wedstrijd rijde met hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat vinden jullie van hengsten?

Geweldig
Geen stemmen
gaat niet anders dan andere paarden
Geen stemmen
irritant
Geen stemmen
nooit op gereden?
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

nena_pony

wedstrijd rijde met hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 20:05

hooi hooi,,
ik mag een hengst gaan rijden, maar ik weet niet zo zeker dat het goed gaat op wedstrijden,
en nu was de vraag:
wie heeft er een hengst? gaat dag goed op wedstrijden? waar let je op en wat doe je als hij gek wordt zeg maar van de "dames" om zich heen,,:S

Groetjes nena

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:07

ik heb geen hengst enzo maar je moet iig 12 zijn en L2 met winst om een hengst te mogen starten.

chelsea82

Re: wedstrijd rijde met hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:55

Voor een paardenhengst moet je 14 jaar oud zijn.Voor een pony hengst 12 jaar oud.En voor beide dus L springen of L2 dressuur.

Denk wel goed na voor je er aan begind.Wees heel eerlijk tegenover jezelf.Kun je het aan, ben je kundig genoeg.Je moet wel L2 dressuur zijn, maar zeg nou zelf dat is toch niks.Ga bij jezelf goed na of je goed genoeg kunt rijden en kundig bent, gediciplineerd bent, concequent bent,enigzins brutaal bent.

Ik rij zelf meerdere hengsten op concours.En ik ondervind geen problemen.Ik heb zelfs liever hengsten.Het gedrag van de hengst is ook heel sterk afhankelijk van de omgang met de ruiter en met het sociale contact met andere paarden.Vaak denken mensen het is een hengst, weg bij andere paarden, opgesloten in zijn stal en noem maar op.Dat werkt naar mijn mening tegen.Mijn hengsten staan tussen de andere paarden op stal.Ik heb open stallen, dus ze kunnen aan de zijkanten neuzen, de vooorkant is open dus ze staan heerlijk met het hoofd naar buiten.Ik heb geen problemen als ik met een ander paard er voorlangs loop.Ze staan gewoon tussen de hengsten, ruinen en merries.Geen enkel probleem.Ze staan zelfs buiten in het land.Wel in een eigen weilandje, maar tussen de rest van de landjes.Gewoon naast merries.Geen enkel probleem.Mijn hengsten weten niet beter.In het begin zijn ze wel even brutaal, dat is logisch.Maar dat slijt heel snel.Je moet niet veel anders gaan doen omdat het een hengst is.Behandel hem gewoon, met discipline dan is er niks aan de hand.Tijdens het rijden heb ik ook geen problemen.Thuis niet en op concour ook niet.

Enkele van mijn hengsten hebben ook gedekt.Ze weten dondersgoed wanneer een merrie hengstig is.Maar ze blijven eerlijk en doen niets.Zelfs als ze in het land staan hebben ze niet de neiging om dwars door de draden te gaan.(heb het wel goed afgezet hoor, natuurlijk niet een banketstaaf wit lintje, maar goed stevig breed lint met goed palen).Op stal zijn ze ook heel rustig, misschien nog wel rustiger dan de ruinen.Tuurlijk hinneken ze wel eens, maar dat mag.

Een paard wat je afzonderd van de andere paarden die word lastig.Die heeft geen sociaal contact met paarden.Die ziet geen paarden.Zodra je dan tussen de paarden komt dan komt het.Dan gaat hij zich een kerel voelen.Heb 1 hengst gehad die tijdelijk in een anderre stal moest staan, en dus geen paarden zag.Dat was verschikkelijk.Zodra hij een paard zag was ik stuurloos.Toen hij later tussen de anderen op stal stond was het snel afgelopen.

Ook op concour heb ik geen problemen.Tuurlijk gillen ze een keertje als ze de trailer uit komen.Maar dat is 1 keer en dan zijn ze stil.Ik laat ze altijd eerst even kijken en ga dan opzadelen.Dan is het goed, als ze maar even hebben kunnen kijken dan blijven ze rustig staan.Ook met het losrijden ondervind ik geen problemen.Ze zijn gehoorzaam en houden hun mond.Ze weten het, zodra ze 2 proeven hebben gelopen dan zijn ze klaar en gaan ze hinneken en laten ze merken dat ze er zijn, maar ze worden niet gek en vervelend.Ze hinneken alleen wat.Tijdens de proef houden ze ook rustig hun mond.Op de trailer staan ze heel rustig en zijn ze stil.Tuurlijk moet je er rekening mee houden dat de eerste paar wedstrijden vreemd is voor ze, maar dat is voor elk paard zo.Alleen een hengst kan dan net iets drukker zijn.Je moet dan zelf brutaal zijn en gelijk eraan gaan rijden, de bluf er af rijden.Dat is 2,3 keer en dan is dat er vanaf.
Beself wel heel goed dat er helaas geen mensen zijn die ook maar het idee hebben dat er misschien ook wel een hensgt op het voorrijterrein kan lopen.Niemand houdt rekening met elkaar en niemand gaat ervan uit dat er een hengst tussen kan lopen.Heel vervelend maar ik merk het telkens weer opnieuw.Het gebeurd elke wedstrijd wel weer dat iemand ineens een paard voor mijn neus drukt, voor me langs schuerd en noem maar op.Je zult zelf goed op moeten letten.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Je moet echt heel goed nadenken of je wel geschikt bent om een hengst te rijden / starten.Als je twijfeld moet je het niet doen.Overleg het eens goed met je ouders of partner en met je instructeur.Succes.

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:00

huh is dat veranderd dan, eerst was het toch gewoon l1 dressuur ?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:03

leuk weetje:
veel ruiters willen niet zelf met hun hengst dekken omdat de hengst dan hun kunnen koppelen aan het dekken.
zo ken ik iemand die dekhengsten uitbrengt op concours.
en als zijn vade4r ze uit de boks halen ze helemaal druk worden omdat zijn vader ze altijd uit de boks haald voor het dekken.
als hij zelf (de ruiter) de hengst uit de boks haald op dektijd blijft het paard rustig omdat hij weet dat dit iemand anders is.
(ik vind dat best grappig en knap van een paard dat hij dat weet.)

Ontopic: ik ben het bovenstaande eens.
ga niet op wedstrijd met een hengst als je niet kundig genoeg bent.
Ik ben L1 maar kan ook wel op L2 niveau rijden, maar ik weet van mezelf dat ik er niet kundig genoeg voor ben!
Ik begin er dan ook niet aan.
je bent op wedstrijd terrein namelijk niet de enigste die risico loopt, maar ook omstanders lopen risico als je niet kundig genoeg bent.

P.S.
Ik check ff de regelementen

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:12

Zie FAQ en KNHS-reglement

Ik zet dit topic op slot.