Nieuwe B proeven, wordt er echt anders beoordeeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Nieuwe B proeven, wordt er echt anders beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 16:08

Worden de nieuwe B proeven echt anders beoordeeld? Eerlijker? En naar hoe je het doet i.p.v. netjes op de letter?

In een P&S heeft een keer gestaan dat als je fout aanspringt en je herstelt dit netjes dat je dan nog een 6 kunt halen. Is dit wel zo?

Mijn paard zou volgens wat ik er over gelezen heb al B klaar zijn. Ze loopt nog niet constant in de aanleuning, maar het is wel een eerlijk contact met de mond. Aan de teugel is het dus nog niet echt, soms is het een stukje op de loodlijn, soms een heel stuk er voor. Ze verruimt soms ook goed, ook al loopt ze soms nog scheef over de diagonaal (maar het gevraagde doet ze dus wel). Bij overgangen komt ze nog wel wat over de teugel, maar het is geen verzet. Verder heb ik voor het aanspringen nog wel een meter of 15 nodig, maar die krijg je ook.
Volgens de oude standaarden zou ik met zo'n paard niet starten. Nu zou dat dus wel kunnen?
Of wordt er feitelijk nog net zo gejureerd als voorheen?
Een B proef moest voorheen al compleet perfect zijn met een klaargestoomd paard. Anders kon je een wp vergeten. Nu zou het allemaal eerlijker voor het paard moeten zijn.

(overigens vind ik m'n paard nog te jong, maar soms kriebelt het wel om een proefje te rijden)

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:58

Vriendin van mij start haar pony tussen de paarden. Is absoluut geen hoogvlieger, pony is simpel en braaf, overbouwd en beweegt ' krabbelig'. Met de oude proeven had ze vaak dat ze voor haar gevoel netjes reed (en wat omstanders dan ook vonden), maar dat ze toch niet aan haar punten kwam, tot grote frustratie uiteraard. Ze heeft nu 3x een nieuwe proef gereden, 1e x had ze er 182, en vorige week zelfs 188 en 2e prijs en 193 en 4e prijs. Ze kan veel meer laten zien dat ze alles netjes voorbereid en ze fluiten de proeven door. In dit geval pakt het dus positief voor haar uit.

Ik zou die van jou gewoon is een keer meenemen, zonder druk en verwachtingen, gewoon om te kijken hoe het gaat. Gaat het goed is het mooi meegenomen, gaat het minder goed is de ervaring mooi meegenomen... Altijd mooi meegenomen dus !

Anieke89

Re: Nieuwe B proeven, wordt er echt anders beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:13

toen ik in de B zat, en tussen C en H aan moest springen ging dat nog wel is verkeerd maar ik had hem altijd wel voor de H in de goede galop en kreeg gewoon een 6 hoor

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:37

Ik lees toch wel wat echte basisproblemen (scheef, over de teugel) en als het goed is wordt daar (skala) veel scherper op gelet. Ik zou zelf dus nog even thuis blijven, of gaan puur voor de ervaring.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:16

afgelopen zaterdag had ik ook wedstrijd in de B dressuur, doordat mijn pony last had van de vliegen en even de concentratie kwijt was, sprong ik aan in de verkeerde galop (wat anders nooit gebeurd). dit was maar 1 pas heb hem direct weer in de goede galop gekregen, maar wel een 4. hoewel dit wel netjes en snel gebeurde

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:04

Als ik het zo hoor dan zou ik nog even thuis blijven. Ze kijken nu meer naar hoe het paard zich laat rijden. Als ie nog scheef loopt en niet altijd in aanleuning dan wordt het erg lastig. ik spreek uit ervaring. Zit eigenlijk al een jaar thuis omdat ik te snel ben overgegaan van de b naar de L1.
Als het paard nog jong is zou ik echt wachten!!
als je er verder geen frustraties van krijgt en jehet leuk vind om mee te doen en je geld uit te geven. als je niet meer gaat vragen van je paard als dat je in een training doet dan kan het geen kwaad

iris_1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:18

ik vind de proeven veel beter.. als je paard braaf is en netjes door een proef heen komt( kan je thuis oefenen) zou ik hem gewoon meenemen om te proberen

cojo79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:10

Ik zou zeggen probeer het gewoon!!
Wat valt er te verliezen en het is een mooie manier om dingen te oefenen.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:47

Hmmm, ik heb ook een behoorlijk B paard en heb uit vier proefjes 4 winstpuntejs en 2x 1e.

Nu moet ik zeggen dat ik vind dat de kwaliteit naar mijn idee op sommige wedstrijden erg belabberd vind. (jah dat zeg ik als b ruiter)

IK denk dan als je gaat, ga dan voor de ervaring en verwacht er niets van. Maar ik zou persoonlijk nog ff wachten zodat jij zelf vind er klaar voor te zijn en niet volgens het boekje er klaar voor bent.

Want er is weinig verandert. Tuurlijk je kan een 6 rijden voor bijvoor beeld middendraf terwijl hij in galop springt. Maar dan moet je dit wel netjes oplossen en dat kan lang niet idereen bij wedstrijdstress.

Ik vind niet dat er anders gejureerd wordt, er zijn nog steeds veel B mensen die heel lang in de B zitten, dat blijf je houden. Maar er zijn nog veel meer mensen die denken dat ze er klaar voor zijn en dat nog lang niet zijn.

Ik zou zeggen blijf nog ff thuis en train rustig door tot dat het scheef gaan enzow goed gaat. De aanleuning is wat mij betreft nog neit zo'n heel groot punt.

Ps dit is niet bedoeld om alle B ruiters af te zeiken, maar ik vind gewoon dat de kwaliteit in de B regelmatig te wensen overlaat. Iedereen heeft wel eens een slechte dag. maar denk dat dat niet altijd is wat ik zie

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:07

Ach, ik eindig geregeld als laatste in de B, omdat ik nog (lang) niet zo ver ben om een fatsoenlijke, nette proef te rijden. Maar ik moet zeggen dat ik steeds sneller vooruit ga sinds ik wedstrijden rij.

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:10

Ik heb vandaag mijn eerste oficiele wedsttrijd gehad, en had tot nu toe alleen maar onderling op maneges gestart, had niet echt het idee, dat er meer naar de rijvaardigheid werd gekeken ofzo, vond dat ze al best veel verwachtten, het is toch niet voor niets de B van Beginnend?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:44

Ik haal ook mijn voordeel uit deze proeven. Mijn paard loopt ook niet spectaculair. Maar kan wel een nette proef lopen. Het gaat niet om het precies op de letter te rijden, het gaat erom of jij de overgangen correct rijdt. Liever iets te laat dat je bijv. een nette overgang rijdt dan dat je denkt, oh ik moet nu die overgang rijden en hup we trekken het paard maar op de rem

Het paard sprong tijdens een proef verkeerd aan op de volte. Heb haar terug genomen en opnieuw aangesprongen. Was al helemaal flauw omdat dit net gebeurde bij een strenge jury! Op de coupons stond netjes opgelost en idd een 6

Ik vind de proeven er eigenlijk niet makkelijker op geworden, het lijkt alsof je veel tijd hebt om je paard bijv. een overgang te laten rijden. Ik heb ervaren dat je veel meer gaat nadenken over de proef en dat je vervolgens best weinig "ruimte" hebt om die overgang daadwerkelijk te rijden. Tot nu toe heb ik niks te klagen gehad over de nieuwe proeven, als je paard nog niet rechtgericht is zou ik ook nog even wachten. Daar wordt je nu wel op afgerekend ook het tegen de hand komen ben je de klos!

Edit: Judith, hoe is je proef gegaan en je punten?

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:24

judith_slu schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste oficiele wedsttrijd gehad, en had tot nu toe alleen maar onderling op maneges gestart, had niet echt het idee, dat er meer naar de rijvaardigheid werd gekeken ofzo, vond dat ze al best veel verwachtten, het is toch niet voor niets de B van Beginnend?

Maar tegen de tijd dat jij je paard klaar heb voor de B, dan verwacht je toch niet dat ze het simpelste vragen. B staat niet voor beginnnend, dan moet je bixies starten(groentjes)

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:28

B staat voor basis.
Dan ben je al behoorlijk gevordert als je daaraan op de juiste manier begint.

Voor de ruidelijkheid:
Basis
Licht
Midden
Zwaar

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 17:05

B staat wel voor BEGINNEND.

Dit komt van de site van de knhs:
Individuele dressuur
In de dressuur wordt begonnen in de breedtesport: de klassen B (Beginners), L (Licht), M (Midden) en Z (Zwaar). Na de klasse Z2 kan de overstap worden gemaakt naar de ZZ-licht, ZZ-zwaar, de Lichte Tour en de Zware Tour. De Stichting ZZGP organiseert het grootste deel van deze wedstrijden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:12

Zeker een foutje van de KNHS
dan zal het iig van beginnend wedstrijdruiter zijn en niet van ebginnend ruiter