Vraagje, wat helpt er tegen bulten van vliegen/muggen/dazen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Vraagje, wat helpt er tegen bulten van vliegen/muggen/dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 08:46

Hallo bokkers,

Sinds een kleine week heeft mijn pony ontzettende grote bulten op z`n lichaam van de vliegen/muggen/dazen.
Het zijn echt bulten die opzwellen tot zo`n 2-3 cm doorsnee.
Hij heeft er ook last van, want hij wil steeds met z`n hoofd naar de bulten toe, maar dat lukt niet altijd omdat ze veelal op z`n buik en billen zitten.

Vandaag wil ik naar de winkel gaan om er wat aan te doen, maar wat raden jullie aan?
Ik kan mijn pony voordat hij in de wei gaat in ieder geval niet insprayen, want hij word `s ochtends in de wei gezet door de stal eigenaren. Er zijn ook teveel paarden om te vragen of hun hem in willen sprayen.

Misschien hebben jullie nog tips en ideeen.
Misschien zijn er ook middeltjes die door het voer heen kunnen zodat hij een bepaalde geur krijgt of iets dergelijks.
Kan stom klinken, maar mijn vorige pony had nooit last van beestjes dus ik heb hier geen ervaring mee.

Alle tips en hulp is welkom en dan kan ik het vanmiddag eens gaan uitzoeken en mijn pony van deze ellende afhelpen, want het is nog niet eens zomer.

Bedankt alvast.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-06 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:53

een goede vliegendeken gebruiken, en vliegvrij oid (zon groen/gele spuitbus) gebruiken!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:55

Ik heb mijn merrie altijd onder een vlieendek staan..... Zij heeft er ook zo'n last van... Ook vind ik Vee rust erg goed helpen tegen vliegen etc..... Ik heb ook al knoflook geprobeerd door het voer, maar dit hielp niet echt.....
Je kan je paard na het rijden nog wel helemaal afspuiten als ie gezweet heeft, oud zweet trekt namelijk ook vliegen etc. aan.......

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:37

Een eczeemdeken werkt het beste vaak beter dan al die middeltjes en prutjes enzo .
Ik zou ervoor zorgen dat je de wond(en) gaat ontsmetten met Betadine dit heb ik laatst ook gedaan bij mijn verzorgpony's, en dan ontsmet het de wond en als het goed is moet het na een tijdje langzamerhand weer dichtgroeien, de wond van mijn verzorgpony zit er nu ongeveer een week maar het is bijna weer dicht .

Silence

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 10:39

bedankt voor de reactie, maar Wan, mijn pony heeft helemaal geen wonden.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:41

sorry dan heb ik het verkeerd gelezen, maar zag het alweer, bulten
maar toch blijf ik er nog bij om een eczeemdeken te kopen

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:52

als de bulten er eenmaal zitten, kan je daar volgens mij niets meer aan doen.

Om het te voorkomen inderdaad met een deken naar buiten. Prisca reageert ook erg sterk op dat soort steken en beten. Zij staat ook op de wei met een vliegendeken met bluikflap, staartflap, hals en altijd zweetvrij buitenzette, dat scheelt ook al een heleboel.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:33

Je krijgt die bulten weg door ze te deppen met azijn.Gewoon een beetje azijn op een spons en op de bulten vrijven.Zijn ze zo weg.

danielle1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:04

Je hebt ook zo'n spray die de beesten op afstand houdt en natuurlijk helpt een vliegendeken.