regen voorspeld, wedstrijd op gras, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hildetc

regen voorspeld, wedstrijd op gras, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 06:17

misschien kunnen jullie mij helpen,

er wordt heel veel regen voorspeld voor zaterdag, ik heb dan wedstrijd. natuurlijk heb ik kalkoenen en zal ik deze net zoals normaal indraaien. nou is mijn paard normaal op gras al een beetje geirriteerd als ze per ongeluk uitglijd en als het gras erg nat is zal dat nog vaker gebeuren (ze is nog niet zo heel erg bekend met wedstrijden rijden en loopt normaal voornamelijk in de bak). ook kan ik het zeiltje van de trailer niet dichtdoen, omdat ze dan in panier raakt. (ze voorspellen buien, onweer en flinke windstoten) is het wel verstandig om dan uberhaupt wel de weg op te gaan in een trailer? maar t is wel de enige wedstrijd in het jaar van de eigen vereniging (waarvan er maar 3 starten, omdat die al zo klein is erg weinig tegenover de rest van het deelnemersveld)

nou aan jullie een paar vragen:

wat zouden jullie doen afzeggen of toch gaan?
ik heb twee soorten kalkoenen, welke moet ik als ik toch ga rijden indraaien de puntige of de normale?

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 06:30

Gewoon gaan!! Paard zal er toch een keer aan moeten wennen.
Ik zou de langste kalkoenen nemen, als ze even lang zijn de `blokjes`.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 06:34

Onze ervaring is eigenlijk dat als je eenmaal onderweg bent de regen altijd wel mee valt.
Het zeiltje gaat nooit dicht, het middel is erger dan de kwaal, het wordt zo heet en broeierig in de trailer dat je paard het heel moeilijk kan krijgen. Zolang je rijdt, waait de regen er wel uit en die paar druppels op zijn kont als je stilstaat wordt geen paard minder van.

Uitglijden? Dan heeft de boer zijn gras w.s. niet kort gemaaid. Dat is altijd erg jammer zeker bij een wedstrijd.
Moraal: maak je geen zorgen voor de dag van morgen, bekijk ter plekke hoe en wat.

MJ_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 06:44

amondi schreef:
Onze ervaring is eigenlijk dat als je eenmaal onderweg bent de regen altijd wel mee valt.
Het zeiltje gaat nooit dicht, het middel is erger dan de kwaal, het wordt zo heet en broeierig in de trailer dat je paard het heel moeilijk kan krijgen. Zolang je rijdt, waait de regen er wel uit en die paar druppels op zijn kont als je stilstaat wordt geen paard minder van.

Uitglijden? Dan heeft de boer zijn gras w.s. niet kort gemaaid. Dat is altijd erg jammer zeker bij een wedstrijd.
Moraal: maak je geen zorgen voor de dag van morgen, bekijk ter plekke hoe en wat.

Ik ben het helemaal met deze reactie eens!!!
Zeiltje heb ik echt nog nooit dicht gedaan met paard in de trailer. Paarden hebben frisse lucht nodig. Mochten het inregenen krijgen ze wellicht een natte kont, maar ach, daarna ga je toch in de regen rijden

Succes morgen!

Motje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:32

Goed dat er een topic over is. En als je geen ijzers heb en op het gras moet starten? Kan dat ook gewoon?

Gr. Monique

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:35

Wij doen altijd het zeiltje dicht, veel meer rust in de trailer. En ze zien het achteropkomend verkeer niet. (vrachtwagens enzo) Kijk maar eens in sommige trailers als je er achter rijdt, veel paarden kijken constant zenuwachtig achterom. Je hebt toch uitzetramen in je trailer en ventilatie? In een vrachtwagen is het ook helemaal dicht, heb je ook alleen maar een raampje om open te zetten.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:36

Ik zou ook gewoon gaan.... wanneer je aan het inrijden bent kun je aanvoelen of je daadwerkelijk gaat starten...

@ Motje; Rijden zonder ijzers en dus ook zonder kalkoenen, tja... de kans tot uitglijden is veel groter... ik zou er dan nog eens over nadenken.

Motje

Re: regen voorspeld, wedstrijd op gras, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:07

Tja ik weet het... Dinsdag krijgt ze pas haar ijzers.
Ik wacht nog even meer reacties af

jimdebrit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:01

Motje schreef:
Goed dat er een topic over is. En als je geen ijzers heb en op het gras moet starten? Kan dat ook gewoon?

Gr. Monique

Ik heb morgen ook wedstrijd op het gras, zonder ijzers/kalkoenen. Ik ga er gewoon heen, ga gewoon inrijden als het terrein het toelaat. Als ik dan doorheb dat het echt niet kan, meld ik me terplekke nog af. Zonder ijzers is beter dan met ijzers zonder kalkoenen.

Ik zou het gewoon proberen, als je aankomt en het terrein is te slecht, kun je altijd weer gaan.

MJ_

Re: regen voorspeld, wedstrijd op gras, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:18

Zonder ijzers gaat altijd nog beter dan met ijzers maar zonder kalkoenen. Zonder ijzers hebben paarden vaak nog behoorlijk goed grip. Zou het gewoon proberen, je voelt vanzelf aan je paard of ie genoeg grip heeft.

Over het zeiltje, voor mijn paard wordt het al snel te benauwd, dus die gaat echt nooit dicht! Maar hij is zelf verder heel relaxed in de trailer qua ander verkeer, dat scheelt. Het is gauw te warm hoor, en je kan een trailer niet vergelijken met vrachtwagen, de ruimte is veel kleiner.

Sorlede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:19

gaat dit over dressuur of springen? zonder ijzers springen zou ik niet doen met nat weer maja ieder zijn eigen mening,ligt er ook aan hoe het paard/pony op de benen staat. ik ga met nat weer wel, mijn paard springt dan namelijk beter

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:15

Ik heb mijn pony altijd zonder ijzers gereden, ook als het regende zowel dressuur als springen. Heb er nooit problemen mee gehad.
Al reed ik wel wat ruimere bochten met het springen. Het gaat hier wel over B trouwens, als het hoger wordt is het misschien lastiger.

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 08:48

ben wel gegaan, het ging over dressuren. het was k*t weer!!!! we zijn zeiknat geregend en het ging ook bagger. mijn paard werd er zeer kriegelig van, maar ja weer een ervaring voor donderdag, dan moet ik op hetzelfde terrein en volgens mij wordt het weer niet veel beter. _/-o_ al hoop ik natuurlijk van wel