Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josboere
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: zutphen

Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 22:54

Als wij gaan paardrijden, dan zorgen wij altijd dat wij ten allen tijde een mes bij ons hebben (voor mennen idem).

Nu valt ons op dat veel mensen dit maar raar vinden en doorgaans meer dan de helft van de mensen geen mes bij zich heeft.

Wat vinden jullie?

Moet je een mes bij je hebben om als de nood aan de man is tuig / hanarchement door te snijden?

Ik ben benieuwd

ps het is natuurlijk geen kapmes maar gewoon een goed scherp zwitsers zakmes!!!!! LEGAAL

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:57

Ik ken wel mensen die buitenritten etc begeleiden, dat ze dat meenemen ik vind het niet zo vreemd, er kan altijd wat gebeuren

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:08

Zelf neem ik wel een zakmes mee als ik met de paarden weg ga, naar buiten bijvoorbeeld. Maar ook onder het rijden in de bak.
Als snel het tuig af moet, dan snijd ik het door.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:12

Op de kar heb ik altijd mes en mobiel bij! Wel zo veilig!

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:13

Op de kar vind ik het iig wel een must! Stel je voor dat je in de sloot komt te liggen met die kar erachter...je krygt je paard er echt niet uit als die kar er nog aan vast zit!

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:20

Das niet altijd zo... heb met mijn shetaanspanning niet in een al te diepe sloot gelegen, maar kreeg die er wel uit!
Ik denk niet dat de baas het fijn vind als ik direct in het tuig begin te snijden zonder eerst te proberen...

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 01:49

Ik vind een mes bij me hebben een must. Die gaat eigenlijk altijd samen met mijn mobieltje (een andere must) mee.

Met de kar hebben we altijd een EHBO doos bij ons (voor zowel mens als paard) mocht de nood aan de man zijn dan sta je in ieder geval niet hulpeloos in de rimboe te kijken met je paard.

Tuurlijk probeer je eerst of je je paard ergens uit kan krijgen. Maar die inschatting is snel gemaakt. En liever een paar riemen etc dan een kapot paard

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 06:41

bij mij zijn er altijd een aantal dinge die ik meeneem...
een extra beugelriem(stel dat je beugelriem breekt heb je er altijd 1 reserve)
hoevenkrabber(mocht je paard zomaar kreupel rake dan ken je de hoeven bekijken)
mob(een echte must have)
zakmes(stel dat er wat gebeurt )

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:10

Op de kar vind ik het wel van toepassing ja, heb vele verhalen gehoord waar een mes wel op z'n plaats was. Ook altijd strotouwtjes mee, zodat je na het doorsnijden (en er niet teveel kapot is) weer wat aan elkaar kan knuppen

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:14

O jee, dan ben ik geen echte ruiter. Ik rij regelmatig buiten (in het zadel) en neem dan wel mijn mobiel mee (en een name-tack aan mijn zadel zodat paard terug bezorgd kan worden als hij alleen verder gaat) maar nog nooit aan een mes gedacht zelfs... Mijn ervaring is dat paarden eerder tuig verliezen dan dat ze er in vast zitten. Ik ben een aantal er af gestuiterd en ben zo hoofdstellen, uitrijdekens en beugelriemen verloren...

Ik neem wèl altijd een mes mee als ik met de trailer weg ga. En daar ben ik volgens mij weer een van de weinige in...

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:18

Lijkt mij niet meer dan normaal dat je een mes met de trailer en met buitenrijden bij je hebt.
Ik neem in elk geval ALTIJD een mes mee.

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:18

Ik moet wel zeggen dat ik het grappig vindt dat ik zodra ik een mes bij me heb (zo'n multitool apparaat) ik het voor vanalles en nog wat kan gebruiken..en dat ook doe

Schroefje los..oowww..er zit en schroevendraaiertje op mijn zakmes. Steentje in de hoef? tadaaa de hoevenkrabber-tool

Als ik ga rijden (paardjes zijn nog niet echt ervaren) heb ik altijd in mijn zadeltassen een halster/halstertouw bij me (het halster zit vaak ook nog gewoon om het hoofd) wat verbandmateriaal (kan je mee knopen maar ook dingen mee bedekken) en dan ook vaak nog een losse hoevenkrabber.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:23

Als ik naar buiten ga heb ik ALTIJD een mes op zak! Vind ik net zo logisch om mee te nemen als je mobieltje en naamkaartje +telnr aan ja paard!

viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:52

owjee, ik geloof dat ik ook geen echte ruiter ben...
Als ik buiten ga rijden, maar ik ritjes van een tot anderhalf uur en heb dan alleen mijn telefoon bij me. Ik heb weleens overwogen om een zadeltas (banaantas) aan te schaffen zodat ik wat meer mee kan nemen, maar heb al die extra's eerlijk gezegd ook nog nooit gemist....
Maar ik zal het nog eens goed overwegen, want door dit topic ben ik er toch maar weer op gewezen dat het wel verstandig zou zijn om iets meer mee te nemen.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:53

Ik weet dat het moet, maar doe het eerlijk gezegd nooit..
Bij het mennen wel altijd

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:56

ja, is mij ook zo geleerd, dat je bij paarden altijd een mes moet hebben.
beetje lastig nu misschien want politie zou het als wapen kunnen zien..

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:59

ik heb het een keer in de praktijk meegemaakt....

waren met een jonge hackney bezig voor de kar, ze stond er net voor de derde keer voor en we reden achter in het weiland.

dame was het er niet mee eens, steigerde en kieperde zo achterover. toen lag ze dus op de kop tussen de bomen in, leidsels etc om haar benen heen.

eigenaar heeft altijd een mes bij zich dus kon haar meteen lossnijden..

ja zeker, met mennen altijd een mesje meenemen

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:45

Met mennen sowieso inderdaad. Met buiten rijden heb ik er nooit zo aan gedacht. Mobiel en naamkaartje wel.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:17

op de kar heb ik altijd een mes bij mij, dat zit gewoon in het vak inclusief extra touw,smeerolie en meer van dat soort dingen.
met het gewone rijden heb ik het niet bij mij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:18

Ik heb er nooit aan gedacht dat dat handig zou zijn..
Nou men ik nooit, maar buitenrijden doe ik wel af en toe.
Mobiel heb ik altijd mee, kaartje met naam en telefoonnummer ga ik ook maar eens in mn zak steken.

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:23

Anoniem schreef:
kaartje met naam en telefoonnummer ga ik ook maar eens in mn zak steken.


Ik zou het ook aan je paard vastmaken, die kan niet vertellen wat het nr van zijn baasje is als hij alleen door het bos loopt...

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:24

*leest allemaal bruikbare dingen hier*

Ik neem echt alleen mijn mobiel mee als ik naar de paarden ga Buitenrijden doe ik dan nu wel niet meer zo veel, maar voor het geval dat zal ik voortaan dan maar een mes mee nemen! Hoevenkrabber is misschien ook wel handig ja! Kaartje met naam+tel.nr. moet ik ook maar eens aan het zadel gaan maken!

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:54

ik heb ooit eens bij de Lidl zo'n multitool gekocht, is een zakmes, trekkammetje, stollendraaier, hoevenkrabber en nog iets in één. Altijd handig, erg klein formaat dus makkelijk mee te nemen, ik vind het ideaal!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:00

Ir111 schreef:
[naam] schreef:
kaartje met naam en telefoonnummer ga ik ook maar eens in mn zak steken.


Ik zou het ook aan je paard vastmaken, die kan niet vertellen wat het nr van zijn baasje is als hij alleen door het bos loopt...


Jaa okee

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:11

Zolang ik mijn jas aan of bij me heb dan heb ik altijd een ruitermes bij me. Met buitenrijden heb ik ook altijd mijn mobiel bij me en ook als ik bij de paarden op de zomerwei ben (erg afgelegen).
Op stal hangt ook altijd standaard een aardappelschilmesje. Direct naast de hooibalen (voor als ik mijn jas eens niet aan heb ).