Probleempje met hoefkrabben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Probleempje met hoefkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 11:35

PFoeh, elke keer als ik mijn paard zijn hoeven gekrabd heb moet ik echt even stilstaan en mijn rug strekken, want dat doet PIJN ! Zijn voorhoeven doet hij superbraaf, maar achter niet, hij tilt hem wel netjes op, maar ooooh wat gaat hij er hard aan "hangen"

Hij duwt hem zeg maar weer naar beneden tijdens het krabben, ik moet dan onwijs kracht zetten om hem omhoog te kunnen houden .. Hij doet dit alleen met zijn achterhoeven.. Hoe kan ik hem leren ze normaal op te tillen ?

Met bijvijlen van zijn achterhoeven trouwens ook een probleempje: Ik ben dan aan het vijlen maar na een paar seconden is hij het zat en trekt hij gewoon heel hard zijn achterbeen in.. Ik moet elke keer zijn hoef opnieuw pakken en ff snel vijlen, en dan weer opnieuw en opnieuw .. Ook niet echt goed voor mijn rug.. [ die toch al niet helemaal klopt ]

Het is echt iets met zn achterhoeven Maar al sla je me dood wat ?

Graag tips over hoe ik hem kan leren zijn achterbenen normaal op te tillen..

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:41

eerste reactie... heeft hij geen pijn!!! 2de reactie mijn paard doet dat dus ook maar bij 1 voetje en allen bij de smit als ze beslagenmoet worden. ik ben bang dat die van mij er nooit meer afkomt bij haar komt het voort uit een niet zo leuke ervaring bij de smit ze is een keer heel erg vernageld. maar als ik jou was zou ik eerst even uitsluiten of het niet iets medische is en darna gewoon veel oefenen en beonen als ze m geeft snel los late en dat opbouwen steeds iets langer vasthouden en goed belonen!!

edit: mijn paard is t wel zo erg dat ze verdoofd moet worden voor de smit komt
Laatst bijgewerkt door neetje86 op 18-05-06 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveDonis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:42

De hoef op je bovenbeen laten steunen.

* zelf ook zulke problemen gehad *

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 11:45

LoveDonis schreef:
De hoef op je bovenbeen laten steunen.

* zelf ook zulke problemen gehad *

HAHA dat paard is 1.72 m en dat doe ik dus altijd al, maar als hij 't echt niet wil duwtie me met gemak omver hoor Dus dat is geen oplossing. En of het pijn is lijkt me sterk .. Smid heeft nog nooit iets gezegd van joh dr zit iets niet goed bij die achterhoeven, laatste bezoekje zei hij zelfs dat ze zo gezond zijn ! En hij loopt ook niet kreupel ofzo ..

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:47

De hoef inderdaad op je bovenbeen laten steunen. en even een brul geven wanneer hij jou omver duwt. Verder kun je ook je gewicht in die flank verplaatsen. Zo heeft hij wel iets steun, maar wanneer hij dan gaat hangen moet je gelijk je gewicht uit zijn flank halen....

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:51

hoeft tuurlijk ook geen pijn in de hoef zelf te hebben denk meer aan de heup enz.

Softijs

Re: Probleempje met hoefkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:39

Mijn pony heeft dat ook gehad, alleen dan met haar voorhoeven.
De achterhoeven deed ze altijd hartstikke braaf alleen de voorhoeven..ho maar. De smid was ookal langsgeweest en zei dat er niks met haar hoeven aan de hand was. Ik heb gewoon heel hard geprobeerd en als ze hem optilde neerzetten en héél erg goed belonen. Zo heb ik dat heel lang staan doen en nu doet ze het weer perfect

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:41

Jah die van mij laat de achterhoeven ook hangen... drukt ze niet naar beneden ofzo.. maar houd ze ook niet zelf omhoog..

Ik zet altijd mijn knie onder haar achterbeen.

JaSpJo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:27

mijn vorige paardje deed dat ook jammer genoeg... is ze dna nu weg maar die had een spierziekte en al haar zenuwen waren aan het verslijten en daarom deed zei het.. maar denk dat als je het gewoon rustig opbouwd steeds beter zal gaan en het schijnt dat heel veel van die grote paarden dat ook doen..? me zus der kwpner ook das af ent oe best vervelend... maar gewoon rustig pbouwen is over al de beste manier voor:P

groetjes jacqueline

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:31

Mijn verzorgpony doet dat ook soms, maar met zijn voorpoten doet hij ook niks.

Niien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:47

Heb je geen krukje of wat dan ook om z'n hoef op te laten steunen?
Niet dat ik hier zoveel verstand van heb, maar misschien lukt et.

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:21

GerO_Saiilan schreef:
Heb je geen krukje of wat dan ook om z'n hoef op te laten steunen?
Niet dat ik hier zoveel verstand van heb, maar misschien lukt et.

Als je de hoef op een krukje plaatst, kun je moeilijk uitkrabben

Ik weet niet hoeveel haar Rowygo "daar beneden" ( ) heeft, maar misschien reageert hij er beter op als je hem eens vastpakt bij die pluk. De meeste paarden tillen hun benen dan iets fijner op omdat het weliswaar geen pijn doet, maar echt fijn voelt het niet aan.
De oplossing van SopGompie lijkt me ook wel een goede, veel beloning en correctie, daar kom je natuurlijk al een heel end mee, maar ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt.

ilona_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:57

volgens mij hebben hier wel meer paarden last van,, op de maenge gebeurt dit ook

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:58

Wat zegt je smit ervan?

Gaat het oppakken wel goed? Anders zou ik steeds als hij gaat hangen de hoef weer neerzetten en weer oppakken. en dan heel goed belonen als hij hem langer rustig omhoog houdt.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:00

Inderdaad je been erachter, net als de smid. En als je paard zijn been neer wil zetten zou ik hem net voor zijn en het been even wat hoger tillen dan dat zou moeten. Vaak houden ze 'm hierdoor zelf weer even omhoog.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:07

Ik krab ze altijd uit door ze op te pakken, hoef iets naar achteren te trekken (gelijk goed om even de spiertjes te rekken van de achterbenen voor het rijden) en dan het gewricht net boven de hoef tegen je bovenbeen net boven je eigen knie te laten steunen.

Gewoon stevig gaan staan en je voorkomt gelijk dat je paard even in onbewaakt ogenblik zijn been terugtrekt. Dat wil immers niet omdat je knie deze tegen houdt.

Denk wel dat je een beetje probleempje hebt, aangezien je paard weet dat het de vorige tientallen keren ook gelukt is. Denk toch consequent voet optillen en als je paard gaat hangen even een schreeuw of tikje tegen zijn kont dat dit niet de bedoeling is..

Midget

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:37

bij somige pony's op de manege is dat ook, ik ga altijd met me kont tegen de pony staan, en als ze gaan leunen tegen het paard aanduwen, het helpt wel

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:05

Amo heeft hier ook wel last van (al is hij kleiner dan Rowygo en heb ik meer gewicht in de strijd te gooien dan jij ), maar ik doe het volgende;
ik til de hoef op, trek hem dan een beetje naar achteren...ehm hoe leg ik dit uit, en dan zeg maar de knie van Amo tégen mijn knie (aan de andere kant), zodat hij hem niet terug kan trekken, maar ook niet met volle gewicht op mij kan leunen. De hoef bungelt dan wel heel zielig, maar die kan je dan vastpakken want daar staat geen gewicht meer op. Zet je paard dan wel gewicht op dat been dan duw je met je knie tegen zijn knie, raakt hij uit evenwicht en heeft hij snel door dat dat geen goed plan is.
Snap je het niet (wat ik goed begrijp) moet je het maar zeggen dan maak ik een tekening ofzo.

Black_Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:23

Mocca schreef:
Amo heeft hier ook wel last van (al is hij kleiner dan Rowygo en heb ik meer gewicht in de strijd te gooien dan jij ), maar ik doe het volgende;
ik til de hoef op, trek hem dan een beetje naar achteren...ehm hoe leg ik dit uit, en dan zeg maar de knie van Amo tégen mijn knie (aan de andere kant), zodat hij hem niet terug kan trekken, maar ook niet met volle gewicht op mij kan leunen. De hoef bungelt dan wel heel zielig, maar die kan je dan vastpakken want daar staat geen gewicht meer op. Zet je paard dan wel gewicht op dat been dan duw je met je knie tegen zijn knie, raakt hij uit evenwicht en heeft hij snel door dat dat geen goed plan is.
Snap je het niet (wat ik goed begrijp) moet je het maar zeggen dan maak ik een tekening ofzo.

hier heb ik ook altijd last van, wil jij het misschien uit leggen met een tekening of zo. Zo dat ik het dan wel snap

Liefs maureen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:20

Als je je been achter zijn been zet, hoef je niet met je handen te blijven tillen, dan zet je het been klem. Zijn knie ongeveer bij jou heup. Doet de smid ook altijd, dan heeft hij twee handen vrij om te werken. Kijk anders even hoe je smid het doet, vraag desnoods advies aan hem.

Black_Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:18

Cassidy schreef:
Als je je been achter zijn been zet, hoef je niet met je handen te blijven tillen, dan zet je het been klem. Zijn knie ongeveer bij jou heup. Doet de smid ook altijd, dan heeft hij twee handen vrij om te werken. Kijk anders even hoe je smid het doet, vraag desnoods advies aan hem.

Ik heb dus geen eigen paard, jammer genoeg, maar het paard waar ik op de manege op zit, heeft dit juist heel erg aan 1 kant (als je voor haar staat aan linkersachter) want als je naar die kant gaat, gaat ze, zoals ik zeg, tapdansen. Maar hou iemand haar vast dan is er niks aan de hand, maar ik wil het graag alleen kunnen. weet iemand hier een oplossing voor?

Groetjes Maureen

wheezie

Re: Probleempje met hoefkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:12

belonen werkt meestal super.. voor snoepjes doet mijn paard iig alles! dan houdtie bijna zelf z'n hoef in de lucht als je 'm loslaat