Shet inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Shet inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 00:04

ok wij zijn serieus aan het overwegen om een shet veulentje te kopen voor onze kinderen zodat ze er mee opgroeien en later zelf mee kunnen rijden, maar hoe rijd je een shet in godsnaam in als je er zelf duidelijk niet op past?

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 00:22

Een grietje zoeken met rijervaring die het shetje in wil rijden. Wij hebben 4 shets en hebben diverse kleine meiden over de vloer die onze shetjes rijden, sinds kort rijden ze ons 3 jarig merrietje in. En shets hebben zo alles onder de knie.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:33

Als jullie het echt willen zouden jullie een shetje kunnen kopen, en dan in te laten rijden door iemand met veel ervaring!
Maar persoonlijk lijkt mij het fijner voor de kinderen als ze al een braaf en beleerd paard hebben. Shetjes kunnen soms behoorlijk eigenwijs zijn. Dus als ik jullie was zou ik gewoon een goed ingereden klein pony'tje voor jullie kinderen kopen!

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:58

Een meisje zoeken die klein is en veel rijervaring heeft

Rosalie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:02

ktink schreef:
Als jullie het echt willen zouden jullie een shetje kunnen kopen, en dan in te laten rijden door iemand met veel ervaring!
Maar persoonlijk lijkt mij het fijner voor de kinderen als ze al een braaf en beleerd paard hebben. Shetjes kunnen soms behoorlijk eigenwijs zijn. Dus als ik jullie was zou ik gewoon een goed ingereden klein pony'tje voor jullie kinderen kopen!

Toen ik een klein meisje was kreeg ik ook twee shetjes, die niet beleerd waren. (Heb ze trouwens inderdaad samen met een ander meisje met genoeg rijervaring ingereden)
Erg eigenwijs, maar ik heb er wel heel erg veel van geleerd, en plezier mee gehad.
Dus je kunt het ook als een voordeel zien.

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:09

ik zou een meisje zoeken met veel ervaring.
iniedergeval, die een shet aankan.
ze moet ook niet te groot zijn natuurlijk

Succes!

cijsalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:29

Idd een meisje zoeken die de shet inrijdt en helpt met de kinders... Lijkt me super om met een veulen op te groeien!

mariska12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:49

iemand zoeken die er wel oppast en dan ... er gewoon op gaan zitten er kijken wat hij doet.. zo ben ik begonnen .. toen ene zadeltje er op iemand anders hield hem vast en toen een rond door het land (+ 3 bokjes:P) en gewoon steeds meer opbouwen!!!
en bijvoorbeeld gewoon aan de longeerlijn ... mijn shet was in het begin best bokkerig !!! dat is nu al veel minder!! soms geeft hij alleen nog een bok (je) uit vreugde !! of uit eigenwijsheid !!!

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 12:34

ja eentje beleerd kopen is geen optie want daar is mijn zoontje zeker nog niet ver genoeg voor, zeg maar gerust onervaren, maar wij willen graag de mogelijkheid dat ze smaen al doende ouder en wijzer van elkaar worden en tegen de tijd dat shetlief oud genoeg is kan hij er misschien ook al zelf op voor het eerst.

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:39

Je kunt al wel een begin maken, longeren met zadel enzo. Lange lijnen dat soort dingen. Dan leert een Shet al heel veel. Daarna een meisje erop zetten die kan rijden

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 15:34

ja maar zal voor een shet toch ook gelden dat je zr niet te jong al moet gaan beleren etc?

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:33

jaah inderdaad Voor een shetlander gelden eigenlijk dezelfde regels voor inrijden als voor paarden

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:08

Een passend ruitertje zoeken en dan zo samen de shetlander inrijden

Kelly_Brunny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:48

Ik zou ook iemadn zoeken die vaker shets of paarden in heeft gereden en dan het diegene laten doen....

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:02

Ik heb mijn shet eerst alle commando's aan de longe geleerd. Daarna met de lange lijnen achter haar gelopen zodat ze het remmen en het sturen onder de knie had. Daarna een klein meisje gezocht die er nu op rijd.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:19

capopjekop schreef:
Ik heb mijn shet eerst alle commando's aan de longe geleerd. Daarna met de lange lijnen achter haar gelopen zodat ze het remmen en het sturen onder de knie had. Daarna een klein meisje gezocht die er nu op rijd.

kijk zo kan ik ook mijn steentje bijdragen

ilona_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:24

kleine meid er op zetten ofzo

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:28

Carolinef schreef:
ja eentje beleerd kopen is geen optie want daar is mijn zoontje zeker nog niet ver genoeg voor, zeg maar gerust onervaren, maar wij willen graag de mogelijkheid dat ze smaen al doende ouder en wijzer van elkaar worden en tegen de tijd dat shetlief oud genoeg is kan hij er misschien ook al zelf op voor het eerst.

Groen op groen gaat niet goed, en zet maar uit je hoofd dat een kind een betere band met een shet gaat krijgen als hij hem al van kinds af aan kent. Ik zou een oudere shet kopen, en als je zoon er niet ervaren genoeg voor is, hem er de eerste tijd ook niet op laten rijden. Een jong paard heeft een konsekwente hand nodig, en het valt niet te voorspellen of een jong dier wel zo lief is voor kinderen.

Koop een oudere shet, goed bereden, desnoods betuigd. En als je zoon er nog te jong voor is, wacht je daar desnoods nog even mee.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:30

Mee eens

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:33

het licht er aan wat voor een shet het is al is het een heel heet beest zou ik er geen klein kind ( 6/8) niet op zetten
maar gewoon iemand die misschien rond de 11/12 jaar is en best wel klein is

zoek in ieder geval een veulen uit met grote ouders des te meer kans dat het veulen ook groot word en des te langer ze er op kunnen rijden al kun je ze natuurlijk ook voor de kar zetten bijv.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:41

Vind het niet handig. Ook al zou de pony door ee te groot kind worden ingereden dan nog si de pony groen. Net wat Cassidy zegt

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:12

Helemaal met cassidy eens.
Een jong onervaren kind heeft een pony nodig die alles al heeft meegemaakt en hordes penny's om zich heen gewoon voor lief neemt, een pony die het kind al zijn fouten vergeeft.
Zodat het kind kan leren ermee om te gaan zonder dat de pony gestresst word ofzo.

Kennissen van mij hebben ook voor hun kinderen twee welsh veulens gekocht en dat zie ik echt in de toekomst nog flink fout gaan.
Kinderen zijn druk, pony's worden druk, kind let niet op pony, pony krijgt op zijn kop van ouder die nog drukker is dan kind omdat pony niet stilstaat, pony wordt nog drukker, kind word bang, pony wordt nog drukker, enz enz...
(ok, in dit geval voornamelijk de schuld van de ouder, maar ik geef maar even een voorbeeld)

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:50

Ja, zou niet groen op groen doen !

annuh25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:39

Ik vind het slimst om een shetlander te kopen die al is beleerd ed. Als je dat niet wil, dan zou je een klein meisje(maar kan natuurlijk ook een jongen zijn) met rijervaring kunnen vragen of die hem wil inrijden.

Indie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:32

je kan er toch ook een jongetje op zetten (flauw)

kzou toch ook een al beleerde brave pony nemen hoor, maar dat is geheel aan jullie om te beslissen. veel succes er mee!