Aanvallen, probleempje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Manon

Aanvallen, probleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:19

Hallo,

Ik rij op een pony, die aanvalt.
Ik heb al 8 jaar rijervaring.
En dit is me nog nooit gebeurt, ik ken wel pony's die
aanvallen, maar het lukte me uiteindelijk toch.
Maar hier is het echt anders Deze geeft absoluut niet op,
En ik ben het ook neit van plan !!..

Heeft iemand tips voor me?

p.s Ik was er vandaag en het duurde me bijna 1 uur met veel moeite om haar te pakken te krijgen.
En ik wil liever neit met voer lokken omdat ze anders leke keer aleen maar wil komen
als ik voer geef, en dat wil ik liever niet.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Groetjes Manon.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:20

Ik begrijp het niet echt helemaal... Je pony valt je aan als je hem wilt pakken???

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:35

Oppassen hoor meid!
Ik heb een grote volbloed die dit reeds 6 jaar doet. Ik pak hem enkel wanneer hij zelf op me toestapt. Indien ik hem uit de wei moet gaan halen, heb ik steeds een kruiwagen bij me, zodat ik ternauwer nood me steeds aan de andere kant van de kruiwagen kan positioneren.
Ik heb er reeds een achterbeen van in mijn maag gehad en op mijn been, en ik kan je alleen maar zeggen oppassen!

Het is of een dominantie probleem of een angstprobleem (beter aanvallen dan aangevallen te worden). Bij mijn paard is het vooral het laatste.
Natural horsemanship, Monty Roberts join-up, we hebben het allemaal geprobeerd, maar niks die DAAR precies iets kon aan veranderen. Op vele vlakken is hij door die training stukken beter geworden, maar hem zomaar benaderen in de wei blijft een 'big no-no'.

Succes ermee, en zoals ik zei, hou jezelf veilig, neem een kruiwagen mee en klein bakje met voer of zo erin. Laat hem zijn neus in de kruiwagen stoppen, laat hem wat peuzelen en dan halsterom of touw aanklikken. Misschien kan je hem dit als nieuwe gewoonte aanleren.
Probeer vooral niet te denken : "En nou zal ik je eens een lesje leren, jij klein monster", want pony of paard wint altijd wanneer los in de wei!!!

Veel geluk, Patsy.

_Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 16:43

@patsyDB, Heel erg bedankt, Ja ik wil het ook neit opgeven, maar ik snap wel wat je bedoelt met jezelf veilig houden.
ik heb het ook een keer geprobeert met de kruiwagen,
ik ging 'nogenaamt mest ruimen met halstertouw'',, Haha,
Maar wel heel erg bedankt Iemand nog anderen tips?

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:12

Neem een zweep o.i.d. mee in de wei, als hij je aanvalt dan jaag hem maar weg, dat doet nl een ander paard die hoger in rang staat ook. Die mept gewoon flink terug en jaagt hem weg, zo laat je zien dat jij de baas bent. Dat is iig een methode, misschien heb je er iets aan.

@PatsyDB: een paard valt niet aan uit angst, maar is een vluchtdier, dus zal eerder wegrennen. Een paard valt enkel aan, meestal uit dominantie óf als je hem echt zo klem zet dat hij niks anders meer kan...

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:07

Niet alle paarden zijn zo spoekie.. en met een zweep lijkt het me dat ie helemaal niet meer op je af komen wil.
Ik denk dat het handig is om hem gewoon op te sluiten met een stukje lijn.. nouja.. ik weet niet of ie dan ook juist aanvallen gaat, maar mijn paard kon ik in het begin niet te pakken krijgen (ze viel me gelukkig niet aan.. ) en toen heb ik haar telkens opgesloten met een stukje lijn, zodat ze bij de andere paarden weg is, en ze zelf het idee ook heeft dat ze geen kant op kan, en ze zich dus overgeeft.

_Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:07

Ja het probleem ligt ook neit echt bij de pony die ik moet hebben zeg maar.
HEt ligt meer aan haar dochter, die er bij staat.
Die begint zelf al kleine stijgeringen te maken,
Haar porbeer ik ook altijd eerst in stal te krijgen,
Maar dat lukt me dus absoluut niet
Wel bedankt

Nog meer tips (A)

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:00

sammie_44 schreef:
Niet alle paarden zijn zo spoekie.. en met een zweep lijkt het me dat ie helemaal niet meer op je af komen wil.
Ik denk dat het handig is om hem gewoon op te sluiten met een stukje lijn.. nouja.. ik weet niet of ie dan ook juist aanvallen gaat, maar mijn paard kon ik in het begin niet te pakken krijgen (ze viel me gelukkig niet aan.. ) en toen heb ik haar telkens opgesloten met een stukje lijn, zodat ze bij de andere paarden weg is, en ze zelf het idee ook heeft dat ze geen kant op kan, en ze zich dus overgeeft.

Ik zei ook dat dat maar één methode is..
Daarnaast werkt het wel, door de pony weg te jagen (hoeft ook niet per se met een zweep.. stond er ook bij) laat je zien dat jij hoger in rang staat, dat gaan ze dan erkennen en dan heb je dus geen paard meer die je aanvalt. En als het een dominantie probleem is, dan kun je de pony daarna echt nog pakken. (uit ervaring)

@ ster_love: hoe oud is haar dochter? Want het lijkt me geen slecht idee om dat gestijger gewoon af te straffen, dadelijk zit ze een keer in je nek.

Sily

Re: Aanvallen, probleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:23

Enige waar ik echt een hekel aan heb is steigeren, voor je het weet hangt er 400 of meer kg paard in je nek en lig je in het ziekenhuis terwijl een paard ook op andere manieren duidelijk kan maken dat iets niet bevalt.

Bij steigeren krijgen mijn paarden of andermans paarden dan ook standaard een giga knal terug, is niet leuk natuurlijk, maar tot nu toe heeft het altijd geholpen en al die paarden komen nog net zo lief en leuk aan wandelen als ik ze wil pakken, dus neem aan dat het terecht is geweest.

_Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 11:01

@spoekie: Ik weet het niet precies, maar die pony is ook niet van mij, maar wel bedankt voor je tip ik zal het proberen

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:11

hebben jullie wel eens aan zijn rug gedacht of aan pijn?!?!?