd hoor.
Er hingen trouwens wel bordjes daar. "stilte tijdens de dressuurproeven"
ook voor het eerst dat ik zo iets zie. Maar ze zouden er veel strenger op moeten zijn.
Kinderen op tribunes is natuurlijk het nadeel van gratis evenementen. Hopelijk is dat zaterdag minder

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:58

Ik ben het geheel met je eens.
Mensen moeten gewoon hun mond houden óf ze komen niet punt.
Andere mensen ook een kans geven hun proef netjes te kunnen rijden.

chelsea82

Re: "kunnen we even stil zijn aub"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:00

Helemaal mee eens.

Ik merk het zelf ook vaak hoe vervelend het is als het onrustig tijdens je proef is.
Ik krijg vaak het gevoel dat mensen vinden dat dat wel kan in de hogere dressuuur.
Je rijdt Z dus je kunt toch rijden.
Je paard loopt Z dus moet hij wat gewend zijn.
Je paard loopt Z dus moet gehoorzaam zijn.
Een Z paard is vaak veel sensibeler dan een B paard.Die Z paarden zijn zo sensibel, zo geconcentreerd en noem maar op, dat ze veel sneller in de spanning raken dan een B paard.De meeste B/L paarden zijn brave doorgewinterde paardjes die kijken nergens van op.Dit zien een hoop mensen niet in.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:14

Wanneer Imke dat vraagt aan de aanwezige lawaaischoppers, is het echt wel nodig geweest. Soms wordt er wel eens wat overdreven gedaan over de stiltes en het lopen van mensen tijdens een dressuurproef.
Helaas maken de tribunes vaak teveel lawaai (ook al loop je op je tenen). Zeurende kinderen en mensen die hardop allerlei (deskundig denken ze dan...) commentaar leveren... allemaal verwijderen zodat degenen die wél willen kijken naar dressuur dat op een normale wijze kunnen doen.

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:16

Schimmelig schreef:
Het lijkt mij logisch dat zoiets je uit je concentratie haalt. Het is geen concert! Mobieltjes uit, monden dicht en huilende kinderen laat je thuis

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:12

Ik vind het pas associaal als mensen bewust geluid maken tijden een kur of proef. Het is een kleine moeite om je mobieltje uit te zetten en je mond te houden.

_Iris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:48

Schimmelig schreef:

Helemaal mee eens..

Sifraaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:01

Ik vind ook dat mensen rekening moeten houden met een combinatie tijdens een proef. Het is gewoon erg vervelend als de ruiter/paard afgeleid wordt door mobeiltjes die afgaan, schreeuwende kinderen e.d.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:03

Ben het met Schimmelig eens

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:14

Had een keer zelf tijdens een Indor Regiokampioenschap pratende mensen langs de bakrand staan. En dan hard praten en lachen enzovoorts. En ook niet weggaan of stil zijn als iemand het vraagt. Behalve bij de combinaties van eigen vereniging.

Wel een keer zaten we bij een kur te kijken en was ook een kind aan het huilen en die ouders werd vriendelijk verzocht om even weg te gaan, omdat het erg onprettig was voor de ruiters.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:52

chelsea82 schreef:
Die Z paarden zijn zo sensibel, zo geconcentreerd en noem maar op, dat ze veel sneller in de spanning raken dan een B paard. De meeste B/L paarden zijn brave doorgewinterde paardjes die kijken nergens van op.Dit zien een hoop mensen niet in.

Dit is toch wel een hele domme en onlogische conclusie. De meeste Z paarden waren ook eerst B paarden. En de meeste Z paarden hebben er toch wel ietsje pietsje meer wedstrijd ervaring dan het gemiddelde B paard. Daarnaast is het gemiddelde Z paard ook stukken ouder dan een B of L paard.

Mensen moeten stil zijn, maar aan de andere kant moet je wel ergens tegen kunnen. Beetje gerousemoes houd je altijd en dat moet kunnen. Irritante belmelodies, jankende kinderen en een scheldpartij hoeft dus weer niet.

Dat er mensen zijn die zulke opmerkingen hebben gemaakt, tja dat verbaast me niks die zitten er altijd tussen. En wellicht had ik het zelfde gedacht als ze het had gezegd op de toon waarmee ik denk dat ze het had gezegd. Aan de andere kant had ik hetzelfde misschien ook gevraagd als er écht heel veel luid kabaal werd gemaakt. Dat recht heeft ze om te vragen, ze wilt immers een goede proef neerzetten.

Het is dressuur, maar laten we wel een beetje reeel blijven en dat gekak (lees=geklaag) zoveel mogelijk achterwege laten. Paarden moeten ergens tegen kunnen en ook de ruiters/amazones moeten daar tegen kunnen. Paard gaat heus niet dood van bijvoorbeeld een paraplu die door een omstander wordt opgestoken (bij een bak of buitenrit). Laat zo'n beest dat onderzoeken, ipv angstvallig beschermen want stel dat hij schrikt. (en vervolgens kent hij het object niet en schrikt hij idd elke volgende keer omdat hij niet mag wennen en leren dat het niet eng is)

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 23:20

Sammie schreef:
chelsea82 schreef:
Die Z paarden zijn zo sensibel, zo geconcentreerd en noem maar op, dat ze veel sneller in de spanning raken dan een B paard. De meeste B/L paarden zijn brave doorgewinterde paardjes die kijken nergens van op.Dit zien een hoop mensen niet in.

Dit is toch wel een hele domme en onlogische conclusie. De meeste Z paarden waren ook eerst B paarden. En de meeste Z paarden hebben er toch wel ietsje pietsje meer wedstrijd ervaring dan het gemiddelde B paard. Daarnaast is het gemiddelde Z paard ook stukken ouder dan een B of L paard.

Over het algemeen is dit toch wel zo. van een Z paard wordt meer gevraagd, ze moeten scherper aande hulpen staan enz. Ik heb zelf een paard dat Z gelopen heeft, dus ik weer wel hoe hij veranderd is nu hij dat niet meer hoeft.

MIjn vader zei dat ze net als in de bioscoop duidelijk moeten laten weten dat je stil moet zijn en telefoon ed uit zetten. Hij is nieuw in de wereld en snapt het wel, maar had er zelf niet zo over nagedacht.

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:28

het is heel vervelend wanneer je aan het rijden bent er staan zulke omstanders bij je ring.
maar het is toch ieders eigen keuze om kinderen mee te nemen? je kunt ze toch niet verplichten om de kinderen thuis te laten!!! misschien zijn het wel penny meisjes die een rugzakje mee nemen en lekker een zakje chips open scheuren, luidruchtig gaan kauwen en intens genieten van de sport!
concentratie is van groot belang, maar er zullen zich elke sport situaties als deze zich voor doen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:29

fanclubE_Gal schreef:
Over het algemeen is dit toch wel zo. van een Z paard wordt meer gevraagd, ze moeten scherper aande hulpen staan enz.

Dit is wat anders dan dat Chelsea beweert. Overigs een Z paard waarbij je meer
geconcentreerder
(oefeningen zijn zwaarder, goed voorbereiden ect) moet zijn, hoeft niet sensibeler te zijn. Elk paard moet aan de hulpen zijn, of het nu springt, dressuurt in de B of ZZ-Z. Het gaat om de graad van de africhting.

Citaat:
misschien zijn het wel penny meisjes die een rugzakje mee nemen en lekker een zakje chips open scheuren, luidruchtig gaan kauwen en intens genieten van de sport!
Wat dacht je van de boeren met de klompen? Die binne bie die tugers wa welkome ô!
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-05-06 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rl_PrincEsS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:30

Ik vindt zoiets niet meer dan logisch.
Helaas is het een steeds meer voorkomende zaak en kijken de mensen ook nog raar op als je er iets van zegt.
Ook erg aso onderaan de tribune gaan zitten met een grote paraplu zodat je het zicht van anderen ook belet.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:36

Wat ik ook heel irritant vind zijn honden vlak naast de ring. Nou rijd ik geen Z dressuur maar IJslanders maar het is even irritant. Heb een keer gehad dat tijdens een proef ik langs iemand met een hond rijd en die hond die vliegt onder het draadje door en hapt naar mijn paard. Waarna mijn paard dus vervolgens (heel logisch) een giga sprong opzij doet en vervolgens wat overstuur weer verder loopt, en volgende ronde achterdochtig wat schuin naar het hondje kijkent er weer langs loopt. Dan is je paard dus meer bezig met de hond dan met jou. En de eigenaar van de hond, die kijkt niet eens op, 'moet het paard maar aan wennen....' Nee geen honden dicht bij de ring vind ik.