Vraagjes over proef 9 L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Vraagjes over proef 9 L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 13:06

Even wat vraagjes van een mutsje dat haar eerste onderlinge wedstrijd gaat rijden :
Heel dom misschien, maar hoe kun je op de linkerhand binnenkomen op A-F-B-M? Dit is toch altijd rechterhand? Als je op de linkerhand zit, wordt het M-B-F-A toch?

Wat is grote volte links op X-C-X? Als je dan afwendt vanaf E, kun je dan gewoon helemaal over C gaan en dan via B weer terug naar E? Daarna een halve grote volte links X-C... ga je dan omdat je terug bent gekomt vanaf die andere volte bij E, weer via C, maar dan weer rechtuit vanaf B?

Ik moet 'n natuurlijk gewoon gaan rijden, want het is moeilijk visualiseren zo hoe de bak er uitziet. Maar ik ben bang dat ik tijdens het rijden anders toch verkeerd rijdt...graag jullie hulp

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:12

Rijd het proefje zelf eerst een paar keer en pak het proevenboekje erbij. Leer uit je hoofd waar de letters staan want zoals ik het nu lees, weet je dat niet. Weet je wel wat links en rechts is?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:20

Waarom start je L1? het lijtk of je nog nooit een proefje gereden hebt

MaRcIaNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:04

ik heb het proefje eergister gereden maar A F B M is toch echt de linkerhand hoor .

en je moet E afwenden en dan x -c-x grote volte hals laten strekken en dan tussen x-c halve grote volte en tegelijke tijd de teugels op maat maken.

dus je rijd ander halve volte.

daarna moet je h-x-k van hand veranderen dus het klopt zo wel. .

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:07

Kijk anders even op het plattegrondje van de baan in je proevenboekje

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:23

Als je je proefje begint en je rijdt op de linkerhand en je bent A voorbij begint je proef dus. Je rijdt dan gewoon de hele lange zijde op de linkerhand A F B M.. Vrij simpel lijkt me dat tog?

Volte X C X, dan rij je dus ook al op de linkerhand en moet je waarschijnlijk bij E afwenden en bij X (in het midden) de volte naar links richting C maken en dan weer naar X.. Als je dat al niet eens snapt kun je volgens mij beter eerst maar beter een B proefje gaan rijden

Sjen

Re: Vraagjes over proef 9 L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:11

Hallo mensen, ook van lezen gehoord....EERSTE ONDERLINGE WEDSTRIJD.
Maw: nee ik heb nog nooit een wedstrijd gereden en idd is het de eerste keer.
En er is gevraagd om boven je niveau te beginnen, niet eronder. Ik rijdt gewoon dressuurlessen, alleen zijn daar niet altijd bordjes bij.
Het is gewoon zielig zoals er gereageerd wordt, bokt is weer lekker pretentieus. Ik ben meer van de inhoud dan de vorm, alles wat in de L gevraagd wordt beheers ik en dat lijkt me het belangrijkste.
Ik heb op de universiteit geleerd dat je er geen domme vragen zijn en als die er al zijn dat je ze beter kunt stellen... iemand aanvallen op het feit dat die domme vragen zou stellen is echt heel dom

Dit is trouwens alleen bedoeld voor de eerste reacties en de laatste!
Laatst bijgewerkt door Sjen op 22-05-06 19:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:13

En dan nog iets: ik ben niet in het bezit van een proevenboekje aangezien dit mijn eerste onderlinge wedstrijd is en de inschrijving gisteren pas startte

MaRcIaNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:39

kan je niet een x het proefje gaan rijden? ik en wendely hebben je toch wel een beetje geholpen over hoe je het moet doen! en anders moet je gewoon nog een x om uitleg vragen geen probleem! .
dan kun je 100 0000 keer verkeerd rijden maar kun je gaan oefenen hoe het allemaal in elkaar zit!(het proefje kun je wel vinden op de knhs site).

ik denk dat de mensen hierboven het ene beetje raar in de oren klonk hoe je het omschreven had ..
maar we willen je heus wel rustig uitleggen hoe je het, het beste kan doen .

groetjes ellen

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:54

A-F-B-M binnenkomen is echt op de linkerhand, maar misschien ben je in de war omdat: als je bij A binnenkomt je RECHTS af moet om LINKS om te gaan. (snapt iedereen het nog? )

Over die volte:
- je wendt af bij E
- als je bij X komt rij je een volte en begin je met hals strekken
- je komt voorbij C (nog steeds hals strekken)
- je komt weer bij X (nog steeds hals strekken)
- dan rij je nog een halve volte waarin je je teugels op maat maakt

De meest voorkomende fout die ik gister op de onderlinge heb gezien was dat mensen gewoon van E naar B gingen afwenden. Dit is dus NIET de bedoeling. Bij X zet je dus gewoon de volte in.

Heel veel succes

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:47

Schrijf de bak gewoon uit op een papiertje!! En dan met de pen uittekenen. Als je precies doet wat er op het protocol staat kan dat niet meer mis gaan en heb je daarna alle figuren netjes op papier staan. Ik doe dat altijd een paar keer voor dat ik ga starten en het wordt daardoor ook heel begrijpelijk.

Hier de proeven:

http://dressuurproeven.homestead.com/Basis.html

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:15

Heel makkelijk regeltje om de letters uit je hoofd te leren. Als je bij A binnenkomt, moet je het volgende onthouden: Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe. En dan deze letters tegen de klok in vanaf A. X zit in het midden van de rijbak. Succes met je eerste wedstrijd. Een proevenboekje is niet eens zo duur, ik zou er toch eentje aanschaffen, dan kan je thuis de proeven ook doorlezen. Wil nog wel eens helpen. Is er ook geen mogelijkheid om in de bak de letters ergens op te hangen?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:22

Je hoeft de proeven dus niet aan te schaffen als je ze kan downloaden op internet!! Lijkt me overbodig. overigens staat er nog wel enige toelichting in het boekje die je zouden kunnen helpen maar voor een onderlinge wedstrijd lijkt het me niet direct noodzakelijk en is het belangrijker gewoon lekker te rijden

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:03

Sjen schreef:
Dit is trouwens alleen bedoeld voor de eerste reacties en de laatste!

Dus op mij gericht, sorry hoor ik probeer je alleen maar te helpen. Ik leg het uit en hoop dat je het snapt. Het kan best zijn dat je alle oefeningen uit de L1 beheerst. Maar als jij geen idee hebt waar de letters zitten, en jij de eerste keer dat proefje moet rijden. Dan denk ik niet dat het je lukt een proefje te rijden. Je kunt niet onder je proef rustig gaan uitzoeken waar welke letter zit. Je hebt dan veel te druk met je paard en de oefeningen die je moet uitvoeren.

Maar iig succes met je proef!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 12:41

Je zegt: "ik leg het uit en hoop dat je het snapt", maar ik krijg nog niet eens de kans om het te snappen omdat je zelf al in het eerste bericht gezegd heb "als je dat nog niet eens snapt"...

Maar verder de rest erg bedankt voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan! Ik ga het nog even goed doorlezen. Gelukkig gaan alle andere dingen verder goed, zoals wijken e.d. Ik heb alleen altijd wat moeite met de coordinatie met halve voltes e.d. vandaar die vragen daarover. In de bak waar ik de proef uiteindelijk moet rijden hangen wel letters. Maar ik heb daar een tijd niet kunnen rijden omdat er problemen waren met die bak. Ik ken uiteraard wel het gezegde Alle Friese Boeren Met Centen Hebben een Kip (Koe kan ook ), maar ik had ze even omgedraaid in m'n hoofd Dus de B zeg maar aan de kant waar de E zit en vice versa. Dit waarschijnlijk omdat ik dus een hele tijd niet in de bak heb gereden. Maar die mogelijkheid is er sinds deze week weer. Ik ga het proevenboekje inderdaad niet aanschaffen omdat ik de proef heb uitgeprint van die website dressuurproeven.
Ik hoop dat het verder goed gaat, bedankt voor de hulp!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:04

Succes met het proefje, laat maar weten hoe het gegaan is. Daar zijn we uiteraard nu wel benieuwd naar!

MaRcIaNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:52

ja succes en we horen wel hoe het is gegaan!