Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris_

Berichten: 1460
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:48

ik heb zo'n ruitermes bij me

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:30

Ik heb nooit wat bij me... nja soms mijn mobiel.

josboere
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: zutphen

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:56

Zo ha hallo,

Zo hier de aanstichter van het topic

Jeuj wat een enge ideeen allemaal noodslachting dood en verderf hahahahah nougoed natuurlijk komen die vragen ook in je op.
Hopelijk hoeft het nooit zo ver te komen dat je een dier uit zijn lijden moet verlossen op die manier.

De rede waarom ik een mes bij me heb bij het rijden en bij het mennen (uiteraard) is dat mocht er wat gebeuren met het paard, of met jezelf je je los kan snijden. !
Het is zo makkelijk zo'n zakmes mee te nemen het is meestal een klein voorwerp niet groter dan een telefoon, en die hebben de meeste mensen wel bij hun.. helaas kan je met je telefoon nog niet snijden ( misschien een idee voor de fabricanten )

Ik vind het iedergeval leuk dat mensen positief reageren en na dit topic misschien bewuster gaan kijken naar situaties.

groet

Jos

BonBon

Berichten: 462
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Groningen en Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:50

lowara schreef:
op de kar heb ik altijd een mes bij mij, dat zit gewoon in het vak inclusief extra touw,smeerolie en meer van dat soort dingen.
met het gewone rijden heb ik het niet bij mij.


Nooit een mes in het vak doen. Altijd zelf bij je dragen. Ik ken iemand die het heeft meegemaakt dat het paard met kar en al in behoorlijk diepe sloot terecht kwam. Kar was geheel onder water, paard ook, behalve het hoofd. Het mes lag in de kar. Maar zie daar dan maar eens bij te komen! (het is wel goedgekomen)

Vaak is het trouwens zowiezo makkelijker om een gesp los te maken dan het dikke stugge leer door te snijden. Dan moet je wel een heel scherp mes hebben.

Shezzit

Berichten: 683
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Oirschot

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:51

Ik heb idd ook altijd een ruitermes bij me. Niet zozeer in de eerste plaats om tuig door te snijden, want t mesje gebruik ik bijna alleen op stal om stropakken los te snijden, maar vooral voor het hoefmes en de hoevenkrabber die erin zitten. DAt is erg handig. Maarja, zit dus ook een mes aan, dus in geval van nood heb ik het altijd bij me maar gelukkig is dat nog nooit nodig geweest.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:18

Ik ben nog steeds benieuwd naar waar de ruiters hun mes laten.
Ik rij trouwens ook nooit met GSM, die ligt op de bakrand, in mijn auto of in mijn kastje. Ik kan echt niet rijden met al die rommel aan mijn lijf

Alytuiere

Berichten: 1164
Geregistreerd: 09-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:34

toch maar eens een mesje halen, wel een op stal liggen maar dat lijkt me niet veilig om mee te nemen.

@ urielle: ik zorg dat ik iets heb met zakken voor korte ritjes en voor langere ritten neem ik een rugzakje/buideltasje mee, gaat prima Heb er trouwens nog wel eens overnagedacht mn rugzakje aan mn zadel te knopen (heb een ex-bereden-politie zadel en daar zit nog zo'n ring aan) maarja als je paard er dan vandoor gaat he.

Verder heb ik een touw mee met aan beide kanten een sluiting (kan als halstertouw, teugel e.d. fungeren), mobiel, en als ik geen riem in mn broek heb een extra beugelriem

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:44

Ik had ook zo'n ruitermes bij de LIDL gehaald, maar waar is dat ding? Ik rijd zelden buiten, maar ben ook vaak in het land of op stal waar zo'n ding maar al te vaak goed van pas komt....

Chntl_Zrro

Berichten: 272
Geregistreerd: 07-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:23

ik vind het niet vreemd hoor zeklf neem ik er geen mee;)

Zildjian
Berichten: 340
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:05

Nou t lijkt me altijd handig, en zo n Zwitser kan inderdaad nooit kwaad, daar kun je nog veel meer mee!

Gr Bas

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:41

Ik draag een multifunctioneel zakmes bij me, met scherp mes, schaar, hoevenkrabber, reinet,... Altijd handig

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:50

Op buitenrit, maar ook in de stal heb ik altijd een mes bij me. Of iig in de buurt.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:50

mes
hoevekrabber
strotouwtje
mobiel
kaartje aan het zadel heeft hij wel maar is eigenlijk niet nodig want hij blijft toch wel bij mama

met mennen neem ik ook nog een snoeischaar mee dat knipt iets makkelijker door de strengen mocht het nodig zijn

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:33

Lijkt me wel handig voor noodgevallen, heb het zelf (nog) niet, maar om dan meteen geen echte ruiter te zijn..

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:38

Een snoeischaar...helemaal nog niet zo'n gek idee *ziet zichzelf al gaan met dr multitool, dr mobiel en...snoeischaar

branco
Berichten: 877
Geregistreerd: 28-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:41

misschien een hele domme vraag, maar in wat voor situatie gebruiken jullie zo'n mes dan?
en dan heb ik het over rijden dus niet mennen, bij mennen kan ik me nl nog wel wat noodsituatie's voor stellen. maar bij rijden?

ik bedoel WAT zou ik los moeten snijden dan? mijn teugels ofzo?

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:08

branco schreef:
misschien een hele domme vraag, maar in wat voor situatie gebruiken jullie zo'n mes dan?
en dan heb ik het over rijden dus niet mennen, bij mennen kan ik me nl nog wel wat noodsituatie's voor stellen. maar bij rijden?

ik bedoel WAT zou ik los moeten snijden dan? mijn teugels ofzo?

Hmm ja eigenlijk wel goede vraag... Stijgbeugels als je onder je rennend paard hangt?

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:09

Het is wel goed dat je hem meeneemt.
Ongelukken zitten in een klein hoekje

Loje
Berichten: 824
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:09

Lijkt me opzich best goed, maar toch, met een mes bij je rijden is ook niet alles, of is het gewoon het idee?? ( ik als manegeruiter kan er geen uitspraak over doen:P)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:15

Ik heb altijd mijn telefoon en ruitermes bij me als ik naar buiten ga.

Ik heb het mes nog nooit hoeven gebruiken gelukkig maar de hoevenkrabber er in al wel een paar keer. Heb hem vooral voor het geval dat bij me. Stel paard gaat er vandoor en blijft met zijn teugels achter allemaal takken hangen. Persoonlijk snij ik dan snel mijn teugels liever door dan dat ik daar sta te prutten met alles uit elkaar te halen als het paard in paniek is.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:09

wat dacht je van een teugel die superstrak om een paarden been zit, een haal van mijn mes en hij is los.
vervolgens maak ik van dat wat er over blijft en een strotouwtje iets waarmee ik thuis kan komen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:44

goh hier staan toch wel veel supernuttige tips in!
Het enige wat ik altijd standaart bij heb is mijn mobieltje...
Maar een zakmes is zeker niet ovebodig eigenlijk!! Zelfs op stal kan een zakmes veel uitkomst bieden.
Als een paard flink hangt met halster/touw dan krijg je vaak de paardenknoop ook niet snel los. En er onstaat een gevaarlijke situatie Dan zou je 't ook door kunnen snijden.
Denk dat ik er ook maar eens een aan ga schaffen
En een strotouwtje en een name-tag.... de name-tag ga ik zelf wel fabriceren is ook niet zo moeilijk.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:01

Ook als je er op zit kunnen er gevaarlijke dingen gebeuren. Dus ik heb zo'n speciaal ruitermes, er zitten gewone messen aan maar ook hoevenkrabber en een manen snij ding.

XeasterX

Berichten: 69
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:50

Ik heb nooit een mes bij me, wel heb ik standaard mn mobiel in mn broekzak zitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:06

Heb altijd een mes bij me, wij hebben hooibaaltjes met van die touwtjes eromheen dus die moet ik doorsnijden. Ik kan ook met een schaar gaan rondlopen maar een opvouwbaar zakmes is dan net wat handiger Ook draag ik het bij me omdat ik vrijwel altijd buitenrij en omdat ik vaak buitenritten begeleid. Ik wil in noodsituaties waarin een paard of ruiter in gevaar is meteen kunnen handelen. Maar voor op stal is het ook zeker nuttig.